دوربین دام (Dome) چیست؟ مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین مداربسته دام

دوربین دام و یا دوربین مداربسته دام برای افزایش امنیت و نظارت محیط استفاده می شود.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش امنیت و نظارت محیط به صورت شبانه روزی استفاده از دوربین‌های مدار بسته است. در این میان، دوربین مداربسته دام با توجه به ویژگی‌های مختلفی مانند دید در شب با کیفیت، تمرکز بر سوژه و نصب آسان به یکی از بهترین  گزینه‌ها تبدیل شده است. در ادامه ما قصد داریم به بررسی مهمترین ویژگی‌های دوربین دام بپردازیم تا بتوانید آشنایی کاملی با این دوربین‌ها داشته باشید.

دوربین دام چیست؟

دوربین مداربسته دام ( Dome CCTV ) یکی از انواع دوربین‌های مداربسته‌‌ است که عمدتا روی سقف نصب می‌شود. این دوربین‌ها ظاهری گنبدی شکل دارند و به دلیل همین شکل ظاهری دام نامیده شده‌اند. طراحی دوربین‌های دام به گونه‌ای انجام شده است که این محصولات زیر سقف نصب شوند. پس برای محیط‌های داخلی و مسقف می‌توان به طور گسترده از دوربین دام استفاده کرد. در ادارات، مراکز تجاری، مغازه‌ها و منازل مسکونی به کار گیری این نوع از دوربین‌ها متداول است. دوربین‌ دام از نظر کیفیت و ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و ویژگی‌های زیادی دارند.

برای افزایش امنیت محیط می توان از انواع دوربین مداربسته دام استفاده کرد.

انواع دوربین مداربسته دام

انواع دوربین‌های دام در حالت کلی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شوند:

دوربین آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ دام می‌توانند از لنزی با حداکثر ۸ مگاپیکسل پشتیبانی کنند. این دوربین‌ها با قیمتی بسیار مناسب روانه بازار فروش می‌شوند و مدت‌ها است که در بازار کاربرد دارند. افرادی که نمی‌خواهند با گوشی همراه به دوربین وصل شوند یا از راه دور آن را کنترل کنند، باید دوربین دام آنالوگ را خریداری نمایند.

دوربین تحت شبکه

نوع دیگری از دوربین‌های دام، دوربین‌های تحت شبکه هستند که امکانات و قابلیت‌های زیادی دارند. این دوربین‌ها می‌توانند گرما را تشخیص دهند، به شمارش افراد بپردازند و چهره را نیز تشخیص دهند. برای نصب و استفاده از این دوربین‌ها نیازی به کابل کشی و … ندارید. پس هزینه‌های نصب این محصول کاهش خواهند یافت.

ویژگی‌های دوربین سقفی یا دام

هر دوربینی در هر نوعی که وارد بازار می‌شود، یک سری ویژگی‌های خاص دارد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

قابلیت دید در شب

اکثر دوربین‌های مداربسته در حال حاضر با قابلیت دید در شب طراحی می‌شوند. این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد که حتی در تاریکی مطلق و زمانی که نور محیط از میزان معمول کمتر است، بتواند از محیط فیلم بگیرد. دید در شب دوربین‌های دام در اکثر اوقات بین ۲۰ تا ۳۰ متر را ساپورت می‌کند. برای این که برد دید در شب این محصول را افزایش دهید، می‌توانید از منابع نوری یا پروژکتورهای مخصوص دوربین استفاده کنید.

لنز دوربین دام

دوربین سقفی یا دام می‌تواند از سه نوع لنز ثابت مخصوص دوربین مداربسته، لنز موتورایز و لنز وریفوکال پشتیبانی کند. پس نوع لنزی که در این دوربین‌ها قرار می‌گیرد، یک لنز خاص نیست و تغییر پیدا می‌کند.  دوربین‌هایی که دارای لنز ثابت هستند، نمی‌توانند بر روی سوژه زوم کنند و فاصله کانونی خود را تغییر دهند. لنزهای وریفوکال دارای دو فاصله کانونی مختلف هستند که هم امکان زوم کردن و هم امکان تصویر برداری معمولی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

نوع سوم لنز هم موتورایز است که در عین حال که قابلیت‌های لنز ثابت و وریفوکال را دارد،  می‌تواند تصاویری واضح و باکیفیت را از محیط اخذ کند. پس این لنز برای نظارت بر امنیت محیط با کمک دوربین مداربسته dome بسیار مناسب است.

ضد ضربه و مقاومت بالا

خوشبختانه تمامی دوربین‌هایی که با عنوان دوربین سقفی وارد بازار می‌شوند، از مقاومت کافی برخوردار هستند. اگر در محیطی نیاز به دوربین دارید که احتمال می‌دهید دوربین ضربه بخورد، پس راهی ندارید جز این که دوربین دام را خریداری کنید. این دوربین از استاندارد ik10 برخوردار شده و ظرفیت بی نظیری از مقاومت را پدید می‌آورد. پس نیاز نیست که نگران محافظت از این دستگاه مداربسته باشید. لازم به ذکر است که این دوربین‌ها پس از نصب شدن به سختی تعمیر یا تعویض می‌شوند. چرا که زیر سقف محصور شده و امکان دسترسی به آن‌ها سخت است.

از ویژگی های دوربین دام می توان به دید در شب، کیفیت تصاویر بالا و تسلط بر سوژه اشاره کرد.

تشخیص دمای محیط

می‌توانیم بگوییم که دوربین مداربسته و سقفی دام دوربینی فوق پیشرفته است که می‌تواند دمای محیط را هم تشخیص دهد. در صورتی که محیط تغییر دمای ناگهانی پیدا کند، شما هشدار دریافت می‌کنید. در نتیجه می‌توانید از آتش سوزی یا اتفاقات غیر منتظره و جبران ناپذیر هم خودداری نمایید. در واقع امنیت یک محیط با استفاده از این دوربین‌ها نه تنها از نظر سرقت بلکه از نظر آتش سوزی و … نیز تضمین خواهد شد.

کیفیت تصاویر بالا

به طور معمول دوربین‌های دام با لنز باکیفیتی از ۲ تا ۱ مگاپیکسل روانه بازار فروش می‌شوند. اگر در فضاهای کوچک مثلا فضای اداری یا اتاق کار قرار است از این دوربین استفاده کنید، می‌توانید از لنز ۲ مگاپیکسلی برخوردار شوید. برای فضاهای خیلی بزرگ هم لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی مناسب هستند. با این وجود، با توجه به وسعت فضا باید کیفیت لنز موجود در این محصول را انتخاب نمایید.

تسلط بر سوژه

آخرین قابلیت و ویژگی منحصر به فردی که در این لنزها دیده می‌شود، قابلیت تسلط بر سوژه است. به دلیل ساختاری که این دوربین‌ها دارند، کاربر خودش قادر به حرکت دادن محصول نخواهد بود. برای رفع این مشکل، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه در این دوربین مداربسته قرار گرفته است. پس با این قابلیت تمامی نقاط کور در یک‌ محیط وارسی خواهند شد و دوربین بر تعقیب سوژه تسلط خواهد یافت.

مزایای دوربین مداربسته دام چیست؟

  • زاویه دید دوربین دام: این دوربین‌ها به دلیل ساختار خود می‌توانند از تمامی قسمت‌های محیط فیلم و عکس بگیرند.
  • کیفیت و ظاهر زیبا: دوربین مداربسته دام در نهایت زیبایی و کیفیت تولید می‌شود. افرادی که می‌خواهند دوربین را در مکانی قابل دید نصب کنند، معمولا دوربین‌های دام را انتخاب می‌کنند. چرا که ظاهر آن‌ها زیبا است.
  • طول عمر: این محصولات معمولا به دلیل این که کمتر دستکاری می‌شوند، عمر طولانی هم دارند. شما باید از این دوربین‌ها در محیط‌های داخلی استفاده کنید تا عمر آن‌ها زیاد باشد.

دوربین dome در کنار مزایا، معایبی نیز دارد و در هنگام خرید باید به آن ها نیز توجه ویژه ای کرد.

معایب دوربین دام چیست؟

دوربین‌های مداربسته سقفی افزون بر این که مزایای زیادی دارند، دارای معایبی هم هستند.  نصب این دوربین‌ها کمی سخت است و محل نصب آن‌ها نیز به راحتی قابل دسترسی نیست. به دلیل لنز کوچکی که در ساختار این دوربین‌ها قرار دارد، ممکن است شما در به کار گیری این محصولات با مشکل مواجه شوید.  این دوربین‌ها همچنین با مشکل عدم جلب توجه مواجه هستند. بنابراین برای پیشگیری کردن از وقوع جرم انتخابی عالی به شمار می‌آیند.

قیمت دوربین مداربسته دام

امروزه قیمت دوربین دام و با قیمت دوربین مداربسته دام دید در شب را با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌کنند. پس قیمت آن‌ها ثابت نیست و از محصولی به محصول دیگر می‌تواند متغیر باشد. عواملی همچون نوع دوربین، کیفیت آن، اندازه آن و نوع لنز دوربین هستند که باعث افزایش یا کاهش چشمگیر قیمت‌ها خواهند شد. اگر شما محصولی پیشرفته که با تکنولوژی عجین شده است را انتخاب کنید، به مراتب باید هزینه‌های بیشتری را صرف نمایید.

در ضمن، دوربین‌های آنالوگ نسبت به دوربین‌های تحت شبکه و دیجیتال ارزان‌تر هستند. پس برای خرید این دوربین‌ها به صرف هزینه چندانی نیاز ندارید. شما با انتخاب مراکز و فروشگاه‌های معتبر برای خرید این محصول، می‌توانید از نظر اقتصادی به سود برسید و در عین حال محصولی باکیفیت را خریداری کنید.

دوربین مداربسته دام یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش امنیت محیط است.

دوربین دام؛ بهترین دوربین برای افزایش امنیت محیط

ما در این مطلب در مورد دوربین دام صحبت کردیم. دوربین‌ Dome بهترین دوربین‌های سقفی هستند که در محیط‌های داخلی نصب می‌شوند. این دوربین‌ها از قابلیت تمرکز بر سوژه، کیفیت بالا و دید در شب برخوردار شده‌اند و برای ایجاد امنیت در یک محیط انتخابی عالی هستند. همانند هر محصول دیگری، دوربین‌های دام نیز مزایا و معایبی دارند که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم.

برای خرید این محصول، باید از قیمت آن مطلع باشید اما قیمت ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. چرا که این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند. شما باید بودجه لازم برای خرید محصول مورد نظر خود را کنار بگذارید و سپس اقدام به خرید آن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist