دوربین مداربسته وایرلس (wireless) یا دوربین مداربسته بی سیم چیست؟

یک دوربین وایرلس که تصاویر دریافتی آن توسط گوشی موبایل نمایش داده می‌شود.

بسیاری ترجیح می‌دهند که برای محل کار یا منزل خود از دوربین مداربسته بی سیم استفاده کنند. دوربین های بی سیم نصب آسانی دارند و می‌توانند برای اکثر نیاز ها کارآمد باشند. در ادامه شناخت چیستی، مزایا و معایب، انواع و پرفروش ترین برند های این دوربین مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دقیقا مشخص شود که دوربین بیسیم تا چه حد می‌تواند برای هر نیاز مناسب باشد.

دوربین بی سیم چیست؟

دوربین بی سیم که با عنوان دوربین وایرلس (wireless) هم شناخته می‌شود در داخل خود دارای یک قطعه فرستنده با عنوان transmitter است که این قسمت سیگنال های ویدیویی (تصویری) را به سیگنال رادیویی تبدیل می‌کند. دوربین های مداربسته بیسیم از لحاظ انتقال تصاویر به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از دوربین های مداربسته تصاویر را صرفا بر روی تلفن همراه منتقل می‌کنند و به واسطه موبایل می‌توان در هر لحظه تصاویر آن ها را دریافت کرد، ویدیو های اینگونه دوربین های مداربسته بی سیم، بر روی فضای ابری ذخیره می‌شود.
بعضی مواقع هم لازم است که برای یک مکان از چندین دوربین مداربسته بی سیم استفاده شود که در این حالت وجود یک دستگاه ضبط کننده NVR یا DVR حتما ضروری است، برای اتصال وایرلس دوربین به NVR یا DVR در درجه اول، باید دستگاه از WIFI و قابلیت اتصال بدون سیم را پشتیبانی کند. دوربین های مداربسته بی سیم معمولا تصاویر خود را بر روی فرکانس های 700 MHz, 900 MHz, 2.4 GHz, 4.9 GHz, and 5 GHz منتقل می‌کنند.

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس فناوری

تکنولوژی ساخت که برای دوربین های مداربسته بی سیم در نظر گرفته شده است به دو دسته تقسیم می‌شوند. این مسئله بر نحوه کیفیت تصاویر و سایر موارد مرتبط با این دوربین ها تاثیرگذار است.

تحت شبکه

فناوری آی پی یا به ترجمه فارسی تحت شبکه، جدیدترین تکنولوژی است که برای دوربین های مداربسته در نظر گرفته شده است. دوربین های بی سیم IP اطلاعات خود را بر روی دستگاه NVR ذخیره می‌کنند. دستگاه های NVR دارای برد بیشتری هستند و در فاصله دورتری از دوربین می‌توانند قرار بگیرند. نویز بر روی عملکرد این دوربین ها تاثیر منفی کمتری دارد و اینکه سرعت تبادل و ارسال اطلاعات آن ها بیشتر است.

آنالوگ

فناوری آنالوگ در مقایسه با تحت شبکه قدیمی تر می‌باشد. برای ذخیره تصاویر دوربین های آنالوگ باید از دستگاه DVR استفاده کرد، معمولا کیفیت ویدیو های دوربین های مداربسته بی سیم آنالوگ پایین تر می‌باشد ولی در در عوض قیمت این دوربین ها کمتر است. دوربین های بی سیم آنالوگ برای انتقال تصاویر نیاز دارند که به دستگاه نزدیک باشند، در صورت افزایش فاصله، ممکن است در فرایند مبادله اطلاعات بین دوربین و DVR مشکل ایجاد شود.

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس شکل ظاهری

به صورت خلاصه باید در نظر داشت که دوربین های بیسیم از جنبه ظاهری می‌توانند به چهار دسته دام، بولت، اسپید دام و تورت تقسیم شوند. تمامی این دوربین ها برای تامین امنیت مناسب هستند و تفاوت ظاهری در کیفیت آن ها تاثیری ندارد.

  • دوربین مداربسته بی سیم دام: دارای ظاهری گنبدی شکل هستند و برای محیط های داخلی مناسب می‌باشند؛
  • دوربین مداربسته بی سیم بولت: ظاهر آن ها مانند مستطیل است و عمدتا برای محیط خارجی استفاده می شوند؛
  • دوربین مداربسته بی سیم تورت: این مدل دوربین ها هم مانند گنبد هستند و می‌توانند برای محیط خارجی و داخلی استفاده شوند؛
  • دوربین مداربسته بی سیم اسپید دام: دارای لنز موتورایز می‌باشند و از زوم اپتیکال و چرخش ۳۶۰ درجه بهره برده اند.

دوربین اسپید دام وایرلس نصب شده در پارکینگ

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس منبع تغذیه

برای تامین برقی دوربین های وایرلس از دو راه می توان استفاده کرد که البته این مسئله به نوع دوربین بستگی دارد تا از کدام شیوه بتوان برای تامین برق آن استفاده کرد. برخی از دوربین بی سیم با باتری کار می‌کنند و از باتری می‌توان برای تامین برق آن ها استفاده کرد. دسته ای دیگر از دوربین ها نیازمند آداپتور و اتصال به پریز برق هستند.

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس ذخیره اطلاعات

تصاویری که توسط دوربین های بی سیم ضبط می‌شوند، نیازمند ذخیره سازی هستند. فرایند ذخیره اطلاعات در هر دوربین با توجه به امکانات و قابلیت هایی که شرکت سازنده برای آن در نظر گرفته است با مدل دیگر متفاوت می‌باشد. به صورت کلی استفاده از دستگاه، فضای ابری و کارت حافظه جز مواردی هستند که برای ذخیره ویدیو های دوربین مداربسته بی سیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر مدل دوربین مداربسته wireless از لحاظ ذخیره اطلاعات می‌تواند با دیگر مدل های دوربین بیسیم متفاوت باشد.

  • دستگاه: دارای یک هارد با ظرفیت معمولا بیشتر از ۱ ترابایت هستند و می‌توانند ویدیو ها با حجم بالا ذخیره کنند؛
  • کارت حافظه: برخی دوربین های بی سیم دارای پورت کارت حافظه هستند و می‌توانند اطلاعات را بر روی آن نگهداری کنند؛
  • فضای ابری: در این روش ویدیو ها در بستر آنلاین و اینترنت ذخیره می‌شوند.

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس کیفیت تصویر

دوربین های وایرلس می‌توانند با رزولوشن تصاویر مختلف به بازار عرضه شوند. عمدتا دوربین های مداربسته بی سیم که برای مراقبت از کودک، سالمند یا فضاهای داخلی استفاده می‌شوند، آنچنان لازم نیست که دارای کیفیت تصویر بسیار خوب باشند اما دوربین های بی سیم که برای فضاهای خارجی نصب می‌شوند، بهتر است که کیفیت تصویر بالایی داشته باشند. دوربین های وایرلس از ۲ تا ۸ مگاپیکسل و حتی کیفیت تصویر بالاتر هم تولید می‌شوند.

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس درجه حفاظت

یکی از اصلی ترین دلایلی که تعیین می‌کند یک دوربین بی سیم برای فضای خارجی یا داخلی مناسب است، درجه حفاظت IP می‌باشد. این شاخص بیانگر مقاومت دوربین در مقابل رطوبت و گردوغبار است. اگر درجه حفاظت دوربین وایرلس بیشتر از ۶۵ باشد یعنی اینکه مناسب محیط های خارجی است اما در صورتی که درجه حفاظت IP از ۶۵ کمتر باشد یعنی اینکه دوربین مد نظر باید در فضای داخلی و مسقف استفاده شود. به دوربین های بی سیم با درجه حفاظت بالای ۶۵ outdoor و کمتر از ۶۵ indoor گفته می‌شود.

نمونه ای از دوربین وایرلس

انواع دوربین مداربسته بیسیم بر اساس سایر قابلیت ها

برخی قابلیت ها مانند دید در شب، تشخیص حرکت، تشخیص چهره، پلاک خوانی، تشخیص سرقت، هوش مصنوعی، داشتن میکروفن و اسپیکر از جمله ویژگی هایی هستند که برخی از دوربین های بی سیم می‌توانند آن ها را داشته باشند. البته باید در نظر داشت که ممکن است یک دوربین وایرلس همه این ویژگی ها را به صورت یکجا پشتیبانی نکند و صرفا بخشی از آن ها را داشته باشد.

مزایای دوربین مداربسته وایرلس

دوربین های بیسیم برای مواردی بسیاری می‌توانند کاربردی و مناسب باشند. آن ها در هر محیطی که نصب شوند تصاویر را با جزئیات ضبط و ذخیره می‌کنند که در آینده می‌توان از این ویدیو ها استفاده کرد.

نصب و جا به جایی آسان

اولین نکته مثبت دوربین های وایرلس این است که بدون نیاز به سیم کشی می‌توان آن ها را در هر قسمتی از محل مد نظر نصب کرد که این مسئله به کاهش هزینه های نصب کمک می‌کند. همچنین نکته بعدی درباره آن ها این است که می‌توان در هر زمان ممکن که افراد تصمیم به تغییر محل دوربین می‌گیرند به راحتی جای آن را عوض کنند.

نمونه ای از نصب دوربین وایرلس

تنوع بالا

امروزه دوربین های بی سیم در اشکال، فناوری و با قابلیت های بسیاری به بازار عرضه می‌شوند، این مسئله موجب شده است تا دوربین های بیسیم دارای تنوع بسیاری باشند که در این حالت مشتریان حق انتخاب بیشتری دارند. زمانی که افراد حق انتخاب بیشتری داشته باشند احتمال اینکه بتوانند محصولی را تهیه کنند که به نیازهای آن ها بهتر پاسخ دهد، بالا می‌رود.

دسترسی از راه دور به دوربین

از مهمترین مزایای انواع دوربین مداربسته بیسیم این است که با انجام برخی تنظیمات، می‌توان تصاویر آن ها را بر روی تلفن همراه، لپتاپ و تبلت در هر زمان و مکان دریافت کرد. این مسئله به تامین امنیت بیشتر کمک می‌کند و در صورت رخ دادن خطر، سریع تر می‌توان اقدام کرد. برخی از دوربین های بیسیم دارای میکروفن هستند که به واسطه آن می‌توان، علاوه بر تصاویر، صدا های اطراف دوربین را هم نیز دریافت کرد. دسته ای دیگر از دوربین ها در کنار میکروفن، دارای اسپیکر هم نیز می‌باشند که این مسئله کمک می‌کند تا به واسطه دوربین بتوان با افرادی که در محل نصب دوربین قرار دارند، صحبت کرد.

معایب دوربین بی سیم

دوربین های وایرلس دارای مزایایی بسیاری هستند و می‌توانند برای اکثر استفاده ها کاربردی باشند، اما این وسیله امنیتی در میان نکات مثبت بسیار خود، معایبی هم دارد. برای افرادی که در زمینه تهیه یک دوربین بی سیم مصمم هستند لازم است تا از این معایب مطلع باشند.

وابسته به اینترنت

دوربین های وایرلس عمدتا به واسطه WIFI عمل می‌کنند، در صورتی که برای اینترنت و وای فای مشکلی ایجاد شود عملکرد دوربین بی سیم هم مختل می‌گردد. بعضی از دوربین های بیسیم از لحاظ اتصال به اینترنت از وای فای پشتیبانی نمی‌کنند و در عوض سیم کارت خور هستند. دوربین های سیم کارت خور بیسیم بدون نیاز به وای فای به اینترنت وصل می‌شوند که این مسئله تا حدودی از معضلاتی همچون اختلال در WIFI می‌کاهد.

مشکل در اتصال دوربین مداربسته بی سیم به اینترنت

نامناسب برای فضاهای گسترده

دوربین های مداربسته بی سیم برای اینکه بتوانند به خوبی سیگنال ها را مخابره کنند باید به وای فای نزدیک باشند. در صورتی که محیط نصب بزرگ باشد و دوربین های وایرلس از یک حدی بیشتر با WIFI فاصله داشته باشند احتمال اینکه در فرایند انتقال سیگنال ها و تصاویر اختلال ایجاد شود، بالا می‌رود.

کاربرد دوربین مداربسته بی سیم

استفاده از wireless CCTV در اکثر محیط ها ممکن است، اما به صورت کلی توصیه می‌شود که از دوربین بیسیم در فضاهای کوچک یا متوسط استفاده شود. دوربین های بیسیم می‌توانند برای کاربرد هایی که در ادامه به آن ها اشاره می‌شود مناسب ترین گزینه باشند.

  • ورودی منازل
  • محل کار
  • سوپرمارکت ها
  • مراقبت از سالمندان، کودکان و حیوانات خانگی
  • اتاق مهمانی
  • ورودی پارکینگ

دوربین بیسیم

برترین برند های دوربین مداربسته بی سیم

امروزه، با رشد روزافزون صنعت دوربین‌های مداربسته بی‌سیم، شرکت‌های بسیاری در حال تولید این ابزار امنیتی هستند. مارک‌های برجسته‌ای مانند ایمو، شیائومی، داهوا و اکسیس با ارائه دوربین‌های با کیفیت و عملکرد برتر، توانسته‌اند رضایت مشتری را به دنبال داشته باشند و در نتیجه فروش خود را بالا ببرند.

نتیجه گیری

به طور کلی دوربین های وایرلس گروهی از دوربین های مداربسته به شمار می روند که انتقال عکس ها و فیلم ها در آن ها از طریق امواج رادیویی، وای فای و موارد دیگر صورت می گیرد. انتقال اطلاعات در آن ها بدون نیاز به سیم و کابل است، البته برای تامین برق، نیاز به کابل و سیم دارند. آشنایی با چیستی آن ها، انواع و کاربرد دوربین های بی سیم می تواند در هنگام خرید این محصولات برای افراد، بسیار موثر باشند.

دیدگاه ها 2

  1. علی می‌گوید:

    برای ورودی واحد دوربین بی سیم توصیه میشه یه سیم دار؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist