CCTV یا دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته در تامین امنیت نقش بسزایی دارد.

دوربین مداربسته جایگاه نسبتا محبوبی را از بین انواع سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، برای خود باز کرده است و به طوری که در اکثر موارد برای تامین امنیت اداره ها، منازل، بیمارستان ها، انبار‌ها و بسیاری از اماکن دیگر از سیستم های دوربین مداربسته بهره برداری می‌شود. CCTV مخفف Closed-circuit television است. از آنجایی که استفاده از آن‌ها در بسیاری از مراکز باب شده است، در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع دوربین مداربسته به همراه کاربرد و ویژگی های آن ها آشنا کنیم.

تاریخچه مختصری از دوربین مداربسته

دوربین مداربسته (CCTV) برای اولین بار در سال 1945 توسط والتر بروخ و والتر برچت برای بازرسی عملیات پرتاب موشک ها در آلمان نصب شد. اما بعد از مدتی، استفاده از آن‌ها در زمینه امنیت گسترش یافت و رفته رفته در نظارت بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار گرفتند.

استفاده و خرید دوربین مداربسته بیشتر از گذشته رونق گرفته پرکاربردتر است. دوربین های مدار بسته از مهمترین و پرفروش ترین وسایل حفاظتی و امنیتی است که باعث بالا رفتن امنیت و محافظت بیشتر از محیط مورد نظر می‌شود چراکه یکی از قدرتمندترین ابزار برای پایش محیط اطرفمان است. آنها می‌توانند برای نظارت بر اماکن عمومی، خصوصی و حتی در فضای باز استفاده شوند.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته که با عنوان CCTV camera هم شناخته می‌شود، یک وسیله الکترونیکی می‌باشد که وظیفه آن ضبط و ذخیره ویدیو ها است. دوربین های مداربسته به منظور نظارت در یک مکان نصب می‌شوند و سپس تمامی تصاویر، ویدیو و تردد های محیط را ثبت می کنند. این اطلاعات بنا به نوع CCTV در دستگاهی با عنوان DVR یا NVR ذخیره می‌شوند؛ که البته در برخی دوربین ها می‌توان داده ها را در فضای ابری یا سرور ذخیره نمود.

یک دوربین مداربسته که بر روی یک دیوار با آجر های نارنجی رنگ نصب شده است.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته بنا به قابلیت و ویژگی های خود، از جنبه های مختلفی دسته بندی می‌شوند. اما به صورت کلی در اکثر موارد، تقسیم بندی آن ها بر اساس ظاهر و تکنولوژی ساخت صورت می‌گیرد. عموما دوربین های مداربسته از لحاظ ظاهری به دو دسته دام و بولت و از لحاظ فناوری ساخت نیز به دو دسته AHD و IP تقسیم می‌شوند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس ظاهر

شکل ظاهری یک دوربین می‌تواند بر کارایی و به چشم آمدن یا مخفی ماندن آن، تاثیر بسزایی داشته باشد. دوربین ها بنا به خصیصه های ظاهری خود می‌توانند ابعاد و ویژگی های مختلفی را در خود جای دهند.

دوربین دام

آنها ظاهری گنبدی شکل دارند و اکثر دوربین های دام دارای قابلیت دید در شب می‌باشند. به علت اینکه در اکثر موارد دور لنز دوربین های دام شیشه قرار گرفته است، دقیق مشخص نیست که لنز آن‌ها در حال ضبط تصویر در کدام جهت است. معمولا این نوع دوربین به دلیل طراحی ظاهری خود در محیط های مسقف به کار می‌رود.
در مقاله دوربین دام، اطلاعات کامل‌تری را می‌توانید مطالعه کنید.

دو دوربین دام سفید و مشکی که در دست های یک فرد قرار گرفته اند

دوربین بولت

در زبان انگلیسی bullet به معنی گلوله است و از آنجایی که این دوربین استوانه شکل و شبیه به پوکه فشنگ می‌ماند، این نام برایش در نظر گرفته شده است. دوربین های بولت در مقایسه با دوربین های دام عمدتا برای فضاهای باز و محیط های بیرونی کاربردی هستند و حین ضبط ویدیو جهت و زاویه لنز آن‌ها مشخص است.

دوربین مداربسته بولت نصب شده بر روی یک سقف

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت

فناوری به کار رفته در یک سیستم دوربین مداربسته با کیفیت و خروجی تصاویر، قیمت، دستگاه ضبط کننده و حتی کابلی که در روند نصب مورد استفاده قرار می‌گیرد، رابطه ای مستقیم دارد.

AHD

در ابتدا دوربین های مداربسته به صورت آنالوگ روی کار آمدند؛ اما بعد از گذشت مدتی، سیستم های دوربین مداربسته ارتقا یافتند و فناوری HD جایگزین آنالوگ شد. دوربین های آنالوگی با کیفیت تصویرHD روی کار آمدند با با عنوان AHD (analog high definition( شناخته می شوند و تا امروز نیز باقی مانده اند. دوربین های AHD به واسطه کابل کواکسیال اطلاعات را انتقال می‌دهند؛ که این اطلاعات در دستگاهی با عنوان DVR پردازش و ذخیره می‌شود. امروزه شرکت‌های گوناگونی در حال تولید دوربین های AHD با کیفیت‌ و قیمت های متفاوت هستند.

IP

دوربین IP در مقایسه با دوربین AHD جدیدتر می‌باشند و تقریبا می‌توان گفت دوربین های آی پی تا به امروز جز آخرین فناوری در زمینه دوربین مداربسته محسوب می شوند. آن‌ها به اینترنت متصل می گردند و به همین علت می‌توان با انجام برخی تنظیمات تصاویر دریافتی را از طریق تلفن همراه، لپتاپ و یا هر وسیله الکترونیکی دیگری ملاحظه نمود. سیستم های دوربین مداربسته IP به واسطه کابل POE(کابل انتقال برق و اینترنت) به دستگاه NVR متصل می شوند؛ این دستگاه وظیفه ذخیره اطلاعات را برعهده دارد. کیفیت آی پی ها در مقایسه با ای اچ دی بهتر است اما در مقابله قیمتشان نیز بیشتر می‌باشد.

Wireless

بر خلاف دوربین های AHD و IP که برای نصب نیازمند سیم کشی هستند؛ دوربین های بیسیم بدون نیاز به هیچگونه سیمی صرفا با اتصال به اینترنت اقدام به ضبط تصاویر می‌کنند(البته لازم به ذکر است که دوربین های وایرلس برای تامین برق باید به پریز متصل شوند؛ اما برخی از آن‌ها باتری هم پشتیبانی می‌کنند و نیازی به اتصال به پریز برق ندارند). شیوه ذخیره اطلاعات این قبیل از انواع دوربین مداربسته بدین صورت است که این داده ها می توانند بر روی سرور، کارت حافظه یا  دستگاه های ضبط ویدیو ذخیره شوند.

در اینجا سعی شد انواع دوربین مداربسته به صورت خلاصه بیان شود. اما در مقاله انواع دوربین مداربسته، معرفی ویژگی و کاربرد هرکدام از این دوربین ها به صورت کامل‌تر، بیان شده است.

ویژگی های دوربین مداربسته

نیاز های گوناگون شرکت های تولیدکننده را به این فکر وا داشته اند تا هر یک از دوربین های مداربسته خود را با قابلیت های متفاوتی تولید کنند. دید در شب، درجه حفاظت IP بالا، تشخیص حرکت و ورود، تشخیص چهره،‌ WDR، پلاک خوانی و غیره از جمله مواردی هستند که علاوه بر ظاهر و تکنولوژی ساخت می‌توانند بر روی عملکرد و قیمت یک CCTV تاثیر داشته باشند.

اجزای دوربین مداربسته

یک سیستم دوربین مداربسته برای راه اندازی علاوه بر دوربین که اصلی ترین بخش ماجراست نیاز به ملزومات و اجزایی دارد که در صورت فقدان هریک از آن‌ها عملکرد دوربین با مشکل مواجه می‌شود.

  • دوربین مداربسته: چشم کار و مسئول ضبط تصاویر
  • دستگاه:  پردازش و ذخیره اطلاعات
  • هارد: ذخیره اطلاعات وارد شده به دستگاه
  • کابل: رابط اتصال دوربین ها به دستگاه و سایر ملزومات
  • فیش BNC: اتصال دوربین به دستگاه
  • آداپتور: تامین برق CCTV
  • مانیتور: بررسی و کنترل لحظه ای تصاویر ضبط شده توسط دوربین
  • رک: محل نگهداری دستگاه

کاربرد دوربین های مداربسته

هدف استفاده از CCTV camera نظارت بر اماکن و افراد به منظور بازداری خطرات و جرایم می‌باشد. دوربین های مداربسته با مخابره سیگنال ها، امکان مشاهده لحظه ای تصاویر و یا ذخیره نمودن آن‌ها را فراهم می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در اکثر مناطق و حتی در قسمت های جزئی مانند روی میز نصب شوند. دوربین‌های مداربسته در افزایش امنیت، نظم، پیشگیری از جرائم و بهبود نظارت بر اماکن و بخش‌های مختلف از جامعه نقش بسزایی دارند.

دوربین مداربسته که برای تامین امنیت در یک محیط مربوط به حمل و نقل عمومی نصب شده است.

فواید استفاده از دوربین مداربسته

تا به اینجا جنبه های مختلف دوربین از جمله تفاوت های ظاهری و فناوری ساخت به همراه کاربرد های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت، اگر بخواهیم نکات مثبتی که در استفاده سیستم دوربین مداربسته جمع شده اند را خلاصه کنیم به شرح زیر است:

  • افزایش امنیت
  • پیشگیری از وقوع جرم
  • ایجاد احساس آرامش بیشتر
  • استفاده از ویدیو های ضبط شده در موارد قانونی
  • کاهش هزینه های امنیتی
  • بازداری از آسیب به اموال

دوربین‌های مداربسته به عنوان یک ابزار قدرتمند در جهت افزایش امنیت و نظم و نظارت در مکان‌ها و فضاهای مختلف به کار می‌روند. این فناوری با ارائه تصاویر و ویدئوهای زنده یا ضبط شده، به مردم، مدیران و مقامات امکان می‌دهد تا به طور بهینه‌تری از رویدادها آگاه شده و اقدامات امنیتی مناسب را انجام داده و بهبود عملکرد مکان‌ها و فعالیت‌ها را دنبال کنند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید دوربین مداربسته حتما اطلاعات کاملی از آن‌ها داشته باشید تا بتوانید با توجه به فضا و بودجه مورد نظر خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای مشاهده انواع دوربین مداربسته به همراه مشخصات فنی کامل آن‌ها به فروشگاه برقیجات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist