راهنمای جامع خرید اتو بخار

فردی در حال اتوکشی یک پیراهن آبی است. | برقیجات

از جمله وسایل نظافتی برقی در منزل می‌توان به اتو بخار اشاره کرد. این وسیله با استفاده از حرارت و بخار آب، منجر به صاف شدن و از بین بردن چین و چروک‌های پارچه‌ها می‌شود. برای داشتن لباسی آراسته یا پارچه های صاف، وجود اتو بخار تا حد بسیاری موثر و ضروری است.

انواع اتوبخار

اتو های بخار دارای پنج نوع معمولی، پرسی، مخزن دار، ایستاده و دستی هستند. هرکدام این اتوبخار ها نسبت به دیگر دارای برخی تفاوت ها می‌باشند که بر قیمت و عملکرد نهایی آن ها موثر است. اطلاع از انواع اتوبخار به شناخت بیشتر این وسیله برقی کمک می‌کند و در نهایت باعث خرید آگاهانه تری می‌شود.

  • اتوبخار معمولی: دارای ابعاد و مخزن متوسط هستند و برای استفاده رومزه کارایی دارند؛
  • اتو بخار مخزن دار: این مدل اتو در مقایسه با اتو بخار های معمولی دارای مخزن آب بزرگتر و جداگانه می‌باشد و عمدتا برای خیاط ها مناسب است؛
  • اتو بخار پرسی: ابعاد این مدل اتو ها معمولا بزرگ است و دارای دو صفحه می‌باشند که لباس بین این دو بخش قرار می‌گیرد. این اتو بیشتر مناسب خیاط ها و افراد پر استفاده است؛
  • اتو بخار دستی (بخارگر دستی): در مقایسه با سایر اتو ها بسیار کوچک هستند و عمدتا برای افراد کم استفاده مناسب می‌باشند؛
  • اتوبخار ایستاده ( بخارگر ایستاده): برای اتوکشی ایستاده و کم حجم مانند پرده یا لباس های آویزان شده، می‌توانند کارآمد باشند.

 

انواع اتوبخار در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. | برقیجات

اتو بخار های دستی و ایستاده، عمدتا بخارگر محسوب می‌شوند و صرفا برای صاف کردن پارچه کارایی دارند و مناسب خط انداختن نیستند. میان این پنج نوع اتو بخار هیچ تفاوت اساسی وجود ندارد و هر چهار آن ها برای صاف کردن پارچه مناسب هستند. برخی ویژگی ها و تفاوت ها مانند توان مصرفی و ظرفیت مخزن و غیره، ممکن است که آن ها را نسبت به یکدیگر متمایز کند.

راهنمای خرید اتو بخار

بعد از شناخت انواع اتوبخار و اطلاع پیدا کردن از اینکه دقیقا چند مدل اتوبخار در بازار وجود دارد. شناخت ویژگی های اتو بخار ها می‌تواند کمک بیشتری کند. دستگاه های اتو بخار از قطعات و قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که هر یک از این قسمت ها می‌تواند در عملکرد نهایی و کارایی محصول موثر باشند. اهمیت بسیاری از این موارد شاید حین یا قبل از خرید آنچنان پررنگ نباشند اما بعد استفاده از محصول، کم کم مشخص می‌شود که چقدر حائز اهمیت هستند.

جنس کفه

کف اتو از اساسی ترین بخش های این وسیله است که به صورت مدام برای اتوکشی با پارچه در تماس است، جنس این قسمت باید به گونه ای باشد که به پارچه نچسبد و در اثر گذر زمان کارایی خود را از دست ندهد. جنس کفه به کار رفته در اتو بخار به چند دسته تقسیم می‌شود.

  • استیل: کفی های استیل زود گرم می‌شوند و توزیع گرما و طول عمر بالایی دارند؛
  • نچسب: معمولا از جنس سرامیک یا تفلن هستند و از چسبیدن لباس جلوگیری می‌کنند؛
  • آلومینیوم: سبک بودن و زود گرم شدن از جمله ویژگی های اساسی این کفی است اما مانند استیل دوام طولانی ندارند؛
  • تیتانیوم: این جنس می‌تواند حرکت روانی روی پارچه داشته باشد و همچنین پخش گرما و طول عمر خوبی دارد.

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد معمولا از جمله جنس هایی هستند که برای کفی اتوبخار ها استفاده می‌شوند. جدا از بحث جنس کفی، برخی از اتوبخار ها دارای کفی میکرو استیم هستند، کفی های microsteam می‌توانند با هر جنس ( تفلن، استیل و غیره) تولید شوند، فرق آن ها با سایر کفی ها این است که دارای تعداد سوراخ های بیشتر برای پخش بخار هستند تا بخار بتواند به عمق پارچه نفوذ کند.

توان مصرفی

اولین تاثیر این مورد بر روی سرعت گرم شدن اتو نمایان می‌شود. هرچقدر که میزان توان مصرفی یک اتو بیشتر باشد در نهایت سرعت گرم شدن کفی آن کمتر می‌شود. توان مصرفی اتو ها متغیر است و بین ۷۰۰ تا نهایتا ۳۰۰۰ وات می‌باشد.
اتوهایی که دارای توان مصرفی بالا هستند معمولا قابلیت تغییر درجه دارند و می‌توان با انجام برخی تنظیمات میزان گرمایی که به کفی اتو منتقل می‌شود را کم یا زیاد کرد و همچنین اینکه معمولا این سبک اتوها دارای قدرت بخار بالایی نیز می‌باشند.

تنظیم دما

جنس پارچه ها با یکدیگر متفاوت است از همین جنبه نمی‌توان همه آن ها را با یک درجه اتوکشی کرد. برخی اتوها تنها از یک درجه گرمایش پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر دارای منو کنترل درجه هستند که به واسطه آن می‌توان دمای کفی اتو را تغییر داد، همانطور که در بالا اشاره شد این مسئله تا حدودی به توان مصرفی اتو هم بستگی دارد.. دکمه تنظیم درجه اتو بخار ها می‌تواند به حالت دیجیتالی یا مکانیکی باشد.

قابلیت های بخاردهی متفاوت

قسمت بخاردهی از جمله مواد بسیار حساس و مهم یک اتوبخار است. اتوبخار ها دارای چندین شیوه بخاردهی هستند. سیستم بخاردهی اتو با واحد گرم بر دقیقه سنجیده می‌شود، بخاردهی عمودی یا ایستاده، پیوسته و معمولی از انواع بخاردهی اتو های بخار می‌باشند. همه اتوبخار ها دارای قابلیت بخاردهی معمولی هستند اما صرفا برخی از آن ها از بخاردهی عمودی و پیوسته پشتیبانی می‌کنند. ممکن است یک اتو هر دو قابلیت عمودی و پیوسته را با هم یا اینکه صرفا یکی از آن ها را داشته باشد.

  • بخاردهی عمودی: برای اتوکشی ایستاده مانند پرده و لباس در چوب لباسی مناسب است، برای افرادی که به اتوکشی ایستاده تمایل دارند کاربردی می‌باشد؛
  • بخاردهی پیوسته: در فواصل زمانی کوتاه به صورت مکرر و پشت سرهم بخار تولید می‌کند برای افرادی مناسب است که خط انداختن لباس برای آن ها حائز اهمیت می‌باشد؛
  • بخاردهی معمولی: با فشردن دکمه بخاردهی، صرفا یکبار بخار تولید می‌شود، تمامی اتوبخار ها این مدل بخاردهی را دارند.

فردی در حال بخار زدن به لباس می‌باشد.

در نهایت لازم به ذکر است که قسمت بخاردهی اتو با موردی به نام فشار بخار در ارتباط است. فشار بخار با واحد بار سنجیده می‌شود، هرچقدر که بار فشار بخار اتو بیشتر باشد یعنی بخار عمیق تر می‌تواند به داخل هر پارچه نفوذ کند. معمولا اتوهای صنعتی و حرفه ای دارای فشار بخار بالا هستند.

ظرفیت مخزن آب

با ریختن آب در داخل مخزن و وارد شدن گرما به آن، بخار تولید می‌شود. هر چقدر ظرفیت این بخش بیشتر باشد در نهایت حجم بالاتری از آب را می‌تواند در خود جای دهد و بخار بیشتری تولید کند و همچنین اینکه زمان کمتری صرف پر کردن مخزن می‌شود. معمولا ظرفیت مخزن ها بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلی لیتر است.

سبک بودن

از آنجایی که حین اتوکشی، حمل اتو عمدتا با یک دست اتفاق می‌افتد، سبک بودن آن می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. هنگامی که یک اتو دارای وزن کمی است می‌توان آن را راحت تر بلند کرد و حرکت داد. جنس کفه تقریبا بر روی وزن محصول موثر است، آلومینیوم در مقایسه با سایر کفه ها از وزن کمتری برخوردار می‌باشد.

سیستم ضد فرسایش اتو بخار

از جمله ویژگی هایی که برای عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر اتو بر روی آن قرار داده می‌شود، می‌توان به سیستم ضد چکه و ضد رسوب اشاره کرد. سیستم ضد چکه باعث می‌شود تا قطرات آب از سوراخ های کف اتو بر روی پارچه ریخته نشود که البته این ویژگی، معمولا هنگام کم بودن درجه کارآمد است.
سیستم ضد رسوب هم برای جلوگیری از فرسایش زود هنگام اتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبی که به داخل مخزن اتو ریخته می‌شود دارای مواد معدنی است. هنگامی که حجم آب داخل مخزن بخار می‌شود، این مواد معدنی در داخل اتو می‌مانند و حتی برخی از آن ها به داخل سوراخ های کف اتو می‌آیند که این مسئله بر عملکرد و طول عمر دستگاه تاثیر منفی می‌گذارد. سیستم ضد رسوب به از بین بردن این مواد معدنی کمک می‌کند.

خاموشی خودکار

این عملکرد برای ایمنی و جلوگیری از سوختن اتو یا پارچه استفاده می‌شود. نحوه خاموشی خودکار در هر اتوبخار متفاوت است. برخی از اتو ها با بررسی حرکت نکردن یا عمودی بودن اتو، برخی هم با فشار ندادن طولانی مدت کلید ها، خالی شدن مخزن آب و غیره تشخیص می‌دهند که باید قابلیت خاموشی خودکار خود را فعال کنند. بعد از فعال شدن این سیستم، ورود جریان برق به دستگاه قطع می‌شود و در نتیجه دمای کفه اتو کاهش می‌یابد.

زنی در حال اتوکشی لباس خود است.

طول سیم

این مسئله از جمله مواردی است که حین خرید، کمتر فردی به آن ها توجه می‌کند اما از دلایل بسیار مهمی می‌باشد که بعد از استفاده، اهمیت آن مشخص می‌شود. سیم اتو باید بلند باشد تا بتواند به راحتی در هر نقطه از پارچه حرکت بی دردسر داشته باشد. البته این مسئله در اکثر اتوبخار ها رعایت شده و طول سیم آن ها بین ۲ الی ۳ متر است، حین خرید باید توجه داشت که طول سیم کمتر از ۲ متر نباشد.

چراغ نشانگر

بر روی بدنه اکثر اتو ها یک چراغ وجود دارد که با گرم شدن کفه و آماده به کار شدن دستگاه، روشن می‌شود. تقریبا اکثر اتو ها این چراغ را دارند و در برخی مدل ها علاوه بر اطلاع دادن گرم شدن کفه، هنگام بخار دهی هم روشن می‌شود.

مزایای اتو بخار

بخاردهی، اولین برتری و مزیت اتو بخار ها در مقایسه با سایر اتوهای معمولی است. بعد از این ویژگی، اتو های بخار دارای مزایای دیگر هم نیز می‌باشند که از این جنبه می‌توانند در زندگی شخصی و حتی نظافت منزل تاثیر بسزایی داشته باشند.

صرفه جویی در زمان

از آنجایی که این وسیله نظافتی با بخار، چین و چروک پارچه را از بین می‌برد، باعث می‌شود تا فرایند اتوکشی، سریع تر انجام شود، همین مسئله می‌تواند به افرادی که زمان زیادی برای اتوکشی ندارند مفید باشد. سرعت اتوکشی با اتوبخار های پرسی بیشتر است، چرا که با یکبار اتوکشی، می‌توانند کاملا یک سمت لباس را صاف کنند.

مناسب اکثر پارچه ها

هر سبک پارچه برای اینکه کاملا صاف شود و اثری از چروک بر روی آن باقی نماند، نیاز به یک درجه خاصی برای اتو کشی دارد. امروزه اکثر اتو بخار ها دارای چندین درجه هستند که این مسئله کمک می‌کند تا با تنظیم دمای آن ها، هر مدل پارچه با هر نوع بافت را اتو کنند. البته با نگاهی منطقی باید گفت که اتو بخار بر روی برخی پارچه ها مانند پشمی و پلی استر، ممکن است آنچنان نتواند خوب عمل کند.

کمک به آراستگی

علاوه بر اینکه یک لباس صاف و به دور از چروک، در ظاهر و وجه اجتماعی افراد موثر است، اینکه بتوان بر روی شلوار یا قسمت هایی از پیراهن خط انداخت، استایل افراد را شیک تر می‌کند. با کمک بخار پیوسته و بالا بردن درجه اتو، خط انداختن اکثر پارچه ها ممکن است.

یک زن در حال خط انداختن لباس خود با اتو می‌باشد.

رهایی از باکتری و آلرژی با اتو بخار

بخار گرمی که توسط اتوبخارها تولید می‌شود، می‌تواند به طور موثری برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها موثر باشد همچنین با کمک بخار آب در اتو، بدون استفاده از مواد شیمیایی مخرب، به تمیزی و ضدعفونی کردن پارچه ها کمک می‌شود. فایده اتوکشی با بخار برای افراد دارای آلرژی یا حساسیت پوستی بیشتر است. برای حفظ بهداشت و حذف باکتری ها، از اتو بخار می‌توان برای استفاده های گسترده مانند رختخواب، پرده، حوله، پتو و غیره بهره برد.

تنوع قیمت

همانطور که در بالا برای راهنمای خرید اتو بخار اشاره شد، به منظور تهیه بهترین اتو بخار، باید به برخی نکات توجه داشت. هریک از اتوبخار هایی که در بازار هستند در مقایسه با دیگر اتو ها دارای ویژگی های متفاوتی می‌باشند که این مسئله در قیمت نهایی آن ها موثر است. به فرض مثال ممکن است دو عدد اتو بخار هر دو دارای قابلیت خاموشی خودکار و بخاردهی عمودی باشند اما توان مصرفی یکی از آن ها ۱۰۰۰ و دیگری ۲۰۰۰ باشد، در این حالت مسلما قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است، این تفاوت قیمت باعث می‌شود تا افراد حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

معایب اتو بخار

اگرچه که این ابزار نظافتی دارای ویژگی ها و مزایای فراوانی است اما در کنار این همه نکته مثبت، طبیعی می‌باشد که برخی معایب هم در خود جای دهد. نکته جالب در رابطه با این معایب این است که اگر افراد حین خرید به نکات راهنمای خرید اتو بخار که در بالا گفته شد توجه کنند، با بسیاری از این معضلات رو به رو نمی‌شوند.

مصرف برق بالا

از اصلی ترین عیب مشترک میان تمامی اتوها، مصرف برق بالای آن ها است. استفاده از اتوبخارها به ویژه برای مدت زمان طولانی، می‌تواند مصرف برق بالایی به همراه داشته باشد. همچنین، برخی از مدل‌های اتوبخارها قدرت بالایی دارند و می‌توانند باعث افزایش هزینه‌های انرژی شوند. اتوبخارها ممکن است در مصرف انرژی خانگی تاثیرگذار باشند و نیاز به مدیریت دقیق در استفاده از آنها داشته باشند تا مصرف انرژی و هزینه‌های مرتبط با آن ها کاهش یابد.

وزن سنگین تر در مقایسه با اتوهای معمولی( غیر بخار)

دلیل اصلی این وزن بیشتر، وجود بخش های اضافی برای نگهداری و گرم کردن آب است که برای تولید بخار مورد نیاز می‌باشند. همچنین، برخی از مدل‌های اتوبخارها دارای پایه‌ها یا واحدهای جانبی هستند که این وزن را بیشتر می‌کند. از این رو، اتوبخارها معمولاً سنگین‌تر و بزرگ‌تر از اتوهای معمولی هستند، که ممکن است استفاده از آنها را کمی سخت‌تر کند.

فردی در حال بلند کردن اتو است.

احتمال رسوب

بعد از تبخیر شدن آب داخل مخزن اتو بخار ها، املاح معدنی موجود در آب به صورت رسوب درون دستگاه تجمع می‌کنند. این رسوب ها می‌تواند به مرور زمان باعث کاهش عملکرد دستگاه شود و عمر مفید آن را کوتاه‌تر کند. اتوبخار هایی که دارای سیستم ضد رسوب می‌باشند تا حد زیادی از این مشکل در امان هستند.

پرفروش ترین برند های اتو بخار

در حال حاضر برای اتو بخار، مارک های بسیاری در بازار وجود دارند. برخی از این برند ها دارای اعتباری چندین ساله می‌باشند و برخی دیگر نو حضور هستند و به نوعی چندسالی است که شناخته می‌شوند.

  • پارس خزر
  • میگل
  • سیماران

از جمله برند های خوب ایرانی محسوب می‌شوند که توانسته اند محصولات با کیفیت ارائه دهند و رضایت مشتری زیادی را به خود جلب کنند، همچنین برند های تفال، فیلیپس، بوش، پاناسونیک و گوسونیک از جمله مارک های خارجی خوب در زمینه اتو بخار ها هستند.

یک اتو سفید در دست یک فرد قرار گرفته است. | برقیجات

نتیجه گیری

انتخاب و خرید بهترین اتو بخار که بتواند به نیازهای هر فرد پاسخ دهد، بستگی به انتخاب خود شخص دارد. در حال حاضر پنج نوع اتو بخار شامل معمولی، دستی، مخزن دار، ایستاده و پرسی با ویژگی های متفاوت در بازار وجود دارند اما نمی‌توان به مدلی خاص اشاره کرد و آن را بهترین مدل اتو دانست چون هر مدل اتو دارای یک سری از ویژگی ها می‌باشد که ممکن است برای همه افراد لازم نباشد. مطالعه مطالب در حوزه راهنمای خرید اتو بخار مانند محتوایی که به آن پرداخته شد، می‌تواند به داشتن یک خرید منطقی و موثر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist