بررسی کارکرد انواع سیستم های حفاظتی و امنیتی

سیستم های حفاظتی در تامین امنیت محیط تاثیر بسزایی دارند. انواع سیستم حفاظتی برای خانه به همراه بک گراند نارنجی و سرمه ای رنگ که انواع سیستم امنیتی بر در این تصویر قرار گرفته است.

سیستم های حفاظتی و امنیتی مجموعه ای از تجهیزات و ابزار هستند که برای تامین امنیت اماکن و افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارکرد انواع سیستم‌ های حفاظتی شامل نظارت، کنترل دسترسی، اعلام هشدار و اجرای اقدامات امنیتی برای محافظت از افراد و  منابع مالی آن ها در مقابل تهدیدات و خطرات مختلف است.

در ابتدا بهتر است با انواع سیستم های امنیتی و حفاظتی آشنا شویم. تجهیزات حفاظتی در انواع متفاوتی مانند دوربین مداربسته، سیستم اعلام حریق، دزدگیر، هشدار نفوذ و غیره به بازار عرضه می شوند که هر کدام بنا به ویژگی های خود به نحوی در تامین امنیت دخیل هستند. به طور کلی هدف سیستم های امنیتی تشخیص و اعلام خطرات است.

ابتدا به سراغ دوربین های مداربسته می‌رویم سپس سیستم های دزدگیر و اعلام حریق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کارکرد انواع سیستم حفاظتی

سیستم های حفاظتی و امنیتی دارای انواع مخلتفی می باشند و هرکدام از آن ها دارای کارکرد مختلفی هستند و باید با توجه به نیاز و فضایی که مد نظر ما است؛ انتخاب درستی داشته باشیم.

دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته یا به تعبیری CCTV که عضوی از سیستم های نظارتی به حساب می‌آید، برای ضبط، ذخیره و حتی رصد لحظه‌ای اماکن استفاده می شود. دوربین‌های مداربسته از لحاظ فناوری، به سه دسته IP ،AHD و بیسیم (wireless) تقسیم می‌شوند.

دوربین های AHD

در مورد دوربین های AHD  تقریبا می‌توان گفت جز اولین نسل های دوربین مداربسته هستند و نصب نسبتا راحتی دارند. آن ها به دستگاهی با عنوان DVR متصل می‌شوند و پس از دریافت تصاویر، اطلاعات را به آن منتقل می‌کنند. دستگاه، وظیفه پردازش و ذخیره ویدیو ها را بر عهده دارد. دوربین های AHD با کیفیت های متفاوت 2، 5 و… مگاپیکسل به بازار عرضه می شوند.

دوربین های IP

دوربین های IP نسبت به نسل ای اچ دی جدیدتر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشند. اطلاعات این نوع دوربین بر روی دستگاهی با عنوان NVR ذخیره می‌گردد. در دوربین های آی پی بر خلاف AHD که دستگاه DVR تمام وظایف پردازش و ذخیره اطلاعات را بر عهده دارد؛ خود دوربین (IP) تصاویر را دریافت، رمزنگاری و پردازش می‌کند و دستگاه NVR صرفا این اطلاعات را ذخیره می‌نماید. دوربین های IP با کیفیت های متفاوتی تولید می‌شوند که برخی از آنها قابلیت پلاک خوانی و تشخیص چهره بالایی دارند.

دوربین های بیسیم (wireless)

دوربین های بیسیم نسبت به IP و AHD نصب ساده تری دارند. بسیاری از آن ها دارای باتری هستند و برای انتقال تصاویر، نیازی به سیم کشی ندارند؛ زیرا با اتصال به اینترنت، تصاویر را بر روی تلفن همراه، لپتاپ، تبلت و سایر لوازم الکترونیکی ارسال می‌کنند. برخی از آن ها دارای پورت SD هستند که با قرار دادن کارت حافظه می‌توان اطلاعات را بر روی آن ذخیره نمود.

انواع دوربین های مداربسته، به صورت گسترده تری دسته بندی می‌شوند و کاربرد های آنها با توجه به ویژگی‌شان متفاوت است.

دوربین مداربسته بیسیم نصب شده در درخت که محیط را کامل رصد می‌کند و یکی از کارایی سیستم های حفاظتی به حساب می‌آید.

سیستم های دزدگیر

سیستم های دزدگیر از یک دستگاه مدار فرمان به همراه یک اسپیکر و چند سنسور تشکیل شده اند. سنسور ها دارای اشعه مادون قرمز هستند که با چشم قابل رویت نیستند. هنگامی که شی یا فردی در مقابل آن ها قرار می گیرد؛ اشعه را قطع می کند و سنسور به مدار فرمان هشدار می‌دهد و در نهایت اسپیکر به دستور مدار فرمان، آژیر می کشد.

سیستم های هشدار نفوذ

سیستم های هشدار نفوذ برای درب و پنجره کاربرد دارند که به محض باز شدن آن‌ها، آلارم می‌دهند. برخی از سیستم های دزدگیر، قابلیت اتصال به سیم تلفن یا سیم کارت را دارند که حین خطر، علاوه بر صدای آژير، می‌توانند با شماره های ذخیره شده تماس بگیرند یا پیامک ارسال کنند.

از دیگر عملکرد های سیستم های حفاظتی می‌توان به سیستم های هشدار نفوذ اشاره کرد.

عملکرد دستگاه های اعلام حریق

سیستم های اعلام آتش‌سوزی به سه دسته دتکتور دودی، حرارتی و گازی تقسیم می‌شوند که به طور خلاصه دتکتور دودی برای تشخیص دود، دتکتور حرارتی برای اعلام آتش سوزی و دتکتور گازی برای اعلام گاز هایی مانند مونوکسید کربن و CNG کاربرد دارند.

انواع دستگاه های اعلام حریق به عنوان کارکرد های مختلف سیستم های امنیت و حفاظتی

امیدواریم با نوشتن این اطلاعات برای شما بزرگواران، توانسته باشیم چگونگی کارکرد سیستم های حفاظتی و امنیتی و تاثیرات آن ها بر مراقبت از اماکن و حفاظت از ساختمان ها را تشریح کرده باشیم تا بتوانید با بررسی عملکرد این سیستم ها، انتخابی درست و هم راستا با نیاز خود داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید سیستم های امنیتی و حفاظتی، اطلاعات کاملی از این محصولات داشته باشید تا در هنگام انتخاب آن‌ها دچار اشتباه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist