انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن‌ها چیست؟

دوربین های مداربسته انواع متفاوتی دارند. انواع دوربین مداربسته بولت و دام که در یک تصویر زمینه مشکی قرار دارند.|برقیجات

به علت تولیدات گسترده انواع دوربین مداربسته، بسیاری از افراد حین تهیه آن ها در رابطه با ویژگی و کاربردهای دوربین مداربسته دچار ابهام و سوالات بسیاری می‌شوند. اینکه در رابطه با انواع CCTV اطلاعات کلی داشته باشیم، می‌تواند در حوزه تهیه و خرید آن‌ها بسیار موثر باشد تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم. برای درک بهتر انواع دوربین مداربسته، لازم است ابتدا آن‌ها را از نظر جنبه‌های مختلفی مانند ظاهر، نوع لنز، فناوری ساخت و ویژگی‌ها به شکل جز به جز مورد بررسی قرار دهیم. این اقدام به ما کمک می‌کند تا یک تحلیل دقیق‌تر و کامل‌تر نسبت به دوربین‌های مداربسته داشته باشیم.

دوربین مداربسته که با آن CCTV هم گفته می‌شود، وسیله ای برای ضبط و ذخیره و یا جمع آوری بعضی اطلاعات است. دوربین های مداربسته، انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی خاصی در ظاهر و یا در تکنولوژی ساخت دارند و با آن دسته بندی می‌شوند.

استفاده و خرید دوربین مداربسته بیشتر از گذشته رونق گرفته پرکاربردتر است. دوربین های مدار بسته از مهمترین و پرفروش ترین وسایل حفاظتی و امنیتی است که باعث بالا رفتن امنیت و محافظت بیشتر از محیط مورد نظر می‌شود چراکه یکی از قدرتمندترین ابزار برای پایش محیط اطرفمان است. آنها می‌توانند برای نظارت بر اماکن عمومی، خصوصی و حتی در فضای باز استفاده شوند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس ظاهر

در بین انواع سیستم های حفاظتی و امنیتی، دوربین مداربسته جایگاه ویژه‌ای دارد که شرکت های سازنده سعی کرده اند دوربین های مداربسته را به علت استفاده در شرایط مختلف، متناسب با هر محیط به منظور رفع نیاز مشتریان تولید کنند. دوربین ها بر اساس ظاهر به صورت زیر دسته بندی می‌شوند.

دوربین مداربسته دام

دوربین های دام ظاهری گنبدی شکل دارند و عموما به خاطر این طراحی، مناسب محیط های داخلی، مانند ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی می‌باشند. انواع دوربین های دام برای محیط های باز نیز کاربرد دارند اما بیشتر در فضاهای سقف دار نصب می‌شوند.

دوربین دام سفید رنگ با قاب شیشه ای در دور لنز آن که بر روی یک دیوار مشکی رنگ نصب شده است. دوربین های دام در بین انواع دوربین های مداربسته بر اساس ظاهر دسته بندی می‌شوند.

دوربین مداربسته بولت

این مدل دوربین به دلیل اینکه ظاهری شبیه به گلوله دارد بولت نامگذاری شده است. دوربین های بولت بیشتر در محیط های بیرونی پارک ها، ورودی ساختمان ها، جاده و غیره استفاده می‌شوند. اکثر آن‌ها درجه حفاظتی بالای 65 دارند و در مقابل گرد و خاک و رطوبت مقاوم هستند.

دوربین های مداربسته بولت در برند های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. دوربین مداربسته بولت که بر روی یک دیوار نصب شده است.

دوربین مداربسته تورت

دوربین های تورت گنبدی هستند و ظاهری شبیه به دوربین های دام دارند، اما با این تفاوت که دوربین های دام در دور لنز خود دارای شیشه‌ محافظ می‌باشند که تورت ها این شیشه را ندارند. دقیقا به مانند دوربین های دام، می‌توان از تورت در محیط های داخلی و خارجی نیز استفاده نمود.

دوربین تورت سفید رنگ با بک گراند مشکی. از بین انواع دوربین مداربسته، دوربین های تورت قابل استفاده در محیط های خارجی و داخلی هستند. | برقیجات

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین های اسپید دام گنبدی شکل هستند و در مقایسه با دوربین های دام معمولی از ویژگی های بیشتر و همچنین قیمتی بالاتر، برخوردار می‌باشند. دوربین های اسپید دام زوم 20 برابر و حتی بیشتر، قابلیت چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی دارند.

دوربین اسپید دام سفید که در یک خیابان در ارتفاعی بالا نصب شده است. دوربین های مداربسته اسپید دام قابلیت زوم اپتیکال و چرخش 360 درجه دارند. | برقیجات

دوربین مداربسته PTZ

PTZ ها به نوعی همان اسپید دام هستند و صرفا از جهت نام با یکدیگر تفاوت دارند. PTZ مخفف pan tilt zoom می‌باشد. کلمه pan به چرخش افقی لنز و tilt به چرخش عمودی آن اشاره دارد و واژه zoom هم به معنای بزرگنمایی است؛ یعنی دوربینی که به صورت عمودی و افقی می‌چرخد و زوم می‌کند. کاربرد دوربین های مداربسته PTZ بدین صورت است که می‌توانند تا 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی بچرخند و زوم چندین برابر اپتیکال داشته باشند.

فردی در حال نصب یک دوربین PTZ سفید رنگ. دوربین PTZ از انواع دوربین های مداربسته می‌باشد که از قابلیت زوم اپتیکال بهره مند است.

دوربین مداربسته صنعتی(باکس)

دوربین های صنعتی در مقابل گرد و غبار، رطوبت و فشار مقاوم هستند. نکته ای که دوربین های صنعتی را در مقایسه با سایر دوربین ها متمایز می‌سازد، قابلیت تعویض لنز آن‌‌ها است. افراد می‌توانند با توجه به نیازشان لنز مورد نظر خود را تهیه کنند و بر روی دوربین نصب نمایند. از آنجایی که دوربین های صنعتی داخل یک جعبه قرار دارند، به آن‌ها دوربین باکس هم گفته می‌شود.

تصویری از یک دوربین صنعتی(باکس). دوربین های صنعتی در مقابل گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند.

دوربین چشم ماهی

دوربین های چشم ماهی (fisheye) بنا به ویژگی لنزی که بر روی آن‌ها تعبیه شده است، دارای دید 360 درجه هستند. آن ها برای مشاهده و برداشت تصاویر از کل محیط کافی هستند و نیازی به استفاده همزمان از چندین دوربین نیست. دوربین های چشم ماهی قادر می‌باشند تا در فاصله کانونی کم، دید گسترده ای را ممکن سازند.

نمونه ای از دید 360 درجه دوربین های چشم ماهی

دوربین مداربسته سوزنی(pinhole)

این مدل دوربین ها، بسیار ریز و مناسب زمان هایی هستند که مخفی بودن دوربین حائز اهمیت است. دوربین های سوزنی معمولا برای ضبط صدا، دارای میکروفن می‌باشند.

تصویری از دوربین سوزنی(پین هول) مشکی رنگ، که بسیار ریز است. کاربرد دوربین مداربسته سوزنی برای زمان هایی است که قصد داریم دوربین را مخفی کنیم تا کسی متوجه آن نشود.

معرفی انواع دوربین مداربسته بر اساس فناوری ساخت

فناوری ساخت یکی از مهمترین عواملی است که دوربین ها را به صورت کامل از یکدیگر متمایز می‌سازد و بر کیفیت، نحوه نصب و قیمت آن‌ها تاثیر مستقیم دارد.

دوربین مداربسته AHD

ابتدایی ترین دوربین های مداربسته با فناوری آنالوگ بر روی کار آمدند اما بعد از مدتی کیفیت آن ها ارتقا پیدا کرد و دوربین های AHD جایگزین شدند. دوربین های AHD مخفف (analog high definition) می‌باشند. امروزه اکثر دوربین های آنالوگ از رده خارج شده اند و AHD ها، جای آن‌ها را گرفته اند. ویدیو های این دوربین بر روی دستگاهی با عنوان DVR ذخیره می گردد. دوربین های ای اچ دی می‌توانند در کیس های مختلف دام و بولت، با درجه حفاظت های متفاوت، برای محیط های داخلی و خارجی تولید شوند.

دوربین نظارتی IP

دوربین های IP یا به عبارتی (Internet Protocol)، اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت سوئدی Axis با عنوان NetEye 2000 روانه بازار شدند که بر مبنای شبکه عمل می‌کردند. آن‌ها پله پله از جهات مختلف ارتقا یافتند، تا اینکه امروزه در کیفیت های ۲،۳،۴،۸،۱۲ و حتی ۲۴ مگاپیکسل به بازار عرضه می‌شوند. ویدیو های این دوربین ها بر روی دستگاهی با عنوان NVR ذخیره می‌شود. اما با وجود اتصال به اینترنت، اطلاعات بر روی سرور نیز قابل ذخیره است.

Wireless

بیسیم بودن این نوع از دوربین مداربسته اشاره به این دارد که مانند AHD و IP برای ثبت و ذخیره اطلاعات نیازی به سیم کشی نیست. دوربین های بیسیم به منظور ثبت اطلاعات می‌توانند ویدیو ها را بر روی فضای ابری، سرور و یا کارت حافظه ذخیره کنند و یا اینکه به صورت بیسیم به دستگاه NVR متصل گردند.

اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که، وایرلس ها به صورت صد در صد بدون سیم کشی نیستند، زیرا برای تامین برق نیاز به اتصال به یک پریز دارند. اما برخی از آن‌ها به واسطه باتری عمل می‌کنند، که این مسئله آن ها را کاملا از سیم کشی بی‌نیاز می‌سازد. البته باید به این نکته توجه داشت که این باتری ها هم باید هر چند از گاهی شارژ شوند. ما در واقع دو نوع دوربین بیسیم با باتری و بدون باتری داریم.

فردی در حال مشاهده تصاویر در حال ضبطِ دوربین وایرلس به صورت آنلاین و زنده. در زمینه معرفی دوربین های مداربسته، دوربین های بیسیم به علت نصب راحت و آسان، از محبوبیت نسبتا مطلوبی برخوردار هستند.

معرفی انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

اگر بخواهیم دیدگاهی عمیق به این مسئله داشته باشیم، کاربرد انواع دوربین مداربسته به نوعی با لنز آن‌ها در ارتباط است. لنز ها تعیین می‌کنند که یک دوربین برای نصب در ارتفاعات بالا مناسب است، یا اینکه صرفا کفاف یک محدوده کوچک را می‌دهد.

لنز دوربین مداربسته fixed

واژه فیکس به فارسی یعنی ثابت، لنز های fixed بر روی یک ناحیه خاص تمرکز دارند و نمی‌توان آن ها به صورت خودکار تنظیم نمود، بلکه چرخش آن ها صرفا به واسطه دست صورت می‌گیرد. این نوع لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند، که از این جهت ممکن نیست به صورت دستی یا اتوماتیک به واسطه آن‌ها بر روی تصاویر زوم کرد. بلکه شیوه زوم کردن با لنز های ثابت دیجیتالی است.(زوم دیجیتالی یعنی اینکه تصاویر ضبط شده را صرفا با کمک نرم افزار بزرگنمایی نمود)

لنز دوربین مداربسته VF

کلمه VF مخفف varifocal می‌باشد. لنز های وریفوکال نوعی از لنز دوربین مداربسته هستند که به شما امکان می دهند فاصله کانونی(میدان دید) و سطح زوم را به صورت دستی تنظیم نمایید. این تغییرات به واسطه دو پیچی که بر روی دوربین قرار دارند، صورت می‌گیرد. در واقع به نوع قابلیت زوم این دوربین های اپکیتال است.(زوم اپکیتال یعنی اینکه فرایند زوم کردن از طریق  افزایش یا کاهش فاصله کانونی، درون دوربین رخ می‌دهد، که در همچین حالتی کیفیت تصویر زوم شده افت نمی‌کند)

لنز دوربین مداربسته Motorized

لنز های موتورایز در مقایسه با لنز های فیکس و وریفوکال، گران تر هستند. در واقع تمام امکانات اعم از تنظیم فاصله کانونی، میدان دید و سطح زوم در دوربین های موتورایز به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست صورت می‌گیرد.

کاربرد دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته بنا به شرایط و قابلیت های خود برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسایل به عنوان یک ابزار مهم برای نظارت، امنیت، و مدیریت مناطق مختلف در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر مثبتی در کاهش جرائم و حوادث دارند، اما اگر بخواهیم به صورت کلی بر اساس موارد گفته شده کاربرد انواع دوربین مداربسته را بررسی کنیم،‌ به شرح زیر است:

انواع دوربین مداربسته در حال رصد خیابان، مراکز صنعتی و محیط های عمومی.

امنیت محیطی

نظارت بر اماکن و محیط‌های مختلف به منظور جلوگیری از جرائم و تخریب و همچنین شناسایی و دستگیری مظنونین در صورت وقوع جرم.

نظارت در مکان‌های عمومی

نصب دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و قطار، فرودگاه‌ها و مراکز خرید باعث افزایش امنیت و نظم عمومی می‌شوند.

نظارت بر ترافیک

استفاده از دوربین‌های مداربسته در جاده‌ها و تقاطع‌های ترافیکی برای نظارت بر رفت‌وآمدها، حوادث رانندگی، و کمک به مدیریت ترافیک بسیار موثر هستند.

نظارت در محیط کار

دوربین های مداربسته در میحط های کار به منظور نظارت بر کارکنان، حفاظت از دارایی های شرکت قابل استفاده هستند.

نظارت در میحط های صنعتی

نصب این وسایل در واحدهای صنعتی و تولیدی برای کنترل کیفیت تولید، نظارت بر فرآیندهای تولید، و پیشگیری از حوادث و تخریب تجهیزات بسیار موثر هستند.

دوربین‌های مداربسته به عنوان یک فناوری مهم و حیاتی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به تنوع بسیار زیاد دوربین ها و نوع به کارگیری هرکدام، اطلاع از انواع دوربین مداربسته و کابرد های آن، می‌تواند در انتخاب هرچه بهتر آن ها در هنگام خرید بسیار موثر باشد.

با مراجعه به فروشگاه برقیجات می‌توانید انواع محصولات دوربین مداربسته با بیشترین تنوع و بهترین کیفیت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist