دزدگیر اماکن چیست و چه کاربردی دارد؟

تنظیم کردن دزدگیر منزل با کمک برنامه ریزی برای آن

استفاده از ابزار حفاظتی برای تامین امنیت از جمله مواردی است که اکثر افراد در پی آن هستند. نصب سیستم های امنیتی می‌تواند به افزایش احساس اطمینان و آرامش کمک کند و همچنین از بسیاری موارد مانند سرقت یا به صورت کلی جرایم جلوگیری شود. لوازم حفاظتی دارای انواع متفاوتی هستند و می‌توانند نقش موثر و مفیدی را در از بسیاری اماکن بر عهده بگیرند.  اکثر افراد ترجیح می‌دهند که برای خانه و محل زندگی خود از دزدگیر منزل استفاده کنند، منظور از دزدگیر منزل ( burglar system alarm ) اشاره به یک مدل یا یک نوع خاص از دزدگیر ها نیست بلکه منظور از این کلمه این است که دزدگیر مد نظر بتواند حداقل انتظاراتی که صاحبان خانه از یک دزدگیر دارند را به خوبی انجام دهد. اکثر دزدگیر های منازل می‌توانند به این انتظارات پاسخ دهند.

دزدگیر چیست؟

دزدگیر ها نمونه ای از ابزار حفاظتی و امنیتی است که می‌توانند کاربرد بسیار گسترده ای داشته باشند. انواع دزدگیر اماکن از یک کنترل پنل، سنسور، بلندگو و سایر ملزومات تشکیل شده اند که همه این متعلقات برای عملکرد صحیح دستگاه با یکدیگر همکاری می‌کنند. از میان تمامی اجزای دزدگیر، کنترل پنل مهمترین جز و به نوعی قلب آن محسوب می‌شود. با استفاده از فرمان هایی که به کنترل پنل داده می‌شود، می‌توان تنظیمات بسیاری را بر روی دزدگیر اعمال کرد. به فرض مثال می‌توان دزدگیر را به گونه ای تنظیم کرد که اندکی با تاخیر روشن شود. ( در این حالت با رد شدن سهوی از محلی که سنسور ها قرار دارند، اندکی زمان باقی می‌ماند تا قبل از روشن شدن آژیر، بتوان دزدگیر را خاموش کرد. )

دستگاه دوربین مداربسته از اجزای اصلی آن است.

انواع دزدگیر اماکن از جنبه اتصال به سنسور ها

دزدگیر ها عمدتا به دو دسته اصلی با سیم و بی سیم تقسیم می‌شوند. تفاوت های موجود میان دزدگیر اماکن با سیم و بی سیم بر روی قیمت و کارایی نهایی آن ها موثر است. در آخر باید این مسئله ذکر شود که یک دسته دیگر از دزدگیر ها با عنوان هیبریدی وجود دارند که آنقدر شناخته شده و متداول نیست اما در ادامه بحث مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دزدگیر اماکن با سیم

در دزدگیرهای با سیم، تمامی اتصالات میان مدار فرمان و سنسور ها به واسطه سیم انجام می‌شود. نصب دزدگیر های با سیم اندکی زمانبر و سخت تر بوده و همچنین ممکن است وقت گیر تر از نصب دزدگیر بی سیم باشد. لازم به ذکر است که این مورد را بیان کرد، در دزدگیر های با سیم تامین برق سنسور ها به واسطه همین سیم کشی تامین می‌شود و نیازی به تهیه باطری نیست.

دزدگیر اماکن بی سیم

برای این نوع دزدگیر، سنسور ها به واسطه بی سیم با کمک امواج رادیو فرکانسی به دستگاه دزدگیر وصل می‌شوند. نصب دزدگیر بی سیم ساده تر می‌باشد اما سنسور ها برای تامین برق خود نیازمند باطری هستند. اضافه کردن یا تغییر دادن مکان سنسور از جایی به جای دیگر در دزدگیر های بی سیم راحت است.

دزدگیر هیبریدی

هیبریدی ها می‌توانند ترکیبی از دزدگیر باسیم و بی سیم باشند. سنسور هایی که دسترسی به آن ها راحت تر است به حالت با سیم و قسمت های سخت تر به حالت بی سیم به مدار فرمان دزدگیر متصل می‌شوند. در صورتی که افراد قصد داشته باشند تا تعداد سنسور ها را گسترش دهند با کمک اتصال بی سیم این امر ساده تر انجام می‌شود.

دزدگیر اماکن میتوانند فضاهای مختلف با هر مساحتی را پوشش بدهند.

انواع دزدگیر از جنبه عملکرد و اطلاع رسانی

دزدگیر ساختمان ها و اماکن می‌توانند به چند طریق، ورود غیر مجاز را به افراد گزارش دهند. دستگاه های دزدگیر از این جنبه به سه دسته مبتنی بر آژیر، متصل به خط ثابت و سیم کارت خور تقسیم می‌شوند.

  • دزدگیر مبتنی بر آژير: صرفا آژیر می‌کشد و با صدای بلند به افراد اطراف محیط اطلاع می‌دهد؛
  • دزدگیر مبتنی بر خط ثابت: علاوه بر ایجاد صدا و آژیر کشیدن، به تلفن ثابت متصل است و با شماره های ذخیره شده بر روی دستگاه تماس می‌گیرد؛
  • دزدگیر مبتنی بر سیم کارت (GSM): از سیم کارت پشتیبانی می‌کند، بعد از آغاز فرایند آژیر کشیدن، می‌تواند با شماره های ذخیره شده تماس بگیرد و هم اینکه پیامک ارسال کند.

کاربرد دزدگیر اماکن

دزدگیرها به عنوان ابزاری برای تشخیص و گزارش ورود غیرمجاز افراد استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند در هر نوع محیطی مانند منازل، محیط‌های تجاری و اداری، گاراژها، انبارها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. با ارائه قابلیت‌های متنوع و امکانات پیشرفته، دزدگیرها به مالکان این امکان را می‌دهند تا به طور فعال از امنیت محیط‌های خود مراقبت کنند و در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره، به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند.

تنظیم سیستم دزدگیر منزل و رمزگذاری آن کار پبچیده ای نیست و معمولا با مطالعه دفترچه راهنمای محصول به راحتی قابل انجام است.

مزایای استفاده از دزدگیر منزل و اماکن

دزدگیر یکی از محصولات امنیتی محسوب می‌شود. با پیشرفت فناوری، دزدگیرها امکانات و قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند که به افزایش امنیت و کاهش خطرات مرتبط با سرقت و نفوذ کمک می‌کنند. نصب یک دزدگیر خوب می‌تواند میزان خطرات را کاهش دهد.

تامین امنیت با استفاده از دزدگیر در هر مکان

مزایای استفاده از دزدگیرها بسیار گسترده است. با داشتن یک سیستم دزدگیر قوی و کارآمد، افراد می‌توانند اموال خود را در مقابل موارد ورود غیرمجاز حفظ کرده و از نفوذ افراد غریبه به مکان‌های خود جلوگیری کنند، این امر به خصوص در مواقعی که مالکان از خانه یا ملک خود خارج هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اطلاع سریع دزدگیر در صورت ورود غیر مجاز

استفاده از دزدگیرها می‌تواند منجر به کاهش خسارات مالی ناشی از سرقت و نفوذ شود. در صورت وقوع حادثه، با اعلام هشدار، اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های سارقین و به دست آوردن کمک از نیروهای امنیتی ممکن می‌شود که این اقدامات می‌تواند خسارات مالی را به حداقل برساند.

امکان ادغام دزدگیر با سایر دستگاه های حفاظتی

می‌توان دستگاه دزدگیر را به سایر لوازم امنیتی مانند اکسس کنترل و دوربین مداربسته متصل کرد. در این حالت با دریافت پیامک یا تماس از طرف دزدگیر، افراد این شرایط را دارند تا تصاویر دوربین را بر روی تلفن همراه یا لپتاپ و تبلت خود دریافت کنند و یا اینکه به واسطه دستگاه کنترل تردد، دسترسی را به برخی از قسمت ها یا اتاق ها محدود سازند. از جنبه ای دیگر، ویدیو های ضبط شده توسط دوربین مداربسته در لحظه دزدی، می‌توانند سند خوبی برای پیگیری های قضایی باشند.

ترکیب دزدگیر اماکن و دوربین مداربسته را می‌توان یکی از بهترین روش ها برای بالا بردن حفاظت دانست.

معایب استفاده از دزدگیر منزل و اماکن

استفاده از دزدگیرها بدون شک به عنوان یکی از روش‌های مهم برای افزایش امنیت و حفاظت در برابر سرقت و نفوذ مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، مانند هر فناوری دیگری، استفاده از دزدگیرها با معایبی نیز همراه است که باید به آن ها توجه داشت.

هزینه نسبتا زیاد نصب و نگهداری دزدگیر

برای اینکه دزدگیر ها راه اندازی شوند، باید بر روی آن ها برنامه ریزی انجام گیرد و سنسور ها به دستگاه متصل شوند؛ انجام این فرایند ها باید توسط یک شخص متخصص صورت گیرد تا احتمال اینکه در آینده برای دزدگیر خطا و مشکل رخ بدهد، به صفر برسد. دزدگیر های سیم دار در مقایسه با دزدگیر های بی سیم هزینه نصب بیشتری دارند.

احتمال آژير خطا در دزدگیر

برخی اوقات به دلیل تشخیص اشتباه سنسور ها با وجود اینکه خطری برای تهدید نیست، سیستم آژیر دزدگیر فعال می‌شود که این مسئله می‌تواند برای آرامش ساکنین مشکل ساز باشد. به منظور پیشگیری از اینگونه مشکلات، می‌توان از سیستم‌های دزدگیری استفاده کرد که می‌توان میزان حساسیت سنسور آن ها را تنظیم کرد.

بهترین برند های دزدگیر اماکن

مارک‌هایی که در پایین به آن‌ها اشاره شده است، نمونه‌ ای مناسب هستند که توانسته‌ اند انتظارات مخاطبان را برآورده کنند. دزدگیر های تولید شده توسط این برند ها از طریق ارائه قابلیت‌ها و ویژگی‌های نوآورانه، امکانات پیشرفته، و عملکرد قابل اعتماد، موفق به جلب توجه و رضایت بسیاری از مصرف‌کنندگان شده‌اند.

  • فایروال
  • سایلکس
  • سیماران
  • پارادوکس

نتیجه گیری

دزدگیر ها به صورت با سیم و بی سیم تولید می‌شوند. از جنبه عملکرد هم همانطور که در بالا اشاره شد دارای سه دسته هستند، آن ها می‌توانند به تلفن ثابت یا سیم کارت متصل شوند تا به افراد گزارش دهند و تماس بگیرند یا اینکه تنها آژیر بکشند و از هیچگونه قابلیت تماس یا پیامک پشتیبانی نکنند. افراد با شناخت انواع دزدگیر، ویژگی و مزایا و معایب آن ها می‌توانند تشخیص دهند که کدام مدل دزدگیر برای نیاز آن ها مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist