معرفی انواع جک بازویی به همراه کاربرد و ویژگی های آن ها

فردی در حال فشردن دکمه ریموت برای باز کردن درب پارکینگ به واسطه جک پارکینگی بازویی می‌باشد.

جک های پارکینگی برای بسیاری از موارد می‌توانند کاربردی باشند. آن ها دارای انواع مختلفی از جمله بازویی و ریلی هستند که در این مقاله بیشتر تمرکز ما بر روی معرفی انواع جک بازویی می‌باشد. جک های پارکینگی بازویی در بسیاری از موارد کار را برای ما آسان کرده اند. امروزه بسیاری از درب های پارکینگی مجهز به جک هستند.

انواع جک های بازویی پارکینگ را از دو جنبه تعداد لنگه و فناوری ساخت می‌توان تقسیم بندی کرد. البته موارد دیگر همچون قدرت موتور و برند نیز می‌توانند در دسته بندی جک ها دخیل باشند، اما دو مورد فناوری ساخت و تعداد لنگه از جمله فاکتورهای برجسته هستند.

جک های بازویی پارکینگی از لحاظ تعداد لنگه

با توجه به درب پارکینگ و شیوه باز شدن آن، می‌‌توان از جک تک لنگه یا دو لنگه استفاده کرد. اینکه جک تک لنگه استفاده شود یا دو لنگه، بستگی به تعداد لنگه های درب دارد.

درب پارکینگ یا ورودی برخی از محیط ها، دارای عرض کمی می‌باشد یا اینکه فضا به گونه ای است که امکان نصب دو لنگه درب نیست. در این شرایط باید از جک های تک لنگه استفاده نمود. در مواردی دیگر، فضای اطراف امکان نصب دو لنگه درب را فراهم می‌کند که در این صورت باید جک دو لنگه را در نظر داشت.

جک بازویی تک که بر روی یک لنگه درب نصب شده است.

جک های بازویی از لحاظ فناوری

به صورت کلی جک های بازویی از لحاظ تکنولوژی ساخت می‌توانند به دو صورت مکانیکی و هیدرولیکی تولید شوند. فناوری جک ها در عملکرد، محیط نصب و حتی هزینه تعمیرات آن ها تاثیرگذار است.

جک های بازویی مکانیکی

تقریبا می‌توان گفت همه جک ها و چه بسا پرفروش ترین جک های پارکینگی ساخته شده توسط شرکت های ایرانی از نوع مکانیکی هستند. جک های بازویی مکانیکی با پیچ و مهره و چرخ دنده سروکار دارند. مناسب ساختمان های کم تردد هستند و در مقایسه با جک های بازویی هیدرولیکی ارزان تر می‌باشند.

جک های بازویی هیدرولیکی

با استفاده از روغن هیدرولیک و فشار عمل می‌کنند. آن ها مناسب محیط های پرتردد هستند و در استفاده های مکرر به آسانی دچار مشکل یا خرابی نمی‌شوند. درون این نوع جک ها، یک شیر فلکه قرار دارد که جریان و شدت روغن را کنترل می‌کند. طراحی و ساخت جک های بازویی هیدرولیکی سخت و هزینه بر است. از این بابت عمدتا کشور هایی که دارای صنعت قوی هستند مانند ایتالیا، در این حوزه ورود می‌کنند.

ویژگی و مزایای جک پارکینگی بازویی

به صورت کلی ویژگی های جک بازویی از معایب آن بیشتر است. از جمله مواردی که می‌توانند اکثر افراد را ترغیب به تهیه یک جک بازویی پارکینگی کنند باید به گزینه های زیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که شما می توانید در مقاله «جک پارکینگ چیست» اطلاعات کامل تری از این نوع جک ها کسب کنید.

  • تنوع بالای محصول
  • افزایش امنیت
  • سهولت استفاده
  • دسترسی سریع تر
  • اتصال دستگاه کنترل تردد

 

فردی در حال باز کردن درب پارکینگ به واسطه ریموت می‌باشد. در بحث معرفی انواع جک بازویی، افزایش ایمنی در شب از جمله ویژگی های آن محسوب می‌شود.

معایب جک پارکینگی بازویی

هر وسیله ای جدا از بحث مزایا، دارای معایبی است که قبل از تهیه باید از آن ها مطلع باشیم. معایب جک های پارکینگی بازویی نیز می‌توانند گزینه های زیر باشند:

  • نیازمند بررسی مرتب
  • هزینه تعمیرات بالا برای جک های بازویی هیدرولیکی
  • ایجاد سر و صدا در صورت عدم روغن کاری مکرر
  • عدم عملکرد در صورت قطعی برقی(البته با کلید خلاص کن رفع می‌شود)
  • معضلات مربوط به کار نکردن ریموت

 

فردی در حال تعمیر جک پارکینگی بازویی می‌باشد.

کاربرد جک های پارکینگی بازویی

جک های بازویی را اکثرا برای انواع درب می‌توان استفاده کرد. اما به هرحال در برخی شرایط نیز محدودیت هایی وجود دارد که در این صورت استفاده از جک ریلی درب پارکینگ پیشنهاد می‌شود. جک های بازویی می‌توانند بر روی درب های نسبتا سنگین با عرض استاندارد و محیط هایی که درب برای باز و بسته شدن به سمت عقب و جلو فضای کافی دارد، نصب شوند.

یک ماشین قرمز رنگ در حال ورود از دربی می‌باشد که به واسطه جک پارکینگی بازویی در حال باز شدن است.

اقلام همراه جک پارکینگی بازویی

از ابتدای مقاله تمام تمرکز بر روی معرفی انواع جک بازویی، ویژگی و کاربرد های آن بوده است. اما در این میان باید به مواردی اشاره کرد که در صورت نبود هریک آن ها، عملکرد جک دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند کارکرد درستی داشته باشد.

  • ریموت
  • مدار کنترل
  • چشمی
  • فلاش

جز اقلامی هستند علاوه بر بازوها، معمولا توسط شرکت های تولیدکننده درون جعبه محصول قرار داده می‌شوند و نیازی به تهیه جداگانه آن ها نیست.

از جمله اقلامی که در بسته بندی جک های پارکینگی بازویی قرار دارند.

برند های محبوب در زمینه تولید جک های بازویی پارکینگی

از میان برندهای وطنی که در زمینه تولید جک های پارکینگی فعالیت دارند، نمی‌توان به برندی خاص اشاره نمود و آن را تحت عنوان تولید کننده بهترین جک پارکینگی ایرانی معرفی کرد. اما به هرحال برخی شرکت های ایرانی و خارجی هستند که در مقایسه با سایر رقبا، توانسته رضایت مشتری بیشتری را به خود جلب کنند. در میان برند های ایرانی سیماران، میلان و یال پر طرفدار هستند. برند های خارجی فک و فادینی هم نیز محبوب می‌باشند.

برند های ایرانی و خارجی که در زمینه تولید جک های خارجی و ایرانی محبوب هستند.

از لحاظ تکنولوژی ساخت، در حال حاضر برند های فک و فادینی، جک های پارکینگی هیدرولیکی که نیاز به تجهیزات و تخصص حرفه ای دارند، نیز تولید می‌کنند. اما برند های ایرانی صرفا تولیدکننده جک های مکانیکی هستند.

نتیجه گیری

تهیه یک جک بازویی که بتواند برای مدتی طولانی به نیازهای یک ساختمان جواب دهد حتما باید با وزن و عرض درب تناسب داشته باشد. در زمینه معرفی انواع جک بازویی صرفا سعی نمودیم که به انواع و مشخصات آن بپردازیم. اولویت اول با انتخاب درست است. در غیر این صورت حتی اگر بهترین نوع جک پارکینگی هم مورد استفاده قرار بگیرد، بعد از مدتی مشکل ساز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist