معرفی کامل دستگاه همزن برقی به همراه انواع و کاربرد‌های آن

دو عدد همزن برقی پایه دار و دستی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

استفاده از همزن برقی در بسیاری از منازل و قنادی ها، نقش پررنگی دارد. این وسیله برقی، آنچنان قطعات و نحوه کارکرد پیچیده ای ندارد و اکثر افراد می‌توانند به آسانی از آن استفاده کنند. همزن های برقی در انجام مقدمات پخت غذا و دسر ها کارآمد هستند.

همزن برقی چیست؟

همزن برقی (food mixer) در دسته لوازم برقی مخصوص آماده سازی غذا می‌گیرد و عمدتا برای مایعات و تهیه مواد غذایی یا کیک و دسر در قبل از مرحله پخت کاربرد دارد. میکسر برقی از یک بدنه (موتور) و میله (پره) تشکیل شده است، موتور باعث چرخش دورانی میله و در نهایت حجم گرفتن یا ترکیب شدن غذا ها می‌شود. پره های همزن برقی دارای انواع متفاوتی می‌باشد، ممکن است یک همزن انواع مختلفی از پره یا اینکه صرفا یک یا دو مدل از آن را داشته باشد.

انواع همزن برقی

امروزه اکثر شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی اقدام به تولید همزن برقی در انواع و طرح های متفاوت کرده اند که این مسئله به افراد کمک می‌کند تا در صورت اقدام به خرید همزن، حق انتخاب بیشتری داشته باشند. انواع همزن ها از لحاظ عملکرد و کارایی کاملا شبیه به یکدیگر هستند و هردو برای ترکیب و مخلوط کردن مواد غذایی استفاده می‌شوند، اما در این میان تفاوت هایی وجود دارند که به واسطه آن ها، همزن های برقی در دو دسته کاسه دار و بدون کاسه تقسیم بندی می‌شوند.

همزن برقی کاسه دار

برخی از مدل های همزن برقی دارای یک کاسه می‌باشند که مواد غذایی به داخل آن ریخته شده و سپس ترکیب می‌شوند. این کاسه معمولاً از جنس استیل یا پلاستیک با کیفیت بالا ساخته می‌شود و به پایه‌ای متصل است که موتور همزن برقی در آن قرار دارد. وقتی موتور روشن می‌شود، میله همزن آغاز به چرخش می‌کند و می‌تواند مواد غذایی درون کاسه را مخلوط کند.
در برخی موارد به این مدل همزن، همزن برقی ایستاده هم گفته می‌شود. کاسه به کار رفته در این همزن‌ها، می‌توانند ثابت یا متحرک باشند که این مسئله بستگی به مدل دستگاه دارد.

یک همزن برقی کاسه دار که به رنگ زرد است.

همزن برقی بدون کاسه

این مدل همزن ها پایه ندارند و برای استفاده شدن، باید آن ها را در دست نگه داشت. به منظور ترکیب کردن مواد با همزن های بدون کاسه، احتیاج است تا از یک ظرف یا کاسه جداگانه استفاده کرد. به این نوع همزن، در مواردی همزن برقی دستی هم گفته می‌شود.

نمونه ای از همرن برقی دستی که به رنگ مشکی است و بر روی یک میز قرار دارد.

ویژگی انواع همزن برقی

همانطور که همزن های برقی دارای انواع مختلفی هستند، ویژگی های آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. منظور از ویژگی اشاره به مزایای این همزن ها نیست، بلکه این کلمه به مواردی اشاره دارد که تمایز های میان همزن های کاسه دار و بدون کاسه را پررنگ تر می‌کنند و دقیقا نشان می‌دهد که هر نوع همزن در چه زمینه هایی نقطه قوت دارد.

ویژگی همزن برقی کاسه دار

مخلوط کردن و آماده‌سازی مواد غذایی در آشپزخانه یکی از فعالیت‌های پراهمیت و پرکاربرد است که برای انجام شدن نیاز به ابزارهای مناسب دارد. در این راستا، همزن‌های برقی کاسه دار به عنوان یکی از ابزارهای اصلی آشپزخانه مطرح هستند که از آن‌ها برای مخلوط کردن مواد مختلف مانند تخم مرغ، خمیر، خامه و سایر مواد آشپزی استفاده می‌شود.

کاسه با حجم متفاوت

در هر مدل همزن برقی پایه دار، کاسه ای که به کار رفته است دارای حجم متفاوت می‌باشد. اهمیت حجم کاسه برای افرادی پررنگ است که به طور مدام با همزن کار می‌کنند و یا اینکه در هر وعده استفاده، مجبور هستند که حجم زیادی از غذا را در داخل کاسه قرار دهند. قاعدتا هرچقدر که حجم کاسه همزن پایه دار بالاتر برود، مواد بیشتری را می‌توان در آن جای داد و سرعت انجام کار ها افزایش پیدا می‌کند.

موتور قوی

از آنجایی که همزن های کاسه دار برای انجام فعالیت های حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، انتظار می‌رود که موتور به کار رفته در آن ها توان مصرفی بالایی داشته باشد. هرچقدر که توان مصرفی یک همزن بیشتر باشد، سرعت چرخش پره در هر دقیقه بالاتر می‌رود که این مسئله به سریع ترین فرم گرفتن مایعاتی همچون تخم مرغ کمک می‌کند.

میله های مختلف

همزن ها برای اینکه بتوانند هر نوع ماده غذایی را به خوبی ترکیب کنند، احتیاج به یک سری جداگانه و مخصوص دارند. به طور کلی، اکثر همزن های کاسه دار از چندین سَری (میله) متفاوت بهره می‌برند که هر کدام برای یک نوع ماده غذایی مناسب هستند. از جمله میله های مختلف همزن برقی کاسه دار می‌توان به خمیر زن، خامه زن، مخلوط کن و همزن تخت اشاره کرد. البته باید این مورد را هم در نظر داشت که برخی از همزن های کاسه دار تمامی این مدل میله ها را به صورت یکجا دارند و برخی دیگر تنها یک یا دو مدل میله(پره) دارند.

انواع مختلف میله همزن برقی

ویژگی همزن برقی بدون کاسه

قابلیت و ویژگی های همزن برقی دستی به سهولت استفاده از آن کمک می‌کنند. همزن‌های بدون کاسه به عنوان یکی از ابزارهای برقی کم‌هزینه آشپزخانه شناخته می‌شوند که می‌توانند در آشپزخانه کارایی موثری داشته باشند، به ویژه برای کسانی که فضای آشپزخانه آن‌ها محدود است.

وزن سبک

همزن‌های برقی دستی، به جز یک موتور (بدنه) و پره، قطعه دیگری روی خود ندارند که بر وزن آن ها تاثیرگذار باشد. از جنبه ای دیگر، موتورهای استفاده شده در اکثر همزن‌های بدون کاسه، آنقدر سنگین نیستند و نقش مهمی در سبک وزن بودن همزن ایفا می‌کنند. این ویژگی ها باعث می‌شوند تا همزن‌های برقی بدون کاسه، حمل راحتی داشته باشند و برای استفاده‌های مختلف در آشپزخانه مناسب باشند.

تنوع بالا

به علت اینکه هزینه تولید میکسر برقی دستی پایین و درصد فروش آن بالا است، این مسئله تولیدکنندگان را ترغیب می‌کند که همزن های برقی بدون کاسه خود را با تنوع و رنگ های بیشتر به بازار عرضه کنند. البته این تنوع صرفا به ظاهر همزن ها محدود نمی‌شود، بلکه هر مدل همزن برقی از لحاظ توان مصرفی، جنس بدنه، قابلیت هایی مانند توربو، تعداد درجه سرعت و غیره با دیگری متفاوت است.

مزایا و معایب انواع همزن برقی

همزن های برقی بنا به جنبه های خوب و بدی که دارند، در انتخاب نهایی افراد تاثیر گذار هستند. همزن های برقی برای افرادی مانند قناد ها یا علاقه مندان به تهیه کیک و شیرینی، جز یکی از وسایل ضروری آشپزخانه محسوب می‌شوند، پس این نکته مهم است که انواع همزن برقی را در بخش های ضعف و قوت شناخت.

مزایا و معایب همزن برقی کاسه دار

همزن برقی های استند دار دارای نکات مثبت و منفی بسیاری هستند که اطلاع از آن ها به مشتریان برای داشتن یک خرید عاقلانه تر کمک میکند. هر وسیله برقی یا غیر برقی، دارای مزایا و معایب مختص به خود می‌باشد که همزن های کاسه دار نیز از این قاعده پیروی می‌کنند.

  • سهولت استفاده

به علت اینکه همزن های استندی دارای پایه هستند و برای عمل کردن به دخالت دست احتیاجی ندارند، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. در این حالت، هنگامی که همزن در حال کار کردن است، برای افراد این فرصت ایجاد می‌شود تا به کار های دیگر خود رسیدگی کنند که این مسئله در صرفه جویی زمان موثر است. همچنین در موردی دیگر باید به این اشاره کرد که احتیاجی نیست همزن را در دست نگه داشت و از خسته شدن دست جلوگیری می‌شود.

  • موتور قوی

از ویژگی همزن برقی کاسه دار می‌توان به این اشاره کرد که در اکثر موارد برای کار های حرفه ای استفاده می‌شود، از این جهت شرکت های تولیدکننده، موتور به کار رفته در این نوع همزن‌ها را با قدرت بالا تولید می‌کنند تا همزن برای انجام فرایند هایی مانند خمیر زنی دچار مشکل نشود.

  • خمیر زنی مطلوب

قابلیت خمیر زن در اکثر همزن های کاسه دار و بدون کاسه وجود دارد اما بنا به دلایلی، قابلیت خمیر زن همزن های کاسه دار بهتر است. در اولین دلیل، باید به این مورد اشاره کرد که هنگام ترکیب شدن آب و آرد، مواد حاصل از این ترکیب اندکی سفت است و ورز دادن آن نیاز به قدرت بیشتری دارد، همزن های کاسه دار به علت اینکه بدون دخالت دست می‌توانند عمل کنند، در این مرحله کارکرد موثر تری دارند. مورد دوم به قدرت موتور آن هر بر می‌گردد، هرچقدر که موتور یک همزن قوی تر باشد، قابلیت خمیر زنی آن نیز روان تر و بهتر عمل می‌کند. (معمولا موتور همزن های کاسه دار قوی است)

 

همزن برقی کاسه دار در حال خمیر زنی است.

  • قیمت بالا

یکی از معایبی که برای همزن های کاسه دار وجود دارد، قیمت آن ها است. از آنجایی که اقلام به کار رفته در این مدل همزن ها بیشتر می‌باشد، طبیعی است که قیمت آن ها نیز بالاتر برود. به صورت کلی معمولا جنس بدنه و کاسه آن ها نیز از استیل می‌باشد که در بیشتر شدن قیمت بی تاثیر نیستند.

  • اشغال فضای زیاد

موتور به کار رفته در همزن های کاسه دار، در مقایسه با همزن های بدون کاسه بزرگتر است، از جنبه ای دیگر کاسه به کار رفته در این مدل همزمان ها، در بیشتر شدن حجم آن ها نیز موثر می‌باشد. این عوامل موجب می‌شوند تا همزن برقی کاسه دار حجم و ابعاد بالایی را داشته باشد و فضای زیادی را اشغال کند.

مزایا و معایب همزن برقی بدون کاسه

در آشپزخانه‌های امروزی، همزن برقی بدون کاسه به عنوان یکی از ابزارهای مهم و کارآمد شناخته می‌شود. این ابزار با مزایای منحصر به فردی که دارند به آشپز‌ها کمک می‌کند تا فرآیند آماده‌سازی غذا را به سرعت و به صورت موثری انجام دهند. از طرفی، معایبی نیز به این وسیله برقی نسبت داده می‌شود که می‌توانند شامل محدودیت هایی نیز بشوند.

  • قیمت مناسب

همزن های بدون کاسه دارای قطعات و اجزای محدودی هستند که همین مسئله برای خوش قیمت بودن آن ها کافی است. در واقع همزن های برقی دستی به جز یک موتور و بدنه و یک میله یا پره، آنچنان اجزای خاص دیگری ندارند.

  • طراحی آسان

کلید ها و دکمه های قرار گرفته بر روی همزن های بدون کاسه آنچنان پیچیده نمی‌باشند و نحوه کار کردن با آن ها برای اکثر افراد ساده است. معمولا به جز کلید تنظیم سرعت، عملکرد توربو و دکمه آزاد کردن پره ها، دکمه دیگری بر روی همزن های بدون کاسه تعبیه نمی‌شود.

  • اشغال فضای کم

برای اینکه بتوان همزن های بدون کاسه را به آسانی در دست نگه داشت، شرکت های تولیدکننده ابعاد آن ها را کوچک طراحی می‌کنند. این مسئله علاوه بر حمل راحت، به کم حجم بودن آن نیز کمک می‌کند.

  • دشواری در استفاده

هنگام استفاده از همزن های بدون کاسه، در تمام مدت باید آن را با دست نگه داشت تا آماده سازی غذا به حد مطلوب برسد که این مسئله، باعث خسته شدن دست می‌شود. از جنبه ای دیگر، اگر وزن همزن سنگین باشد نگه داشتن آن سخت تر می‌شود.

فردی در حال ترکیب کردن مواد به واسطه یک همزن برقی دستی قرمز رنگ است.

کاربرد انواع همرن برقی

همزن های کاسه دار در بیشتر مواقع برای کار های حرفه ای استفاده می‌شوند و عمدتا در اکثر زمینه ها کاربردی هستند. همزن های کاسه دار برای ترکیب و همزدن مواد کیک و شیرینی، تهیه غذاهایی مانند کوکو، تهیه خمیر نان، خامه زنی و غیره کاربردی هستند.

انواع همزن های برقی بدون کاسه، می‌توانند برای موارد بسیاری استفاده شوند اما به صورت کلی این مدل همزن ها برای انجام کار های سبک تر، عملکرد بهتری دارند. از همزن های برقی دستی می‌توان به منظور موارد زیر استفاده کرد:

  • هم زدن مایعات
  • تهیه مواد کوکو
  • خامه زنی
  • خمیر زنی

نتیجه گیری

همزن برقی دستی و کاسه دار، هردو برای ترکیب و هم زدن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کارایی نزدیک به یکدیگر دارند. در یک جمع بندی باید گفت که همزن های کاسه دار از قدرت موتور بیشتری برخوردار می‌باشند و برای فعالیت های حرفه ای، مناسب تر هستند که به همین دلیل معمولا قیمت بیشتری دارند. در نقطه مقابل، همزن های بدون کاسه برای کار های سبک استفاده می‌شوند و ارزان قیمت تر هستند. این به انتخاب افراد بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنند.

 

دیدگاه ها 2

  1. نغمه ناجی می‌گوید:

    سلام
    یک مدل همزن برقی کاسه دار بهم معرفی کنید تا رنج 4 میلیون

    • Faezeh Nateghi Faezeh Nateghi می‌گوید:

      درود وقت بخیر
      همزن برقی میگل مدل GKM 600 برای این رنج قیمت مناسب است، اما باید توجه کنید از یک همزن دقیقا چه انتظاراتی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist