معرفی انواع دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP به همراه مزایا و ویژگی ها

یک دوربین آیپی نصب شده بر روی دیوار که دارای بدنه سفید است.

تهیه دوربین مداربسته تحت شبکه، چند سالی است که پر طرفدار شده است. دوربین IP در دسته ابزار نظارتی و حفاظتی قرار می‌گیرد و می‌تواند نقش بسیار موثری در تامین امنیت داشته باشد. به صورت کلی، دوربین های امنیتی بازدارنده هستند و می‌توانند از وقوع بسیاری از جرم ها جلوگیری کنند یا اینکه اگر در صورتی جرمی رخ بدهد مدرک معتبری محسوب می‌شوند.

دوربین تحت شبکه چیست؟

دوربین های تحت شبکه با عنوان IP هم شناخته می‌شوند، تکنولوژی آی پی جدیدترین فناوری است که برای دوربین های نظارتی به کار برده می شود. واژه IP در زبان انگلیسی به معنای Internet Protocol است که به فارسی یعنی دوربین مداربسته ای که مبنای عملکرد آن بر بستر اینترنت است. دوربین های تحت شبکه به واسطه کابل POE یا در مواردی به حالت بی سیم با استفاده از WIFI به دستگاه ضبط کننده ای با عنوان NVR متصل می‌شوند که وظیفه این دستگاه، ذخیره اطلاعات است.
کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه بر مبنای مگاپیکسل سنجیده می‌شود. هرچقدر که پیکسل های موجود در ویدیو های این دوربین بیشتر باشد، خروجی و رزولوشن تصاویر نیز بیشتر است. امروزه انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با کیفیت های ۲،۴، ۵، ۸ و ۱۲ مگاپیکسل به بازار عرضه می‌شوند که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه کنند.

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

IP CCTV ها بر اساس جنبه های متفاوتی می‌توانند تقسیم بندی شوند. بررسی از لحاظ ظاهری متداول ترین شیوه ای است که بر اساس آن دوربین های مداربسته را می‌توان در انواع مختلف قرار داد. شکل ظاهری دوربین های مداربسته می‌تواند در بسیاری از موارد و شرایط نصب دوربین تاثیرگذار باشد.

تحت شبکه دام

دوربین های تحت شبکه دام (dome) دارای ظاهر گنبدی شکل هستند. این دوربین ها عمدتا برای محیط های داخلی کاربرد دارند و در گوشه سقف نصب می‌شوند. دوربین های IP دام آنچنان جلب توجه نمی‌کنند و می‌توانند به صورت مخفیانه محیط را تحت نظر داشته باشند.

تحت شبکه بولت

واژه بولت (bullet) در زبان انگلیسی به معنا گلوله است. دوربین های آی پی بولت هم ظاهری شبیه به گلوله دارند و در بیشتر موارد برای محیط های خارجی استفاده می‌شوند. به علت اینکه ظاهر دوربین های بولت بزرگ و جلب توجه کننده است، می‌توانند در بازداری جرایم نقش مهمی را ایفا کنند. این دوربین‌ها عمدتا در دیوار‌های ساختمان نصب می‌شوند.

تورت

دوربین های آی پی تورت مانند دوربین های دام، گنبدی شکل هستند اما اندکی تفاوت میان آن ها وجود دارد. دوربین های دام کاملا کروی بوده و در اطراف لنز خود دارای یک شیشه هستند، دوربین های تورت این شیشه را ندارند و یک طرف آن ها سطحی صاف است که لنز بر روی آن قرار می‌گیرد. دوربین های تحت شبکه تورت برای محیط های داخلی گزینه مناسبی هستند.

چشم ماهی

دوربین های IP با ظاهر چشم ماهی، از قابلیت دید ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی برخوردار هستند. در دوربین های چشم ماهی فاصله میان لنز و سنسور کم است، همین مسئله باعث می‌شود تا دوربین های fisheye بتوانند زاویه دید بیشتری را داشته باشند. دوربین های تحت شبکه چشم ماهی برای فضاهای داخلی و خارجی کاربردی هستند و می‌توانند به صورت همزمان، نظارتی کامل بر محیط داشته باشند.

اسپید دام و PTZ

دوربین های مداربسته IP اسپید دام یا با عنوانی دیگر PTZ، دارای لنز موتورایز هستند و می‌توانند از فاصله دور، چرخش ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی و زوم اپتیکال داشته باشند. بر روی این مدل دوربین های تحت شبکه می‌توان برنامه های متفاوتی را اجرا کرد مثلا اینکه دوربین هر یک دقیقه یکبار به سمت راست یا چپ بچرخد یا اینکه به صورت ترتیبی، با چرخیدن از جهات مختلف ویدیو ضبط کند.

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه که با ظواهر مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. | مجله برقیجات

ویژگی دوربین IP

دوربین های تحت شبکه، دارای قابلیت هایی هستند که موجب تمایز آن ها می‌شوند. در واقع به نوعی، این ویژگی ها به عملکرد بهتر دوربین و تامین هرچه بیشتر امنیت کمک می‌کنند. اطلاع از این قابلیت ها، به افراد کمک می‌کند تا حین خریدن یک دوربین مداربسته IP دقیقا بداند که از آن باید چه انتظاراتی را داشته باشد.

رمزنگاری

با استفاده از کدگذاری، تصاویر و صداهای ضبط شده توسط دوربین به فرمت دیجیتالی مناسب تبدیل می‌شوند که قابلیت پردازش و ذخیره‌سازی را داشته باشند. این فرآیند معمولاً با استفاده از استانداردهای مشخصی مانند H.264 یا H.265 انجام می‌شود. بعد از فرایند رمزنگاری، ویدیو ها فشرده سازی می‌شوند تا فضای کمتری را اشغال کنند. مزیت دوربین های تحت شبکه در این مراحل این است که تمامی این فرایند ها به تنهایی توسط دوربین انجام می‌شوند و دستگاه NVR صرفا مسئول ذخیره ویدیو ها است و هیچ تغییراتی بر روی آن ها انجام نمی‌دهد.

اتصال به شبکه و ذخیره سازی

از آنجایی که دوربین های IP قابلیت اتصال به اینترنت دارند، می‌توانند علاوه بر ذخیره اطلاعات بر روی دستگاه NVR، آن ها را بر روی فضای ابری هم نیز ذخیره کنند. این مسئله به افزایش فضای ذخیره سازی ویدیو ها کمک می‌کند و مزایای دیگر نیز به دنبال دارد. با ذخیره شدن ویدیو ها بر بستر اینترنت، اگر مشکلی برای دستگاه رخ بدهد، همچنان می‌توان به تصاویر ضبط شده دسترسی داشت.

هوش مصنوعی (AI)

چند سالی می‌شود که این ویژگی بر روی دوربین های مداربسته قرار گرفته است. برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه، دارای هوش مصنوعی هستند و می‌توانند به واسطه این قابلیت، کار های بسیاری را انجام دهند. تشخیص چهره، پلاک خوانی، تشخیص سرقت و جا به جا شدن اشیا، اعلام نفوذ یا ورود غیر مجاز و غیره از جمله قابلیت های هوش مصنوعی هستند که بر روی دوربین های تحت شبکه اعمال می‌شوند.

یک دوربین مداربسته تحت شبکه در حال پلاک خوانی است.

مزایا انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

استفاده از دوربین‌های IP به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در زمینه تامین امنیت، بیش از پیش مهم شده است. این دوربین‌ها با امکانات پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهند، نقش بسیار موثری در نظارت بر محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. در ادامه مزایای انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کیفیت بالا تصاویر

از آنجایی که دوربین های تحت شبکه آخرین فناوری در عرصه سیستم های نظارتی محسوب می‌شوند، رزولوشن تصاویر ضبط شده توسط این نوع دوربین ها با سایر دوربین های مداربسته در نسل های قبل تر مانند آنالوگ ها، قابل مقایسه نیست و جزئیات تصاویر را واضح تر نشان می‌دهد. امروزه انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با کیفیت های متفاوت از HD تا 4K به بازار عرضه می‌شوند.

ادغام با سایر سیستم های امنیتی

دوربین های مداربسته می‌توانند به دیگر ابزار تامین کننده امنیت وصل شوند و حفاظت بیشتری را نسبت به محیط داشته باشند. IP CCTV ها می‌توانند به سیستم اکسس کنترل کانکت شوند و سپس با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی تشخیص چهره صرفا به افرادی خاص اجازه ورود دهند؛ یا اینکه با اتصال به دزدگیر، در صورت تشخیص ورود و فعال شدن آلارم، تصاویر محیط را از راه دور به افراد نشان می‌دهند.

دسترسی از راه دور

با انجام برخی تنظیمات بر روی دوربین های تحت شبکه، می‌توان تصاویر آن ها را بر روی هر وسیله ای که قابلیت اتصال به اینترنت دارد مانند تلفن همراه، تبلت، لپتاپ، تلویزیون هوشمند و غیره مشاهده کرد. افراد می‌توانند در هر لحظه به ویدیو های پخش زنده یا ضبط شده دسترسی داشته باشند.

فردی در حال دریافت تصاویر دوربین مداربسته از طریق تلفن همراه است.

سیم کشی کمتر

نصب دوربین های مداربسته به NVR به واسطه کابلی با عنوان POE انجام می‌شود. واژه POE مخفف Power over Ethernet است. این کابل علاوه بر تامین برق دوربین، اتصال آن به اینترنت را نیز فراهم می‌کند که این مسئله از سیم کشی جداگانه برای اینترنت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا سیم کمتری مصرف شود.

معایب دوربین تحت شبکه

دوربین های IP در کنار نکات مثبت بسیاری که دارند، مانند هر وسیله دیگری دارای جنبه های منفی نیز می‌باشند. به صورت کلی، این موارد مربوط به عملکرد دوربین نیستند و بیشتر در ارتباط با فرایند های نصب یا راه اندازی اولیه آن می‌باشند.

قیمت نسبتا بالا

از آنجایی که کیفیت قطعات مانند سنسور یا لنز و سایر لوازم داخلی به کار برده شده در دوربین های IP بالاتر است، قیمت این نوع دوربین ها نیز بیشتر می‌باشد. هرچقدر که کیفیت تصاویر و قابلیت های دوربین افزایش یابد، در پی آن قیمت نیز بالاتر می‌رود.

نصب زمانبر

جدا از بحث سیم کشی و سایر موارد مربوط به نصب، برای اینکه دوربین های تحت شبکه به اینترنت متصل شوند نیازمند برخی تنظیمات نرم افزاری هستند. دوربین های IP دقیقا به مانند کدپستی، دارای شماره آیپی مخصوص خود می‌باشند. انجام دادن این فرایند های نرم افزاری ممکن است زمان زیادی احتیاج پیدا کند.

یک مرد در حال راه اندازی و انجام مقدمات نصب یک دوربین مداربسته تحت شبکه است.

پهنای باند بیشتر

باند در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به میزان پهنای باند (Bandwidth) اشاره دارد که برای انتقال داده‌های تصویری و صوتی از دوربین به مانیتور (مشاهده لحظه ای یا زنده) یا ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. پهنای باند با نوع دوربین، رزولوشن تصویر، فریم ریت (تعداد فریم‌های تصویر در ثانیه) و تنظیمات دیگر مرتبط است.
با افزایش رزولوشن و فریم ریت، پهنای باند مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد. انتخاب صحیح باند برای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه بسیار مهم است تا به عملکرد بهینه دوربین و انتقال تصاویر بدون تأخیر و گسستگی اطمینان حاصل شود.

نتیجه گیری

برای افرادی که رزولوشن تصویر بالا، دسترسی لحظه ای و از راه دور به ویدیو ها، امکان ذخیره سازی بر روی فضای ابری و استفاده از هوش مصنوعی در اولویت می‌باشند، دوربین IP می‌تواند گزینه خوبی باشد. شناخت محیط نصب دوربین و شرایط آن، در انتخاب یک دوربین تحت شبکه صحیح و متناسب با فضا موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist