راهنمای خرید همزن برقی

دو عدد همزن برقی دستی و کاسه دار که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

استفاده از همزن برقی باعث راحت تر ترکیب شدن مایعات و برخی از مواد غذایی می‌شود. برای تهیه یک میکسر برقی مناسب باید در درجه اول نیاز خود را به خوبی بررسی کرد و سپس درباره راهنمای خرید آن مطالعاتی انجام داد. مقالات و مطالب مرتبط با راهنمای خرید همزن برقی مشخص می‌کنند که هنگام تهیه کردن این وسیله آشپزخانه باید درمورد هریک از اجزای آن تا چه حد حساسیت به خرج داد و معیار انتخاب آن ها چه باشد. همزن های برقی عموما به دو دسته بدون کاسه (دستی) و کاسه دار (پایه دار) تقسیم می‌شوند. به صورت کلی هر دو آن ها عملکردی نزدیک به یکدیگر دارند و برای ترکیب کردن مواد کیک، شیرینی، دسر، کوکو و غیره به کار برده می‌شود.

راهنمای خرید همزن برقی بدون کاسه (دستی)

همزن های برقی دستی از یک بدنه، موتور و دو یا چند سَری تشکیل شده اند. همزن های برقی دستی یا به اصطلاحی دیگر همزن ها بدون کاسه، معمولا آنچنان گران قیمت نیستند و اجزای پیچیده ندارند که تهیه یا استفاده از آن افراد را سردرگم کند.

وزن همزن

اولین موردی که هنگام تهیه یک همزن برقی دستی باید به آن توجه کرد وزن دستگاه می‌باشد. برای کار کردن با یک میکسر برقی بدون پایه، باید تمام مدت آن را در دست نگه داشت. اگر وزن همزن سنگین باشد، بعد از مدتی کار کردن با آن دست فرد خسته می‌شود. همزن هایی که وزن آن ها کمتر از ۱ کیلوگرم است می‌توانند گزینه خوبی باشند، البته این مسئله تا حدودی به توان دست افراد نیز بستگی دارد، ممکن است برخی بتوانند همزن های بدون کاسه سنگین را به مدت طولانی بدون مشکل در دست نگه دارند.

یک زن به واسطه همزن برقی دستی در حال ترکیب مواد کیک است. | مجله برقیجات

جنس بدنه و میله

برای اینکه در طول زمان زیبایی ظاهری همزن ماندگار بماند، لازم است که جنس به کار رفته در بدنه و میله ها مرغوب باشد. جنس استیل به علت اینکه در برابر رطوبت، ضربه و خراش ها نسبتا مقاومت خوبی دارد، بهترین گزینه محسوب می‌شود. در بازار همزن های برقی با جنس های مختلف دیگر مانند پلاستیک نیز پیدا می‌شوند که در صورت مراقبت صحیح می‌توان آن ها را نیز تمیز نگه داشت. در رابطه با میله یا سَری همزن حتما توصیه می‌شود که جنس آن از استیل باشد چرا که با هربار استفاده کردن از همزن، میله آن بیشترین حرکت را دارد و مدام در حال برخورد با اطراف یا کنار ظرفی است که داخل آن در حال همزدن می‌باشد.

تنظیم سرعت

بسیاری از مواد غذایی برای اینکه به واسطه همزن برقی بتوانند به بهترین شیوه آماده سازی شوند، احتیاج به سرعت بالای هم زدن دارند. همزن های برقی از لحاظ سرعت به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن ها تک سرعته و دسته ای دیگر تا چندین سرعت پشتیبانی می‌کنند. خرید یک همزن که دارای چندین درجه سرعت است باید در اولویت افراد باشد.

تعداد و نوع پره

هر نوع ماده غذایی برای اینکه به واسطه همزن آماده سازی شود، به تیغه (سَری) مخصوص خود احتیاج دارد. همزن ها می‌توانند دارای چندین سری مختلف مفتولی، خمیر زنی، تخت و غیره باشند. در هنگام خرید، افراد باید دقت کنند که همزن مورد نظر آن ها از چندین تیغه پشتیبانی می‌کند. به صورت کلی همزن های برقی دستی معمولا دارای دو مدل تیغه خمیر زن و مفتولی هستند. معمولا شرکت های تولیدکننده سایر مدل های تیغه را بر روی همزن های برقی حرفه ای و کاسه دار قرار می‌دهند.

انواع تیغه و سَری های همزن ها برقی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. | مجله برقیجات

قدرت موتور

توان مصرفی یک همزن برقی دستی نشان دهنده میزان قدرت موتور است آن است. قدرت موتور کلیه میکسر های برقی با واحد وات سنجیده می‌شود. همزن های برقی بدون کاسه معمولا در مدل های مختلف بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ وات تولید می‌شوند. هرچقدر که قدرت موتور همزن بیشتر باشد، عملکرد آن نیز سریع تر و بهتر خواهد بود. برای استفاده های کوچک و سبک همزن های ۳۰۰ تا ۵۰۰ وات و برای استفاده های نسبتا سنگین همزن های برقی دستی بیشتر از  ۵۰۰ وات توصیه می‌شوند.

عملکرد توربو

این قابلیت باعث می‌شود تا تنها با فشردن یک دکمه، در کمترین زمان سرعت همزن به حداکثر خود برسد. همزن هایی که دارای این ویژگی هستند معمولا از چندین درجه سرعت پشتیبانی می‌کنند، با نگه داشتن دکمه توربو سرعت همزن به بالاترین حد می‌رود و در صورت برداشتن دست، سرعت آن به درجه ای که قبل از فعالسازی توربو بر روی آن قرار داشته است کاهش پیدا می‌کند. برخی از کیک یا شیرینی ها برای اینکه بتوانند خوب پف کنند و به بهترین شیوه برای پخته شدن آماده شوند، احتیاج دارند تا برای مدتی کوتاه در حد چند ثانیه با دور بسیار تند همزده شوند، قابلیت توربو برای این مواقع بسیاری کاربردی است.

راهنمای خرید همزن برقی کاسه دار (پایه دار)

با اندکی تفاوت، بسیاری از قطعات همزن برقی کاسه دار و بدون کاسه با یکدیگر مشترک است. میکسر های برقی کاسه دار علاوه بر بدنه و میله، دارای یک کاسه نیز می‌باشند. طراحی همزن های کاسه دار (پایه دار) به گونه ای است که بدون دخالت دست و نگه داشتن آن، می‌تواند مواد غذایی را ترکیب و مخلوط کند.

در یک یک همزن برقی کاسه دار، مواردی که در بالا بیان شدند مانند:

  • وزن همزن
  • قدرت موتور
  • تنظیم سرعت
  • جنس بدنه و میله
  • عملکرد توربو
  • نوع و تعداد تیغه ها

به نوعی نکات مشترکی محسوب می‌شوند برای خرید هر دو همزن برقی کاسه دار و بدون کاسه حائز اهمیت می‌باشند. در ادامه به مواردی پرداخته می‌شود که تنها به همزن کاسه دار مربوط هستند.

حجم کاسه همزن برقی کاسه دار

ظرفیت مخزن یا کاسه همزن برقی با واحد لیتر و در مواقعی گرم سنجیده می‌شود. حجم کاسه همزن های پایه دار در بیشتر موارد از ۲ لیتر تا ۸ لیتر است. برای خانواده های کم جمعیت یا افرادی که در حجم کم با همزن برقی کاسه دار کار می‌کنند نهایتا ۵ لیتر کافی است و برای خانواده های پر جمعیت همزن های برقی کاسه دار با ظرفیت بیشتر از ۵ لیتر توصیه می‌شود. البته باید در نظر داشت که مقادیر بیان شده صرفا یک پیشنهاد هستند، در نهایت این انتخاب خود افراد است که برای خرید همزن برقی پایه دار، ظرفیت کاسه آن دقیقا چند لیتر باشد.

یک عدد همزن برقی که بدنه آن سفید و رنگ کاسه آن قرمز است و بر روی یک عدد میز قرار گرفته است.

جنس کاسه

از آنجایی که کاسه همزن مدام با تیغه آن در تماس است، جنس آن باید به گونه ای باشد که زود خراب یا ساییده نشود. کاسه های استیل دوام و مقاومت خوبی دارند و در اثر گذر زمان به آسانی دچار مشکل نمی‌شوند. کاسه های استیل علاوه بر طول عمر بالا، راحت شسته می‌شوند و طعم و بوی غذاها را به خود جذب نمی‌کنند.

پایه ضد لغزش همزن برقی کاسه دار

از آنجایی که همزن های پایه دار برای کار کردن در یک نقطه قرار می‌گیرند و از دست برای نگه داشتن آن ها کمک گرفته نمی‌شود، پایه طراحی شده برای آن ها باید به گونه ای باشد که باعث لغزش همزن و حرکت آن نشود. در انتهای پایه های ضد لغزش چند سری پلاستیکی قرار گرفته اند که از تکان خوردن دستگاه جلوگیری می‌کنند.

تنظیم ارتفاع تیغه (سَری)

از مهمترین مواردی که که یک همزن برقی کاسه دار باید آن را داشته باشد، ویژگی تنظیم ارتفاع تیغه نسبت به کاسه و حجم مواد داخل آن است. اگر ارتفاع تیغه نسبت به انتهای کاسه بسیار نزدیک یا دور باشد، نمی‌تواند به خوبی ترکیب کند و برای مخلوط کردن مواد با حجم کم نامناسب است. تیغه همزن های کاسه دار که دارای ویژگی تنظیم ارتفاع هستند را می‌توان به سمت پایین یا بالا حرکت داد تا جایی که بتواند به خوبی در کاسه حرکت کند و در همزدن مواد داخل کاسه مشکلی ایجاد نشود.

کاسه ثابت یا متحرک

در همزن های برقی کاسه ثابت، کاسه به پایه متصل است و امکان حرکت ندارد. میله همزن به داخل کاسه وارد می‌شود و مواد را مخلوط می‌کند. این نوع همزن بیشتر برای مخلوط کردن مواد با حجم کمتر مانند مواد پودری و مایع استفاده می‌شود.
برای همزن های برقی کاسه متحرک، کاسه به طور معمول بر روی یک پایه یا محل نصب شده است و می‌تواند به طور خودکار در یک جهت مشخص حرکت کند که این حرکت کاسه باعث می‌گردد مواد درون آن به خوبی مخلوط شوند. همزن برقی کاسه متحرک بیشتر برای مخلوط کردن مواد با حجم بیشتر مانند خمیرهای حجیم یا مواد غذایی با حجم بالا استفاده می‌شود.

قابلیت جدا شدن از پایه در همزن برقی کاسه دار

برخی از همزن های کاسه دار، علاوه بر اینکه می‌توانند بر روی پایه قرار بگیرند و بدون کمک گرفتن از دست مواد غذایی را داخل کاسه ترکیب کنند، این ویژگی را نیز دارند که دقیقا به مانند یک همزن بدون کاسه از پایه جدا شده و در دست نگه داشته شوند.

یک عدد همزن کاسه دار با قابلیت جدا شدن از بدنه که به رنگ مشکی است و در کنار یک همزن سفید بدون قابلیت جدا شدن از بدنه قرار دارد. | مجله برقیجات

بهترین برند های انواع همزن برقی دستی و کاسه دار

در بازار برخی از شرکت های تولیدکننده موفق شده انده که محصولات با کیفیتی را تولید و رضایت مشتری بیشتری را جلب کنند. در ادامه چند نمونه از برترین برند های همزن برقی مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما افراد باید این مورد در نظر داشته باشند که در صورت خرید یک همزن برقی باید در درجه اول نیاز خود را به خوبی بشناسند و سپس با توجه به آن، به دنبال یک برند محبوب باشند.

  • گوسونیک
  • بوش
  • کیچن اید
  • متئو
  • فیلیپس
  • تکنو

در آخر نیاز به تاکید است که همواره قرار نیست که تمامی محصولات و همزن های برقی تولید شده از یک برند بی نقص باشند، خریداران باید بازخورد های همزن برقی مد نظر خود را حتی اگر از برترین برند بازار هم باشد در وبسایت های فروشگاهی متفاوت بررسی کنند.

نتیجه گیری برای خرید همزن برقی دستی و کاسه دار

همزن های برقی در دسته ابزار مربوط به آماده سازی مواد غذایی قرار می‌گیرند، در بالا به موارد و جزئیاتی که برای خریدن یک میکسر برقی لازم است اشاره شد. برخی از افراد گمان می‌کنند که محصول گران تر ضامن کیفیت و کارایی است، اگرچه که این دیدگاه تا حدی درست می‌باشد اما در برخی موارد اصلا لزومی ندارد که برای خرید یک همزن برقی حتما هزینه ای سنگین پرداخت. به صورت کلی همزن های دستی برای افرادی که عمده انتظار آن ها از یک میکسری برقی ترکیب و مخلوط مایعات، ریش ریش کردن مرغ یا له کردن سیب زمینی پخته است مناسب می‌باشد. همزن های کاسه دار برای کارکرد های حرفه ای تر مانند تهیه خمیر نان یا پاستا استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist