آشنایی با آیفون های تصویری دیجیتال و آنالوگ به همراه مقایسه های آن ها

یک نمونه پنل تصویری کدینگ که در مقابل ورودی یک ساختمان نصب شده است .

امروزه برای باز کردن درب ساختمان در اکثر منازل از آیفون تصویری استفاده می‌شود. آیفون های تصویری از یک پنل و مانیتور و سایر ملزومات تشکیل شده اند که پنل در خارج از واحد در کنار درب ورودی ساختمان و مانیتور در داخل واحد نصب می‌شود.

واژه آیفون تصویری یک مفهوم کلی است و همزمان پنل و مانیتور را در بر می گیرد، منظور از آن اشاره تکی به پنل یا مانیتور نمی‌باشد، بلکه هنگامی که کلمه آیفون تصویری به کار برده می‌شود یعنی پنل و مانیتور در کنار یکدیگر.
پنل های تصویری در انواع متفاوت دکمه شاسی، لمسی، کارتخوان و غیره و مانیتور ها نیز با ابعاد متفاوت نمایشگر، ظواهر و قابلیت های مختلف به بازار عرضه می‌شوند.
شرکت های تولیدکننده برای اینکه بتوانند به اکثر نیاز ها پاسخ دهند، محصولات آیفون تصویری خود در تنوع بالا تولید می‌کنند، منشا این تنوع می‌تواند مربوط به ظاهر، قطعات سخت افزاری، قابلیت، فناوری و سایر موارد باشد.

انواع آیفون تصویری از جنبه فناوری

در یک خلاصه باید گفت که آیفون های تصویری از لحاظ تکنولوژی به دو دسته آنالوگ و آی پی (دیجیتال) تقسیم می‌شوند. آیفون تصویری دیجیتال و آنالوگ هردو برای باز کردن درب ساختمان به کار می‌روند اما در میان آن ها برخی تفاوت ها وجود دارد که موجب می‌شود این دو کاملا از یکدیگر مجزا باشند.

آیفون تصویری آنالوگ چیست؟

فناوری آیفون های تصویری آنالوگ نسبت به دیجیتال قدیمی تر می‌باشد. کاربرد آیفون های تصویری آنالوگ برای ساختمان های کم واحد است. پنل های آنالوگ می‌توانند در دو شیوه کدینگ و غیره کدینگ تولید شوند. بر روی پنل های آنالوگ غیر کدینگ، به ازای هر واحد یک دکمه وجود دارد که با فشردن آن مانیتور داخل واحد زنگ می‌خورد. در نقطه مقابل، پنل های کدینگ آنالوگ دارای دکمه جداگانه برای هر واحد نیستند، بلکه بر روی پنل های کدینگ آنالوگ اعداد ۰ تا ۹ قرار گرفته اند که با شماره گیری شماره واحد مورد نظر مانیتور زنگ می‌خورد. کلیه پنل های کدینگ و غیر کدینگ آنالوگ می‌توانند لمسی باشند و یا اینکه به واسظه کارت یا تگ باز شوند.
مانیتور های آنالوگ نیز در انواع متفاوت از ۴ اینچ تا ۱۰ اینچ در بازار پیدا می‌شوند. دسته ای از مانیتور های آنالوگ بسیاری ساده هستند و صرفا چهره فردی که زنگ را زده است نشان می‌دهند و دسته ای دارای ویژگی هایی مانند مانند ذخیره تصاویر و فیلم، باز کردن درب پارکینگ، ارتباط داخلی، تنظیم صدا و غیره هستند. دسته بندی مانیتور نسبت به پنل ها اندکی دشوار تر است چرا که تنوع آن ها بیشتر می‌باشد و برای تقسیم بندی از جنبه های بیشتری می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند.

چندین مدل پنل آنالوگ که در کنار یک مانیتور آنالوگ قرار گرفته اند.

آیفون تصویری دیجیتال

این مدل آیفون ها که با عنوان آیفون تصویری IP هم شناخته می‌شوند برای ساختمان و حتی بلوک ها یا مجتمع های بزرگ کاربرد دارند. تمامی قابلیت هایی که آیفون های تصویری آنالوگ می‌توانند داشته باشند در آیفون های تصویری دیجیتال نیز وجود دارد و چه بسا که در برخی موارد آیفون های تصویری تحت شبکه نسبت به آنالوگ جلوتر هستند و ویژگی های بیشتری دارند. آیفون های تصویری تحت شبکه با استفاده از کابل LAN به اینترنت متصل می‌شوند و از پروتکل TCP-IP استفاده می‌کنند که یک مجموعه از قوانین و دستورات است که از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

پنل های دیجیتال نیز در دو نوع پنل IP کدینگ و غیر کدینگ تولید می‌شوند. از آنجایی که آیفون های تصویری آی پی عموما برای مجتمع های بزرگ کارایی دارند در اکثر موارد پنل های استفاده شده در این سیستم از نوع کدینگ هستند. ( به تعبیری دیگر، پنل های غیر کدینگ در سیستم آیفون تصویری دیجیتال آنچنان کاربردی ندارند چرا که تعداد واحد ها بسیار زیاد است و زمان نصب یا هزینه بالا می‌رود.) مانیتور های IP  نیز دارای انواع متفاوتی هستند و در بازار با تنوع بالا به فروش می‌رسند.

یک نمونه پنل و مانیتور تحت شبکه که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

مقایسه و تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال

پنل و مانیتور های آنالوگ و آی پی از لحاظ ظاهری آنچنان با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی کارایی ها و نحوه عملکرد آن ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. آیفون های تصویری IP بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و این در حالی است که آیفون های تصویری آنالوگ از این فرایند پشتیبانی نمی‌کنند. در زمینه های بسیاری آیفون آنالوگ و تحت شبکه اختلاف دارند که در ادامه مورد بررسی می‌گیرند.

تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال از جنبه تعداد واحد

آیفون های تصویری دیجیتال برای تعداد واحد های بالا هیچ محدودیتی ندارند، برخی از آیفون های تصویری دیجیتال می‌توانند یک شهرک ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ واحدی را تحت پوشش قرار دهند. این در حالی است که آیفون های تصویری آنالوگ با پنل های شاسی نهایتا تا ۶۵ واحد و پنل های کدینگ تا ۳۰۰ واحد را می‌توانند پاسخگو باشند. اصلی ترین تفاوت آیفون های دیجیتال و آنالوگ تعداد واحد هایی است که می‌توانند تحت پوشش قرار دهند.

نمونه ای از یک پنل آی پی که در یک شهرک نصب شده است. | مجله برقیجات

تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال دریافت تصاویر از ورودی دیگر

برخی از مانیتور های آنالوگ دارای دو ورودی هستند که یکی از ورودی ها می‌تواند به پنل و ورودی دیگر به یکی از دوربین های ساختمان متصل شود. در این حالت از طریق مانیتور می‌توان علاوه بر تصاویر پنل به تصاویر دوربین هم دسترسی داشت. در مانیتور های دیجیتال نیز این قابلیت وجود دارد اما با این تفاوت آن ها به جای اینکه تنها از یک دوربین تصویر دریافت کنند، این قابلیت را دارند که به صورت همزمان تصاویر چندین دوربین که در نقاط مختلف مجتمع یا شهرک نصب شده اند را مشاهده کنند. تعداد تصاویر که از دوربین ها دریافت می‌شوند با توجه به نوع مانیتور متفاوت است برخی از مانیتور های دیجیتال تا ۳۰ عدد دوربین را می‌توانند به طور همزمان نشان دهند.

تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال از جنبه کنترل از راه دور

تقریبا تمامی آیفون های تصویری تحت شبکه از اتصال به اینترنت و در برخی از موارد سیستم خانه هوشمند پشتیبانی می‌کنند که این عملکرد باعث می‌شود تا از طریق راه دور حتی مواقعی که افراد در منزل حضور ندارند بتوان تصاویر پنل را دریافت کرد و در صورت زنگ خوردن مانیتور آن را جواب داد و درب را باز کرد. برخی از آیفون های تصویری آنالوگ هم می‌توانند به وای فای متصل شوند و امکان کنترل از راه دور داشته باشند اما تعداد آن ها بسیار محدود است.

تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال از جنبه ارتباط داخلی

در ارتباط داخلی (intercom)، واحد ها با یکدیگر یا نگهبانی می‌توانند تماس داشته باشند. در آیفون های تصویری دیجیتال تقریبا اکثر آن ها دارای ارتباط داخلی هستند اما برای آیفون های تصویری آنالوگ صرفا برخی از مدل ها می‌توانند اینترکام داشته باشند. ارتباط داخلی توسط مانیتور نصب شده در واحد انجام می‌شود، یعنی در واقع مانیتور باید این ویژگی را داشته باشد تا بتوان به کمک آن با سایر واحد ها ارتباط برقرار کرد.

در سیستم ارتباط داخلی آیفون های تصویری آنالوگ محدودیت وجود دارد اما این در حالی است که دیجیتال ها برای مسئله ارتباط داخلی نامحدود عمل می‌کنند. به فرض مثال هنگامی که در ساختمانی با آیفون تصویری آنالوگ دو واحد ۴ و ۸ در حال صحبت هستند، کلیه خطوط اشغال می‌شوند و دیگر امکان ارتباط سایر واحد ها با یکدیگر وجود ندارد. در آیفون های تصویری IP واحد ها می‌توانند به صورت نامحدود با یکدیگر ارتباط داشته باشند، حتی برخی از مانیتور های IP قابلیت نشان داده تماس های از دست رفته نیز دارند. آیفون های تصویری آنالوگ صرفا قابلیت ارتباط داخلی صوتی و دیجیتال ها علاه بر تماس صوتی می‌توانند با نگهبانی تماس تصویری یک طرفه داشته باشند.

تفاوت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال از جنبه شناسایی RFID

برخی از پنل های آنالوگ و دیجیتال می‌توانند با استفاده از یک کارت و تگ درب را برای افراد باز کنند. در درجه اول لازم است که این کارت و تگ ها به پنل معرفی شوند تا برای هربار استفاده پنل فرکانس آن ها را تشخیص دهد و اقدام به باز کردن درب بکند. تعداد تگ هایی که پنل های آنالوگ RFID می‌تواند تشخیص دهند بسیاری محدود تر از پنل های دیجیتال است، پنل های دیجیتال بیشتر از هزاران حتی تا ۲۰ هزار تگ را می‌توانند در خود ذخیره کنند.

فردی در حال باز کردن پنل به واسطه یک تگ می‌باشد.

مقایسه قیمت آیفون تصویری آنالوگ و دیجیتال

به صورت کلی قیمت آیفون دیجیتال از آنالوگ بیشتر است. جدیدتر بودن تکنولوژی تحت شبکه نسبت به آنالوگ، گران تر بودن قطعات آیفون های تصویری دیجیتال و تولید کمتر این محصول در بازار، از جمله عواملی هستند که موجب می‌شوند تا آیفون های دیجیتال گران قیمت تر باشند. از جنبه ای دیگر، علاوه بر هزینه خود محصول، نصب آیفون های تصویری IP هزینه بیشتری در پی دارد و برای اینکه به درستی صورت گیرد حتما باید از یک متخصص حرفه ای کمک گرفته شود.

نتیجه گیری

آیفون های تصویری آنالوگ برای ساختمان های کم جمعیت کاربردی و مقرون به صرفه می‌باشند که برخی از آن ها می‌توانند عملکرد هایی مانند ذخیره عکس و فیلم، ارتباط داخلی، قابلیت کارتخوان بودن پنل، کنترل از راه دور، دریافت تصویر حداکثر از یک دوربین مداربسته را در حد محدود داشته باشند. لازم به ذکر است که هر یک از عملکرد های آیفون های تصویری یا بر عهده پنل است و یا مانیتور مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد. در ادامه هر یک از این وظایف به تفکیک نوشته می‌شوند تا افراد حین تهیه، دقیق تر بدانند که به فرض مثال اگر می‌خواهند آیفون تصویری آنالوگ آن ها قابلیت ارتباط داخلی داشته باشد دقیقا باید تمرکز خود را بر روی مانیتور بگذارند یا در خرید پنل دقت کنند.

  • ذخیره عکس و فیلم (مانیتور)
  • ارتباط داخلی (مانیتور)
  • قابلیت ذخیره عکس و فیلم (مانیتور)
  • کارتخوان بودن- شناسایی RFID (پنل)
  • کنترل از راه دور (مانیتور)
  • اتصال به دوربین مداربسته یا ورودی دیگر به جز درب ورودی (مانیتور)

آیفون های دیجیتال برای مجتمع های بزرگ مناسب هستند، اکثر آن ها دارای قابلیت هایی همچون ارتباط داخلی نامحدود، دریافت تصاویر از چندین دوربین مداربسته، مدیریت و کنترل از راه دور و امکان شناسایی هزاران تگ و کارت، ذخیره عکس و فیلم و غیره می‌باشند.

به صورت کلی خرید آیفون های تصویری دیجیتال برای زمانی منطقی است که تعداد واحد ها از ۲۰۰ مورد بیشتر باشد، اگرچه که آیفون های تحت شبکه دارای قابلیت های بسیاری هستند اما در برخی مواقع خرید یک سیستم آیفون تصویری آنالوگ با وجود اینکه امکاناتی کمتر از دیجیتال ها دارد می‌تواند مقرون به صرفه تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist