اتو بخار چیست و انواع اتو های بخار چه ویژگی هایی دارند؟

یک عدد اتوبخار که بر روی یک میز اتوکشی قرار گرفته است و دارد یک پارچه را اتو می‌کشد.

برای افرادی که می‌خواهد اتو بخار تهیه کنند، آشنایی با انواع اتوبخار و ویژگی های آن ها امری ضروری است. دستگاه های اتو بخار بنا به شکل ظاهر، نحوه قرارگیری، حجم مخزن و سایر موارد به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. آشنایی با انواع اتوبخار به اطلاع بهتر از ضعف و قوت و کاربرد های آن ها کمک می‌کند. با بررسی و مقایسه انواع اتو بخار می‌توان نتیجه گرفت که کدام یک مناسب نیاز هر فرد است.

اتو بخار چیست؟

به صورت کلی اتو یکی از وسایلی نظافتی منزل می‌باشد که برای صاف کردن و از بین بردن چروک پارچه ها کاربرد دارد. اتو ها به دو دسته اتو خشک و بخار تقسیم می‌شوند. مدل های اتو، دارای یک مخزن هستند که با ریختن آب به داخل مخزن، می‌توان حین اتوکشی پارچه را صاف تر و راحت تر اتو کرد. اتو بخار ها در قسمت کفه خود دارای سوراخ های ریزی هستند که بخار از میان آن سوراخ ها خارج می‌شود و بر روی پارچه قرار گیرد، همچنین برخی از اتوبخار ها دارای قابلیت آب پاش هستند. سوراخ آبپاش اتو بخار معمولا بر روی بدنه قرار می‌گیرد و با اسپری کردن آب بر روی پارچه موجب خیس شدن آن می‌شود.

انواع اتوبخار

دستگاه های اتو بخار به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند. افراد می‌توانند با توجه به ویژگی و عملکرد هایی که هریک از انواع اتو بخار دارا می‌باشند، یکی از آن ها خریداری کنند.

  • اتو بخار دستی
  • اتو بخار مخزن دار
  • اتو بخار پرس
  • اتو بخار ایستاده (بخارگر)

ویژگی متفاوت انواع اتو بخار

مواردی که موجب تفاوت چهار مدل اتو بخار از یکدیگر می‌شود بر قیمت و کارایی آن ها تاثیر دارد و شناخت این ویژگی ها به انتخاب درست افراد کمک می‌کند.
در برخی مواقع حتما لازم نیست که به سراغ گران ترین اتو بخار بازار رفت تا بتواند بیشترین پاسخ را به نیاز افراد داشته باشد.

ویژگی اتو بخار دستی

ظاهر این مدل اتو بخار دقیقا همان شکلی است که افراد با شنیدن نام اتو در ذهن خود تصور می‌کنند. اتو بخار های دستی از بدنه و مخزن تشکیل شده اند. جنس کفه به کار رفته در اتوبخار های دستی می‌توان سرامیک، تفلون یا آلومینیوم باشد. ظرفیت مخزن به کار رفته در این اتو ها بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلی لیتر و توان مصرفی تقریبا از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ وات متغیر است . اتو بخار های دستی بنا به جنس بدنه، قدرت بخاردهی، توان مصرفی، ظرفیت مخزن و غیره دارای قیمت های متفاوتی هستند. از جمله ویژگی های اتو بخار دستی می‌توان به حمل راحت، تنوع، قیمت مناسب، سهولت استفاده، کم حجم و سریع گرم شدن اشاره کرد.

یک عدد اتوبخار دستی که بر روی یک پیراهن آبی قرار گرفته است و در اطراف آن بخار قرار دارد. | مجله برقیجات

ویژگی اتو بخار مخزن دار

عملکرد اتو بخار های مخزن دار دقیقا شبیه به اتو های دستی می‌باشد اما با این تفاوت که آن ها دارای یک مخزن جداگانه برای آب هستند. اتو بخار های مخزن به علت اینکه دارای حجم و ظرفیت آب بیشتری می‌باشند، طبیعی است که برای گرم شدن به مدت زمان بیشتری احتیاج داشته باشند. اتو بخار مخزن دار می‌تواند کاربرد خانگی یا تجاری داشته باشد. برای افرادی که در طی هفته حجم زیادی از لباس را اتوکشی می‌کنند یا خیاط هستند، اتو بخار مخزن گزینه مناسبی است. کفه به کار رفته در این اتو بخار می‌تواند تفلون، آلومینیوم یا سرامیک باشد.
از جمله ویژگی های اتو بخار مخزن دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت بالای مخزن آب
  • پرتاب بخار قوی
  • خروجی بخار بیشتر
  • صرفه جویی در زمانی ( نیازی به پر کردن مداوم مخزن نیست)

اتوبخار مخزن دار که بر روی مخزن خود قرار گرفته است.

ویژگی اتو بخار پرس

اتو بخار های پرس دارای دو عدد صفحه بیضی شکل می‌باشند که لباس در بیان آن ها قرار می‌گیرد و اتوکشی می‌شود. بر خلاف اتوبخار مخزن دار و دستی که لازم است تا آن ها را بر روی قسمت های مختلف لباس کشید تا چروک ها را از بین برد،‌ اتو بخار پرس تنها با یکبار قرار گرفتن بر روی هر بخش از لباس به کلی تمام چروک های قسمت را از بین می‌برد. اتو های پرس دو طرفه هستند، معمولا سمتی که که پارچه بر روی قرار می‌گیرد و ثابت است، جنس پارچه ای دارد و قسمت بالایی اتو ( بخشی که محرک است و لباس را پرس می‌کند)، از جنس های مختلفی می‌تواند باشد. استیل، آلومینیوم، سرامیک و تفلون، از جمله جنس هایی هستند که می‌توانند برای کفه هر نوع اتو استفاده شوند.

  • اتوکشی سریع
  • قدرت بخار قوی
  • احتمال آسیب کمتر به لباس ( به علت پارچه ای بودن یک طرف اتو)

از جمله ویژگی های اتو بخار پرس هستند.

اتو بخار پرس که به رنگ نقره ای می‌باشد.

ویژگی اتو بخار ایستاده یا بخارگر

حالت قرارگیری اتو بخار های ایستاده به حالت عمودی می‌باشد و دقیقا به همان حالت اتوکشی را انجام می‌دهند. کاربرد اتو بخار ایستاده برای مواردی همچون پرده، لباس های پشت بوتیک یا لباس های داخل چوب لباسی است. اتو بخار های ایستاده معمولا بر خلاف سایر اتو بخار ها، از فاصله دور به واسطه بخار قوی اتوکشی می‌کنند. از جمله ویژگی اتو بخار ایستاده می‌توان به استفاده آسان، مناسب کاربرد های کوچک، بی نیاز از تخته اتو و افزایش سرعت اتوکشی اشاره کرد.

فردی در حال اتوکشی یک پیراهن با کمک یک اتوبخار ایستاده می‌باشد. | مجله برقیجات

برترین برند های اتو بخار

شرکت های ایرانی و خارجی بسیاری در زمینه تولید اتو بخار فعال هستند. هریک از این برند ها با توجه به کیفیت مواد به کار برده شده و سایر قابلیت های اتو بخار، محصولات خود را با قیمت های مختلف می‌فروشند. این تنوع قیمت و ویژگی ها در خرید مناسب تر افراد موثر است. برند های محبوب و پرفروش اتو در بازار:

  • پارس خزر
  • میگل
  • تفال
  • فیلیپس
  • بوش
  • فیلیپس

نتیجه گیری

در یک جمع بندی باید گفت که اتو بخار های دستی برای افراد خانه دار، اتو بخار های مخزن دار برای خانه دار ها و موارد پر مصرف مانند خیاط ها، اتو بخار های پرس برای افرادی که زمان کمی دارند یا مکرر از اتو استفاده می‌کنند و اتو بخار ایستاده برای بیشتر افراد از جمله مغازه دار ها به منظور اتوکشی ویترین مناسب است. در نهایت با شناخت انواع اتو بخار و مقایسه انواع اتو بخار با یکدیگر، خود افراد باید با توجه به نیاز خود انتخاب کنند که کدام مدل اتو بخار، پاسخگو نیاز آن ها است.
تمامی اتو بخار ها دارای یک نقطه مشترک هستند و برای اتوکشی پارچه ها استفاده می‌شوند اما برخی قابلیت ها وجود دارد که همه اتو های بخار از آن ها پشتیبانی نمی‌کنند، تنظیم دما یا شدت قدرت بخاردهی نمونه ای از این قابلیت ها هستند.

دیدگاه ها 2

  1. مینا مشرق می‌گوید:

    برای جهیزیه کدوم نوع اتوبخار بهتر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist