دوربین AHD چیست و چه انواعی دارد؟

دوربین ahd گونه ای دوربین های آنالوگ است که برای افزایش محیط از آن استفاده می شود.

دوربین AHD یکی از انواع دوربین‌ مداربسته قدرتمند در جهان است که کاربردهای زیادی دارد. این دوربین در سازمان‌های مختلف، ادارات، منازل و محیط‌های گوناگون نصب شده و به خوبی از آن‌ها تصویر برداری می‌کند. یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای ایجاد نظم و امنیت در محیط و برطرف کردن دغدغه‌های مربوط به سرقت و… همین استفاده از دوربین‌های AHD است. هم اکنون به هر محیطی که نگاه ببندازید، ردپایی از این دوربین‌ها را خواهید دید. چرا که در چند سال اخیر قابلیت‌های آن‌ها پیشرفته‌تر شده و کاربرد آن‌ها به مراتب افزایش پیدا کرده است. این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعدد خود، به راحتی نیاز کاربران را برطرف می‌کنند‌.

معرفی دوربین مداربسته AHD

دوربین AHD  (Analog High Definition) یکی از بهترین دوربین‌های آنالوگ است که با فناوری AHD کار می‌کند و می‌تواند رزولوشن تصاویری که به واسطه دوربین مدار بسته ضبط می‌شوند را افزایش دهد. این دوربین‌ها برای این که فعال شود، از کابل‌های کواکسیال بهره می‌برند و محدودیت‌های مربوط به دوربین‌های مداربسته آنالوگ معمولی را از بین برده‌اند. با استفاده از دوربین‌های AHD  شما قادر خواهید بود که تا ۵۰۰ متر را مورد نظارت قرار دهید.

با توجه به کاهش هزینه‌های نصب، راه اندازی و حتی هزینه‌های خرید در این محصولات، استفاده از آن‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. این دوربین‌ها قادر هستند که از دوربین‌های tvl  پشتیبانی کنند و از فناوری‌های فشرده سازی بهره مند شوند. آن‌ها به منظور کاهش حجم تصاویر و ویدیوها به دستگاه ضبط متصل شده و فضای ذخیره سازی زیادی را فراهم می‌کنند. با این وجود می‌توان تصاویر را برای مدتی طولانی در آن‌ها ذخیره کرد.

انواع دوربین مداربسته ای اچ دی (AHD) از نظر شکل ظاهری

امروزه انواع دوربین AHD در بازار وجود دارند و می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. با توجه به شکل ظاهری این دوربین‌ها می‌توان آن‌ها به صورت زیر طبقه بندی کرد:

دوربین مداربسته AHD دام (Dome)

دوربین‌ها دام از نظر شکل ظاهری شبیه به گنبد طراحی شده‌اند و به راحتی می‌توانند به سقف متصل شوند. این دوربین‌ها ظاهری گرد دارند و عموما در محیط‌های داخلی و مسقف به کار گرفته می‌شوند.

دوربین مدار بسته دام یکی از انواع دوربین های ahd است.

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

دوربین مداربسته بولت AHD یکی دیگر از دوربین‌ها است که روی دیوار نصب شده و ظاهری استوانه‌ای شکل دارد. به دلیل طراحی ظاهری مشابه تفنگ این دوربین‌ها، به آن‌ها دوربین تفنگی هم می‌گویند. این دوربین‌ها هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی قابل نصب هستند.

دوربین بولت که از خانواده دوربین های ahd است برای نظارت و افزایش امنیت محیط های بیرونی استفاده می شود.

دوربین مداربسته اسپید دام (Ptz)

دوربین‌های اسپید دام طراحی ظاهری متفاوتی با دو نوع قبل دارند و می‌توانند بچرخند. به همین دلیل در فضاهای بزرگ می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

دوربین های اسپید دام به دلیل اینکه قابلیت چرخش دارند برای محیط های بزرگ مناسب هستند.

دوربین مداربسته مینیاتوری (Pinhole)

آخرین نوع از انواع دوربین AHD، دوربین مینیاتوری است. این دوربین‌ها ابعادی کوچک دارند و در تمامی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از انواع دوربین ahd می توان به دوربین های مینیاتوری نیز اشاره کرد که برای محیط های کوچک خیلی کاربردی تر است.

اجزای دوربین AHD چیست؟

دوربین‌های AHD نیز همانند هر نوع دوربین دیگری که در بازار فروش وجود دارد، دارای اجزای مختلفی هستند. برای این که بتوانید این دوربین‌ها را در یک محیط نصب کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید، قطعا به اجزای زیر نیاز خواهید داشت:

  • دستگاه ضبط تصاویر
  • دوربین مدار بسته
  • هارد دیسک
  • کابل کواکسیال باکیفیت به اندازه کافی
  • مانیتور
  • منبع تغذیه
  • مانیتور و فیش مادگی و نر برق

 

دوربین های ahd از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می توان به کابل کواکسیال نیز اشاره کرد.

ویژگی‌‌های مهم دوربین مداربسته AHD

این نوع از دوربین‌ها نسل جدیدی از دوربین‌های آنالوگ هستند و می‌توانند تصاویری باکیفیت را ضبط کنند. دوربین AHD camera بر پایه مگاپیکسل طراحی شده است و وضوح تصاویر و ویدیوها را به حد چشمگیری افزایش می‌دهد؛ در عین حال که قادر است سرعت آن‌ها را نیز بیشتر کند. در حال حاضر، این دوربین‌ AHD بسیار پیشرفته شده‌اند تا جایی که دوربین‌هایی باکیفیت ۵ مگاپیکسل نیز در بازار وجود دارند.

این محصولات از نظر طراحی ظاهری تنوع بالایی دارند. به همین دلیل می‌توانند در هر محیطی برای افزایش امنیت به کار گرفته شوند. مسافتی که این دوربین تحت پوشش قرار می‌دهد، بالا است. این محصول حتی در فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری از دستگاه ضبط و برق می‌تواند به خوبی و بدون کاهش کیفیت عمل کند.

 نحوه عملکرد دوربین های ahd چیست؟

تکنولوژی دوربین AHD  بر پایه سیستم‌های تلویزیونی عمل می‌کند و می‌تواند اطلاع را در شبکه‌های آنالوگ منتقل کند. در واقع این نوع از خطوط آنالوگ به گونه‌ای کد گذاری شده‌اند که کاربران می‌توانند اطلاعاتی حجیم و باکیفیت را به راحتی در طول مسیر منتقل کنند‌؛  از این رو، تصاویری با رزولوشن بالا دریافت شده و سپس منتقل می‌شود. نحوه کد‌گذاری آن‌ها نیز به این صورت است که از چیپ  AHD-TX استفاده می‌کنند تا اطلاعات دیجیتالی را از دوربین گرفته و آن‌ها را به آنالوگ تبدیل نماید و ضبط کند. این عملکرد ساده منجر به ایجاد محصولاتی کاربردی شده است که با هزینه‌های کم وضوح تصاویر را افزایش می‌دهند. نیازی به زیر ساخت‌های آن چنانی هم ندارند.

کاربرد انواع دوربین AHD در کجا است؟

دوربین مداربسته AHD از جمله دوربین‌هایی است که برای هر موقعیت و هر فضایی مناسب به شمار می‌آید. چرا که این دوربین‌ها به شکل بالت، دام، اسپید دام و مینیاتوری طراحی شده و با ابعاد مختلف خود می‌توانند در هر فضایی از فضاهای کوچک گرفته تا فضاهای بزرگ و فضاهای خارجی نصب شوند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای دوربین فناوری AHD عبارتند از:

  1. مناسب برای استفاده در یا مکان‌ها و محیط‌های مسکونی
  2. مناسب برای استفاده در محیط‌های تجاری و اداری به خصوص ادارات و سازمان‌ها
  3. گزینه‌ای اقتصادی برای نظارت بر محیط
  4. مناسب برای کارگاه‌های تجاری کوچک
  5. مناسب برای شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ
  6. مناسب برای ویلا و زمین‌های کشاورزی یا حتی باغ

دوربین مداربسته ahd از جمله دوربین‌هایی است که برای هر موقعیت و هر فضایی مناسب به شمار می‌آید. چرا که این دوربین‌ها به شکل بالت، دام، اسپید دام و مینیاتوری طراحی شده

مزایای دوربین مداربسته AHD

دوربین ای اچ دی نسبت به نسخه‌های اولیه از دوربین‌های آنالوگ، بسیار پیشرفته‌تر طراحی شده است. هر ساله این دوربین‌ها مجددا دگرگون شده و قابلیت‌‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. از این رو می‌توانند مزایای بیشتری را برای کاربران فراهم کنند:

  • این نوع از دوربین‌ها بدون این که تاخیری در انتقال تصاویر ایجاد کنند، باعث می‌شوند که تصاویر دریافتی واقعی و زنده باشند. یعنی کیفیت آن‌ها در همان سطح باقی بماند.
  • این دوربین‌ها افزون بر این که با هزینه‌هایی نسبتا کم به فروش می‌رسند، از نظر نگهداری و تعمیرات نیز هزینه‌های مناسبی دارند.
  • این محصولات قادرند که به صورت همزمان صدا، تصاویر و سایر داده‌‌ها را دریافت کرده و حتی منتقل نمایند.
  • آن‌ها محدودیت برد در دوربین‌های نسل قبل را کاهش داده و ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ متر را تحت پوشش دهی خود قرار می‌دهند.
  • کاربرانی که از دوربین AHD استفاده می‌کنند، می‌توانند به راحتی آن را با دستگاه‌های گوناگون سازگار نمایند. این دوربین‌ها با ضبط و دستگاه‌های اسکن به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند.

دوربین مداربسته IP مناسب‌تر است یا AHD؟

در پاسخ نمی‌توان دوربین خاصی را مشخص کرد؛ چرا که متناسب با نوع کاربرد مورد انتظار شما و متناسب با بودجه‌ای که دارید، باید یک دوربین را انتخاب کنید. دوربین‌های مداربسته آی پی بدون نیاز به سیم و کابل روی شبکه نصب شده و عمل می‌کنند. اما دوربین‌های AHD بدون کابل‌های کواکسیال قادر به عمل کردن نیستند. در مواقعی که هزینه‌ها برایتان مهم نیستند، دوبین آی پی بهترین گزینه است. اگر هزینه برایتان مهم باشد و کمبود بودجه داشته باشید، باید دوربین AHD را خریداری کنید.

دوربین AHD؛ دوربینی اقتصادی برای افزایش امنیت محیط

ما در این مطلب در مورد این که دوربین مداربسته AHD چیست صحبت کردیم و به معرفی عملکرد و معنی AHD  پرداختیم و سعی کردیم که با معرفی این فناوری، نحوه عملکرد دوربین‌های ای اچ دی را برایتان تشریح کنیم. در واقع دوربین‌های AHD کیفیت و وضوح بالایی دارند و توانسته‌اند محدودیت دوربین آنالوگ معمولی را از بین ببرند. در ضمن، هزینه‌های خرید آن‌ها نیز مناسب است. به همین دلیل هر فردی متناسب با نیازی که دارد، می‌تواند این دوربین را خریداری کرده و از آن بهره ببرد.

دیدگاه ها 2

  1. امیرعلی می‌گوید:

    سلام.
    فرق دوربین مداربسته AHD و HD چیه؟
    بعضی سایت ها مینویسن دوربین hd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist