معرفی انواع آبمیوه‌گیر ها و مقایسه آبمیوه‌گیری چند کاره و تک کاره

مقایسه دو آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

خرید یک دستگاه آبمیوه گیری، تقریبا برای هر منزل امری ضروری است. چرا که مسلما نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی از آبمیوه های صنعتی، حتماً سالم تر است. در بازار نوشیدنی سازها، انواع آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره به فروش می‌رسد که برخی از افراد، حین خرید دقیقا نمی‌دانند باید اقدام به تهیه کدام یک از انواع آبمیوه گیری خانگی کنند. شاید بهتر است اندکی به تفاوت های موجود میان آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره بپردازیم تا آن ها از جنبه های مختلف بررسی نماییم. دستگاه آبمیوه گیری از یک موتور، تیغه و مخزن تشکیل شده است. آبمیوه گیری یک وسیله برقی می‌باشد که برای آبگیری طیف وسیعی از سبزیجات و میوه ها کارایی دارد.

تفاوت آبمیوه گیری تک کاره و آبمیوه گیری چند کاره

آبمیوه گیری های تک کاره تنها از قابلیت آبگیری میوه و سبزیجات پشتیبانی می‌کنند. آن ها از لحاظ سیستم کارکرد در سه نوع متفاوت تند، کند و دنده دوقلو تولید می‌شوند. ویژگی های متفاوت هریک از انواع آبمیوه گیری تک کاره(تند، کند، دنده ای) آن ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کنند.

آبمیوه گیری های چندکاره علاوه بر آبگیری می‌توانند به خرد کردن، مخلوط، آسیاب، رنده، آب مرکبات گیری و حتی همزدن نیز بپردازند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه آبمیوه گیری های چندکاره قادر نیستند که تمامی این قابلیت ها را داشته باشند. ویژگی ها و مواردی که هر آب میوه گیری چندکاره می‌تواند انجام دهد، با دیگری متفاوت است.

دو آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره که همراه با اقلام و ملزومات خود در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و از لحاظ عملکرد مقایسه می‌شوند.

دستگاه های آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره از چند جنبه با یکدیگر متفاوت هستند. قاعدتا هرچقدر که یک دستگاه قادر باشد عملکرد های متنوعی را انجام دهد. نیازمند این است که قدرت موتور، قطعات، تیغه و جنس بدنه ای داشته باشد که بتواند به همه عملکرد هایی که شرکت سازنده برای دستگاه در نظر گرفته است، پاسخ دهند.

سرعت و قدرت موتور در آبمیوه گیری چندکاره و تک کاره

اینکه سرعت چرخش تیغه هر آبمیوه گیری( تک کاره و چندکاره) در هر دقیقه چقدر باشد، با شاخصی به نام RPM بررسی می‌شود. میزان RPM هر دستگاه آبمیوه گیری بستگی به فناوری ساخت(تند، کند و دنده دوقلو) و قدرت موتور آن دارد.

در مدل های تک کاره به علت اینکه تمامی وظیفه موتور، به آبگیری میوه و سبزیجات محدود می‌شود، موتور می‌تواند از خود عملکرد بهتری نشان دهد. اما در آبمیوه گیری های چند کاره باید قدرت موتور به گونه ای باشد که از پس چندین عملکرد بر بیاید یا به نحوی قدرت موتور میان چندین عملکرد تقسیم می‌شود.

به صورت کلی برای آبمیوه گیری های تک کاره موتور های 600 تا 1000 وات و برای آبمیوه گیری های چندکاره موتور 1000 تا 1500 وات به کار برده می‌شود. میوه های نرم مانند سیب و پرتقال بیشتر از 600 وات قدرت احتیاج ندارند اما برای مواردی همچون هویج، توصیه می‌شود از موتور های قوی تر از 600 وات استفاده کرد. یک موتور قوی در بازدهی و آبگیری بی نقص موثر است.

تفاوت آبمیوه گیری تک کاره و چند کاره از لحاظ قطعات

آبمیوه گیری های تک کاره دارای قطعات ساده ای هستند . آن ها عموما از یک صافی، تیغه، بدنه و مخزن تشکیل شده اند. در صورت ایجاد مشکل و خراب شدن، تعویض آن ها نیز آسان تر است. مدل های چندکاره دارای قطعات ریز و درشت بسیاری هستند. زیرا برای هر قابلیت نیازمند تجهیزاتی جداگانه می‌باشند. ظروف و تیغه های خردکن، آسیاب و مخلوط کن از جمله اقلام همراه آب میوه گیری چندکاره هستند.

جنس بدنه و تیغه انواع آبمیوه گیری ها

معمولا بدنه به کار رفته در آبمیوه گیری ها از پلاستیک، استیل یا فلز است. در زمینه جنس بدنه آنچنان تفاوتی میان آبمیوه گیری چندکاره و تک کاره نمی‌باشد.

تیغه ها عموما از استیل ضد زنگ یا فولاد هستند. در آبمیوه گیری های تک کاره معمولا یک مدل تیغه به کار می‌رود. اما در مقابل، آبمیوه گیری های چند کاره از آنجایی که همزمان چندین کار با هم انجام می‌دهند، دارای چندین تیغه مختلف هستند. از جمله این تیغه ها می‌توان به تیغه خردکن، رنده، آسیاب، مخلوط کن و غیره اشاره کرد.

انواع تیغه های خردکن و رنده که می‌توانند در آبمیوه گیری های چندکاره استفاده شوند.
تیغه های آبمیوه گیری چندکاره

تفاوت قیمتی آبمیوه گیری تک کاره و چندکاره

همانطور که تا به اینجا بررسی کردیم، میان انواع آبمیوه گیری چندکاره و تک کاره از جهات مختلفی تفاوت وجود دارد. ولی به صورت کلی از آنجایی که آبمیوه گیری های چند کاره دارای تیغه و عملکرد های متعدد و  قدرت موتور بیشتر هستند. همین دلایل باعث می‌شوند که در مقایسه تک کاره ها، قیمتی بالاتر داشته باشند.

مزایا و معایب انواع آبمیوه گیر

در بررسی و مقایسه میان آبمیوه‌گیرهای چندکاره و تک کاره، انواع مختلف این دستگاه‌ها دارای تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که مزایا و معایب خود را دارند. در این مقایسه، امکانات و عملکرد هر گروه به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب آبمیوه گیری چندکاره

  • تنوع عملکرد
  • اشغال فضای کمتر
  • پاسخگو اکثر نیازها
  • قیمت بالا
  • هزینه تعمیر و تعویض بیشتر

مزایا و معایب آبمیوه گیری تک کاره

  • قیمت پایین تر
  • سادگی و سهولت استفاده
  • تعداد عملکرد محدود

فردی دارد آب پرتقالی که توسط دستگاه آبمیوه گیری، استخراج شده را داخل یک لیوان می‌ریزد.

نتیجه گیری

برای تجربه یک خرید موفق، حتی اگر بهترین مارک آب میوه گیری هم تهیه کنید، ممکن است نتیجه آنچنان راضی کننده نباشد. زیرا اولین مرحله خرید، شناخت نیاز است. اگر فضای آشپزخانه شما کم است یا قصد دارید کالایی تهیه کنید که بتواند چندین نیاز شما را در آشپزخانه پاسخ دهد، آبمیوه گیری چندکاره گزینه مناسبی است. اما اگر دنبال محصولی هستید که به صورت متمرکز به فعالیت آبگیری میوه ها و سبزیجات بپردازد پیشنهاد ما آبمیوه گیری تک کاره است. به صورت کلی، اینکه آبمیوه گیری تک کاره یا چندکاره تهیه کنید بستگی به نیاز شما دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم سرعت و قدرت موتور دو عامل مهم هستند. در ادامه مواردی همچون جنس تیغه، بدنه، گنجایش مخزن و غیره با اهمیت می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist