کاربرد انواع گوشت کوب برقی به همراه مزایا و معایب آن

hand-blender-types-barghijat

با به کارگیری انواع گوشت کوب برقی، می‌توان فرایند آماده سازی مواد غذایی را سرعت داد. گوشت کوب برقی ها از جمله لوازم آشپزخانه هستند که عموما قبل از پخت مواد غذایی کاربرد دارند، اما در مواردی برای حین یا حتی بعد از پخته شدن هم در برخی زمینه ها مانند پوره کردن مواد سوپ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گوشت کوب برقی چیست؟

گوشت کوب های برقی جز لوازم آماده سازی غذا هستند و از یک موتور، میله و تیغه تشکیل شده اند. معمولا جنس تیغه و میله به علت اینکه در عملکرد های مختلف با مایعات رو به رو هستند، از جنس استیل می‌باشد، البته مدل های پلاستیکی هم در بازار پیدا می‌شوند.
موتور گوشت کوب برقی در یک قسمت استوانه ای شکل (بدنه) نصب شده است که تمام کلید تنظیمات بر روی آن قرار دارند، تمامی موارد مربوط به توان مصرفی و قدرت دستگاه به موتور آن مربوط است.
در انتهای میله، تیغه ای وجود دارد که پره های آن به سمت بالا و پایین می‌باشد، تیغه ها می‌توانند ۲ پره یا ۴ پره باشند. برخی از گوشت کوب های برقی دارای یک ظرف مدرج هم هستند.

انواع گوشت کوب برقی

گوشت کوب های برقی به دو صورت تک کاره و چندکاره تولید می‌شوند که این مسئله تا حد بسیاری در قیمت نهایی محصول اثرگذار است، معمولا گوشت کوب های برقی چند کاره گران تر هستند و قابلیت های بیشتری نسبت به مدل های تک کاره دارند.

گوشت کوب برقی تک کاره

مدل های تک کاره تنها از یک عملکرد پشتیبانی می‌کنند. گوشت کوب های برقی تک کاره به واسطه تیغه ای که در انتهای میله قرار دارد، می‌توانند اکثر مواد غذایی را تا جایی له کنند که پوره شوند. آن ها می‌توانند تک سرعت باشند یا اینکه از چندین درجه سرعت پشتیبانی کنند، این مسئله به موتور آن ها بستگی دارد.

گوشت کوب برقی چندکاره

این نوع گوشت کوب برقی ها علاوه بر اینکه می‌توانند مواد غذایی را له کنند، از قابلیت خردکن، همزن، آسیاب و رنده و دیگر موارد پشتیبانی می‌کنند. در یک جمع بندی باید گفت که گوشت کوب های برقی چند کاره قابلیت انجام سه تا چهار عملکرد را دارند. معمولا کارایی گوشت کوب برقی سه کاره عملکرد های گوشت کوب برقی، همزن و خردکن هستند و مدل های چهار کاره علاوه بر این موارد، توانایی انجام رنده کردن یا آسیاب را هم دارند.

کاربرد گوشت کوب برقی

گوشت کوب برقی در انگلیسی با عنوان hand blender یعنی مخلوط کن دستی شناخته می‌شود. این وسیله اجازه می‌دهد تا هر نوع ماده غذایی را پوره یا مخلوط کرد. برخی از مردم این وسیله را به مانند مخلوط کن می‌دانند اما با این تفاوت که گوشت کوب برقی بدون پایه است و آن را باید در دست گرفت و کار کرد. به طور کلی این وسیله می‌تواند در انجام، مقدمات بسیاری از غذا‌ها نقش داشته باشد.

تهیه سوپ با گوشت کوب برقی

برای تهیه برخی از سوپ ها لازم است که همه مخلفات را به خوبی با یکدیگر ترکیب و مخلوط کرد. انواع گوشت کوب های برقی در این زمینه می‌توانند کارساز باشند و باعث ترکیب مواد سوپ شوند. یکی از مزایای گوشت کوب برقی در این زمینه این است که اصلا نیازی نیست تا سوپ از قابلمه به جای دیگری ریخته شود تا بتوان آن را له کرد، بلکه داخل همان قابله ای که مواد سوپ در آن قرار دارند می‌توان از گوشت کوب برقی استفاده کرد.

تهیه انواع سوپ با استفاده از دستگاه گوشت کوب برقی

تهیه کوکو با گوشت کوب برقی

گوشت کوب برقی می‌تواند ترکیبات کوکو را له و پوره کند. این وسیله، سیب زمینی، پیاز و حتی گوشت را به خوبی می‌تواند بکوبد و برای آماده سازی آن ها در پخت نقش داشته باشد.

استفاده از گوشت کوب برقی چند کاره در تهیه کیک و شیرینی

برای تهیه کیک و شیرینی که مایه اولیه آن ها مایع است گوشت کوب برقی تک کاره آنچنان کارایی ندارد، در این زمینه می‌توان از قسمت همزن گوشت کوب برقی چندکاره کمک گرفت. با کمک همزن گوشت کوب برقی چندکاره می‌توان هر نوع مایه کیک را به خوبی ترکیب کرد. کارایی خود گوشت کوب برقی بدون در نظر گرفتن همزن آن، در این زمینه آنقدر هم بی تاثیر نیست، با پوره کردن موز یا خرد کردن مغزیجات می‌توان طعم کیک را بهتر کرد.

تهیه کیک و شیرینی با گوشت کوب برقی

سس

سس ها برای درست شدن، به ترکیب مواد مایع مانند ماست و برخی ادویه ها یا سبزیجات احتیاج دارند. برای پوره کردن یا کوبیده شدن مواد خشک مورد نیاز سس، مانند فلفل سبز، انواع سبزی و غیره می‌توان از گوشت کوب برقی استفاده کرد تا به خوبی آن ها را له کند. به فرض مثال، برگ ریحان که پایه اولیه سس پستو است، می‌تواند وسط یک گوشت کوب برقی، کوبیده و آماده ترکیب شدن شود.

سالاد

کاربرد گوشت کوب برقی در تهیه اکثر سالاد ها می‌تواند موثر باشد. درست کردن سالاد نیازمند خرد شدن انواع مختلف سبزیجات و صیفی جات است. گوشت کوب های برقی چند کاره که از قابلیت خردکن پشتیبانی می‌کنند، در کمترین زمان ممکن همه سبزیجات مورد نیاز برای تهیه یک سالاد را خرد می‌کنند، در این حالت به درست شدن سریع تر سالاد کمک می‌کند.

اسموتی

به واسطه برخی از گوشت کوب های برقی می‌توان انواع میوه و ماست را با هم ترکیب کرد تا در مدت زمانی کوتاه یک اسموتی خوشمزه تهیه شود.

تهیه اسموتی با استفاده از دستگاه گوشت کوب برقی

مزایای گوشت کوب برقی

با دیدگاهی منطقی باید گفت که گوشت کوب برقی از ابزار ضروری و حیاتی آشپزخانه نیست، اما نقش بسیار کمک کننده ای دارد. این وسیله حمل راحتی دارد و می‌تواند در تهیه اکثر غذا ها مفید باشد.

حجم کم دستگاه گوشت کوب برقی

اولین نکته در این وسیله، ابعاد آن است. موتور گوشت کوب های برقی دارای عرض کمی است و همچنین ملزومات همراه آن نیز آنچنان فضایی را اشغال نمی‌کند. برای آشپزخانه ها با فضای محدود، گوشت کوب برقی می‌تواند گزینه مناسبی می‌باشد.

صرفه جویی در زمان با استفاده از گوشت کوب برقی

این دستگاه توسط یک موتور عمل می‌کند، کاری که در عرض ۱۰ دقیقه انجام می‌شود، گوشت کوب برقی می‌تواند در ۲ دقیقه تمام کند. هرچقدر موتور دستگاه قوی تر باشد، کارایی آن سریع تر می‌شود.

سهولت استفاده با گوشت کوب برقی

دکمه هایی که برای کارکرد گوشت کوب برقی بر روی بدنه موتور آن قرار گرفته اند آنچنان موارد پیچیده ای نیستند و اکثر افراد می‌توانند به راحتی با آن ها کار کنند. اصلی ترین دکمه گوشت کوب برقی یعنی همان دکمه روشن و خاموش، معمولا در بالای بدنه یا در اطراف آن قرار دارد.

انواع گوشت کوب برقی با کارکرد مختلف

شست و شو راحت با گوشت کوب برقی

ابزار و ملزومات همراه گوشت کوب برقی زیاد نیستند و نصب یا جدا کردن آن‌ها از موتور کار راحتی می‌باشد. معمولا موتور گوشت های برقی چند کاره یا تک کاره در بالا قرار دارد و بخشی ثابت است، سایر بخش های دستگاه مانند خردکن یا همزن و میله بر روی نصب می‌شوند که پس از استفاده می‌توان آن ها را جدا کرد و شست و شو داد.

معایب گوشت کوب برقی

هر وسیله ای هرچقدر هم که ویژگی های مثبت داشته باشد، در نهایت موارد منفی هم در پی خواهد داشت. گوشت کوب های برقی در کنار مزایا خود دارای معایبی نیز هستند. اطلاع از این مزایا و معایب به انتخاب بهتر حین خرید کمک می‌کند.

ناکارآمدی گوشت کوب برقی برای مایعات در مقدار بسیار بالا

در مواقعی که ارتفاع قابلمه یا حجم سوپ زیاد باشد، برای فرو بردن گوشت کوب برقی به داخل قابلمه محدودیت وجود دارد. در همچین موردی، آب یا بخار ریسک خراب شدن و آسیب دیدن گوشت کوب را افزایش می‌دهند.

خسته شدن دست حین استفاده از گوشت کوب برقی

این مسئله با وزن دستگاه ارتباطی مستقیم دارد. برخی از گوشت کوب برقی ها به علت جنس بدنه یا وزن موتور، سنگین هستند. در صورت سنگین بودن، نمی‌توان در استفاده های طولانی مدت از گوشت کوب برقی استفاده کرد. حین خرید باید حتما به وزن گوشت کوب برقی توجه کرد.

حجم کم لیوان در گوشت کوب برقی

اکثر گوشت های برقی دارای یک ظرف مدرج هستند که می‌توان برای له و پوره کردن مواد غذایی از این ظرف استفاده کرد. ظرفیت این مخزن آنچنان زیاد نیست و در اکثر موارد به بیشتر از ۱ لیتر نمی‌رسد. به فرض مثال برای تهیه اسموتی که در بالا به عنوان کاربرد گوشت کوب برقی از آن یاد شد، اگر ظرفیت ظرف مدرج کم باشد نمی‌توان در یک زمان برای بیشتر از یک یا نهایتا دو نفر اسموتی درست کرد.

لیوان گوشت کوب برقی

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله اشاره شد، انواع گوشت کوب برقی ها دارای دو نوع تک کاره و چند کاره هستند که در انجام مقدمات بسیاری از غذا ها نقش دارند اما نمی‌توان به طور حتم تعیین کرد که کدام وسیله بهتر است، افراد باید ابتدا نیاز خود را بشناسند و در نهایت تصمیم بگیرند که کدام نوع گوشت برقی پاسخگو نیاز آن ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist