معرفی کامل انواع ساندویچ ساز، اسنک ساز و دستگاه وافل ساز

یک عدد دستگاه ساندویچ ساز که بر روی آن یک عدد ساندویچ و در اطراف آن سبزیجات قرار دارند.

برای علاقه‌مندان به ساندویچ و اسنک، استفاده از دستگاه ساندویچ ساز می‌تواند یک تجربه لذت‌بخش و کارآمد باشد. دستگاه های ساندویچ ساز از لحاظ تنوع بسیار گسترده هستند و همچنین فرایند تهیه اسنک و ساندویچ را سرعت می‌بخشند. نکته جالب درباره دستگاه ساندویچ ساز این است که این وسیله تنها برای درست کردن ساندویچ کاربرد ندارد، بلکه از آن می‌توان در موارد دیگر نیز استفاده کرد که در ادامه بحث مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ساندویچ ساز چیست؟

دستگاه ساندویچ ساز یکی از لوازم برقی آشپزخانه محسوب می‌شود که از دو صفحه (سینی) و چند عدد المنت تشکیل شده است، وظیفه المنت ها گرم کردن صفحات است. مواد غذایی بر روی صفحات ساندویچ ساز که به واسطه المنت ها گرم شده اند قرار می‌گیرند و سپس طبخ می‌شوند. از دستگاه ساندویچ ساز می‌توان برای تهیه انواع اسنک، گریل کردن سبزیجات و گوشت و مرغ و ماهی، تست کردن نان، تهیه پنینی و حتی وافل نیز استفاده کرد. به علت قابلیت های متفاوتی که این دستگاه برقی دارد، آن را با عناوین دیگر مانند اسنک ساز، وافل ساز و یا حتی در مواقعی دستگاه گریل نیز می‌شناسند. امروزه  ساندویچ ساز‌ها با ویژگی های متنوع به بازار عرضه می‌شوند و می‌توانند به اکثر نیاز ها پاسخ دهند.

انواع ساندویچ ساز بر اساس صفحه (سینی)

همانطور که در بالا اشاره شد، مواد غذایی بر روی صفحات ساندویچ ساز قرار می‌گیرند و سپس پخته می‌شوند. صفحات ساندویچ ساز دارای انواع متفاوتی مانند گریل، اسنک ساز، وافل ساز، کاپ کیک و دونات هستند. هر یک از این صفحات دارای شکل منحصر به فرد خود بوده و برای تهیه کردن یک یا چند مدل غذای خاص مناسب می‌باشند. جنس به کار رفته در اکثر سینی ها نچسب است که در این حالت از چسبیدن مواد غذایی به آن ها جلوگیری می‌شود.

در نهایت باید این مورد را در نظر داشت که ممکن است برخی از مدل های ساندویچ ساز، تنها یک طرح صفحه داشته باشند و دیگر از سینی های ساندویچ ساز پشتیبانی نکنند. به صورت کلی، اکثر ساندویچ های چندکاره بازار دارای سه صفحه اصلی گریل، اسنک و وافل ساز می‌باشند؛ سینی هایی مانند دونات یا کاپ کیک آنقدر متداول نیستند.

صفحات مختلف یک عدد دستگاه ساندویچ ساز

انواع ساندویچ ساز بر اساس تعداد خانه

سینی اسنک ساز دستگاه های ساندویچ ساز معمولا در حالت خانه های ۴ تایی و ۲ تایی به بازار عرضه می‌شوند. ساندویچ ساز های کوچک از سینی های دو خانه و ساندویچ ساز های بزرگ از سینی های چهار خانه پشتیبانی می‌کنند. از این جهت، می‌توان این محصولات را بر اساس تعداد خانه آن ها دسته بندی کرد.

انواع ساندویچ ساز بر اساس قابلیت ها

برخی از مدل های اسنک ساز که در سطح حرفه ای و با قیمت نسبتا گران تولید می‌شوند، دارای قابلیت هایی همچون تایمر، تنظیم دما و دستور پخت پیش فرض هستند که بر همین مبنا می‌توان آن ها را در انواع مختلفی دسته بندی کرد. هرچقدر که قابلیت های یک ساندویچ ساز بیشتر باشد طبیعی است که قیمت آن نیز بالاتر برود.

کاربرد ساندویچ ساز

از دستگاه ساندویچ میکر می‌توان برای تهیه غذاهای بسیاری استفاده کرد. تهیه پنینی، گریل سبزیجات و مواد غذایی، تهیه اسنک، پخت وافل، پیراشکی، پنکیک، سیب زمینی تنوری، برگر و غیره از جمله مواردی هستند که به واسطه دستگاه ساندویچ ساز می‌توان آن ها را پخت.

مزایا و معایب ساندویچ میکر

دستگاه (ساندویچ ساز) اسنک ساز می‌تواند در بسیاری از زمینه ها به طبخ مواد غذایی کمک کند و باعث تسریع فرایند آشپزی شود. این وسیله مانند دیگر لوازم خانگی دارای نکات مثبت و منفی می‌باشد که اطلاع از آن ها به انتخاب بهتر افراد کمک می‌کند.

سهولت استفاده

اولین مورد در ارتباط با جنبه مثبت ساندویچ ساز، استفاده راحت آن می‌باشد. در مرحله اول سینی مورد نظر داخل بدنه جایگذاری می‌شود و سپس باید دستگاه را روشن کرد تا صفحات گرم شوند، در نهایت مواد غذایی برای روی سینی ها قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند. اکثر دستگاه های ساندویچ ساز ساده بوده و دکمه های اضافی یا پیچیدگی خاصی برای استفاده ندارند.

یک عدد دستگاه ساندویچ که بر روی آن تعدادی دونات در حال پختن هستند.

قیمت مناسب

اجزایی که برای ساخت یک ساندویچ ساز به کار می‌روند، آنچنان گران قیمت نیستند، هدف کلی آن ها انتقال گرما به سینی ها می‌باشد و آنچنان احتیاجی به پیروی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا ندارد. همین علت ها باعث می‌شوند تا بهای تمام شده اکثر ساندویچ های موجود در بازار مقرون به صرفه باشد.

شست و شو راحت

از آنجایی که تمامی فرایند پخت بر روی سینی های یک ساندویچ ساز انجام می‌شود، بعد از پخته شدن مواد غذایی، به منظور نظافت سینی ها تنها کافی است تا آن ها را از بدنه جدا کرده و به واسطه آب و مایع ظرفشویی به شست و شو صفحات پرداخت. در برخی موارد حتی بدون جدا کردن صفحات از بدنه تنها به واسطه یک دستمال مرطوب نیز می‌توان آن ها را شست.

محدودیت استفاده

از ساندویچ ساز بیشتر می‌توان، برای تهیه غذاهای سبک و ساندویچ ها استفاده کرد. این دستگاه برای طبخ مواد غذایی دیگر آنچنان کاربرد ندارد. البته باید این مورد را هم در نظر داشت که ساندویچ ساز یک وسیله همه کاره نیست و طبیعی است که به واسطه آن نتوان برخی از مواد غذایی را پخت.

مصرف برق نسبتا زیاد

دستگاه های اسنک ساز برای داغ شدن صفحات و گرم ماندن، توان مصرفی بالایی دارند. استفاده کوتاه مدت و محدود از ساندویچ ساز آنچنان مشکل ساز نیست اما اگر به مدت طولانی روشن باشد و از آن استفاده شود باعث افزایش مصرف و در پی آن بالا رفتن هزینه قبض برق می‌شود.

دو عدد نان تست که در حال تست شدن به وسیله دستگاه ساندویچ ساز هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی دستگاه‌ های ساندویچ ساز ها از لحاظ انواع، کاربرد و مزایا و معایب پرداخته شد. امروزه انواع متفاوتی از اسنک ساز ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند که می‌توانند به نوعی در پخت برخی از مواد غذایی کاربردی باشند. شناخت  ساندویچ ساز ها از جنبه های مختلف به افراد کمک می‌کنند تا دقیقا بدانند که از آن‌ها باید چه انتظاراتی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist