دوربین تورت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوربین تورت با رنگی سفید که در یک صفحه با بک گراند چوب قرار گرفته است. | مجله برقیجات

استفاده و نصب دوربین تورت  مدتی می‌باشد که برای تامین امنیت و نظارت رواج پیدا کرده است. انواع دوربین مداربسته از جنبه ظاهری به سه دسته دوربین تورت، دام و بولت تقسیم می‌شوند که هریک از این دوربین ها دارای ویژگی های ظاهری خاص مربوط به خود هستند. به علت اینکه دوربین های تورت در مقایسه با دام و بولت دیرتر به بازار آمده اند، از این جهت نسبت به این دو دوربین کمتر شناخته شده هستند. شناختن دوربین تورت و ویژگی های آن به آشنایی بیشتر با این وسیله نظارتی کمک می‌کند.

دوربین تورت چیست؟

دوربین های تورت (turret) دارای ظاهری گنبدی شکل هستند و به نوعی زیر مجموعه دوربین دام محسوب می‌شوند که به همین علت به آن ها دوربین دام تورت هم گفته می‌شود. یک تفاوت جزئی ظاهری باعث می‌شود تا دوربین تورت هویتی مستقل پیدا کند و از دوربین های دام مجزا باشد. در دوربین های دام، لنز توسط یک شیشه احاطه شده است که در این حالت نمی‌توان با لنز دوربین تماس پیدا کرد و به آن دست زد اما این مسئله برای دوربین تورت وجود ندارد، لنز دوربین های تورت محافظ شیشه ای ندارد و می‌توان لنز را لمس کرد. دوربین های تورت از لحاظ کیفیت تصویر، فناوری، نوع لنز و سایر موارد به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند.

یک دوربین تورت مشکی رنگ که بر روی یک دیواری آجری نصب شده است.

ویژگی دوربین تورت

دوربین‌های تورت از جمله مواردی هستند که به افراد این امکان را می‌دهند تا به صورت امن‌تر و کامل‌تر به نظارت بر محیط‌ها و فعالیت‌های مختلف رسیدگی و آنها را ضبط کنند. دوربین های تورت با ویژگی‌های کارآمدی که دارند، ابزاری مؤثر در ایجاد امنیت و کنترل بیشتر بر محیط‌های مختلف محسوب می‌شوند.

تصاویر واضح به دور از انعکاس

به علت نبودن شیشه در مقابل لنز، در صورت برخورد نور با لنز دوربین، برای دید دوربین مشکلی رخ نمی‌دهد و بدون ایجاد انعکاس و افت نور، تصاویر ویدیویی با کیفیت و وضوح بالا ذخیره می‌شوند.

تنظیم زاویه دید در دوربین تورت

عمدتا نحوه قرارگیری لنز دوربین های تورت به گونه ای است که می‌توان به صورت دستی زاویه دید آن را تغییر داد. این مسئله موجب می‌شود تا بتوان به مشاهده محیط های بیشتری دسترسی داشت و نقاط گسترده تری تحت پوشش قرار بگیرند.

مناسب برای هوای بارانی

نحوه قرار گیری لنز دوربین های تورت تقریبا شیب دار است از این جهت در شرایط آب و هوایی بارانی، قطرات باران بر روی لنز نمی‌ماند و سر می‌خورد، همین مسئله باعث می‌شود تا در هوای بارانی هم بتوان تصاویر با کیفیتی را دریافت کرد.

دید در شب با کیفیت

قابلیت مادون قرمز باعث می‌شود تا دوربین های مداربسته بتوانند در شب تصاویر را با وضوح دریافت کنند. فناوری مادون قرمز به کار رفته در اکثر دوربین های تورت از نوع EXIR می‌باشد. این قابلیت باعث می‌شود تا دوربین بتواند در شب برای فواصل دورتر هم تصاویر را خوب دریافت کند و در شب تشخیص چهره بهتری داشته باشد.

بررسی قابلیت دید در شب و دید خوب دوربین تورت

مزایا و معایب دوربین مداربسته تورت

هر وسیله ای دارای نکات خوب و بد بسیاری است، شناختن این نکات به بالا بردن اطلاعات کمک می‌کند. اطلاع از اینکه دوربین تورت چه امکاناتی را به افراد می‌دهد و در عوض چه موارد منفی در پی دارد می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

حجم کم

دوربین های تورت ظاهر نسبتا کوچک و جمع و جور دارند، نصب آن ها آنچنان جلب توجه نمی‌کند و نامحسوس است. این دوربین ها  به راحتی می‌توانند در هر محیط داخلی و خارجی نصب شوند. آن ها انعطاف پذیری بالایی برای قرارگیری در محیط های مختلف دارند.

نصب بی دغدغه تورت

اجزای به کار رفته در دوربین تورت که برای نصب آن استفاده می‌شوند، معمولا ۳ تا ۴ قطعه می‌باشد. سرهم کردن قطعات تقریبا راحت است تا جایی که افراد خود می‌توانند این دوربین را نصب کنند یا اینکه اگر تمایل داشتند از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرند. نکته جالبی که در مورد دوربین تورت وجود دارد این است که می‌توان آن ها را به دو حالت عمودی و افقی نصب کرد. البته منظور از نصب کردن صرفا اشاره به سرهم بندی کردن قطعات آن است، برای راه اندازی مطمئنا به یک فرد متخصص احتیاج می‌باشد.

فردی در حال نصب یک دوربین تورت سفید رنگ است.

چرخش ۳۶۰ درجه

بسیاری از دوربین‌های مداربسته تورت دارای قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه هستند، به طوری که می‌توان به صورت دستی آن ها را در هر جهتی تنظیم کرد تا از محیط فیلم تهیه کنند. این مورد می‌تواند برای افرادی که قصد ندارند تنها یک گوشه محدود را کنترل کنند، مناسب باشد.

آسیب پذیر بودن

به علت اینکه در اطراف لنز دوربین های تورت هیچگونه شیشه محافظی نیست، دسترسی به لنز آن‌ها ساده می‌باشد و می‌توان به آسانی به آن‌ها آسیب وارد کرد. این اتفاق برای دوربین های دام هم می‌تواند رخ بدهد، اما از آن جایی که دوربین های مداربسته دام دارای شیشه محافظ در اطراف لنز هستند، نهایتا شیشه آسیب می‌بیند و خطری لنز را تهدید نمی‌کند. به صورت تقریبی این مورد بیشترین عیبی است که می‌توان برای دوریبن تورت در نظر گرفت.

انواع دوربین مداربسته تورت

ذات و ماهیت همه دوربین های تورت یکسان است اما برخی موارد مانند فناوری، کیفیت تصویر، نوع لنز دوربین و قابلیت هایی که شرکت های سازنده برای این محصولات در نظر می‌گیرند، می‌توانند بر نتیجه نهایی آن‌ها تاثیر گذار باشند. به طور مثال ممکن است که ده مدل دوربین تورت با ظاهری کاملا یکسان در کنار یکدیگر قرار بگیرند اما هر یک در باطن خود دارای تفاوت های بسیاری باشند.

انواع دوربین تورت از جنبه فناوری

دوربین های تورت می‌توانند با تکنولوژی ( فناوری ) AHD یا IP به بازار عرضه شوند. هر یک از این تکنولوژی ها دارای موارد و جزئیات مربوط به خود هستند اما به صورت خلاصه باید گفت دوربین های تورت آی پی در مقایسه با دوربین های ای اچ دی جدیدتر هستند و مزایا و قیمت بیشتری دارند.

 لنز  Turret

لنز هایی که در دوربین های تورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، ثابت، وریفوکال یا PTZ هستند. لنز های ثابت قابلیت تغییر فاصله کانونی و زوم کردن ندارند. در لنز های وریفوکال می‌توان به صورت دستی فاصله کانونی را تغییر داد. لنز های PTZ به صورت اتوماتیک و از فاصله دور قابلیت تنظیم فاصله کانونی دارند. معمولا در اکثر موارد، لنز ثابت و وریفوکال برای دوربین های تورت استفاده می‌شوند.

دوربین تورت با لنز PTZ که در یک مرکز خرید قرار گرفته است.
دوربین تورت با لنز PTZ

از جنبه کیفیت تصویر

دوربین های تورت می‌توانند در رزولوشن های مختلف به بازار عرضه شوند که این مسئله کاملا به بستگی به نظر شرکت سازنده دارند. در حال حاضر دوربین های تورت با رزولوشن 2، 3، 5 مگاپیکسل و غیره به بازار عرضه می‌شوند. هرچقدر رزولوشن تصویر بیشتری باشد، جزئیات ویدیو ها هم واضح تر می‌شوند.

 از جنبه قابلیت ها

با انجام برخی تنظیمات و استفاده از هوش مصنوعی می‌توان قابلیت هایی همچون تشخیص چهره، ردیابی پلاک، ردیابی افراد و بسیاری دیگر از موارد را بر روی این دوربین اعمال کرد. به کارگیری هوش مصنوعی و استفاده از یک دوربین تورت با کیفیت تصویر بالا، نتیجه مطلوبی را در زمینه تامین امنیت به افراد می‌دهد.

کاربرد دوربین تورت

از دوربین های تورت می‌توان در هر فضای خارجی یا داخلی استفاده کرد. طراحی آن‌ها موجب می‌شود که بتوانند در هر نوع آب و هوایی، از جمله آفتابی یا بارانی، بدون مشکل، تصاویر با کیفیتی را ضبط کنند. این دوربین ها می‌توانند در خانه، محل کار، کنترل مراکز عمومی، و اتاق کودکان یا سالمندان مورد استفاده قرار بگیرند.

دوربین تورت سفید رنگ که بر روی یک دیوار نصب شده است.

کلام آخر

دوربین های تورت همان دوربین های دام می‌باشند که تنها بر سر شیشه دور لنز آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. این دوربین‌‌ها می‌توانند مناسب هر فضای داخلی یا خارجی باشند. فناوری ساخت، نوع لنز، کیفیت تصاویر و قابلیت ها باعث ایجاد تفاوت در دوربین های تورت می‌شوند که با مطالعه موارد گفته شده در قسمت های بالا می‌توان به جزئیات هر یک از این موارد پی برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist