قابلیت غذاساز چند کاره چیست و چه کاربردی دارد؟ به همراه مزایا و معایب آن‌ها

دستگاه غذاساز چندکاره به همراه متعلقات آن

بررسی و اطلاع از قابلیت غذاساز چندکاره کمک می‌کند تا افراد با نقش غذاساز در آشپزخانه آشنا شوند و بدانند که از یک غذاساز همه کاره باید چه انتظاراتی داشته باشند. قابلیت غذاساز چند کاره با توجه به مدل در هر دستگاه متفاوت است، از این بابت نمی‌توان برای تمامی غذاساز های همه کاره قابلیت های مطلق و ثابتی را نام برد که بین همه آن ها مشترک است.

غذاساز همه کاره چیست؟

غذاساز های چندکاره جز لوازم آماده سازی غذا آشپزخانه محسوب می‌شوند که در انجام مقدمات و فرآیند های قبل از پخت مواد غذایی نقش دارند. کاربرد و کارایی غذاساز چند کاره، گسترده است و همزمان می‌تواند چندین عملکرد داشته باشد. خرد کردن، آسیاب، رنده، همزن و غیره از جمله قابلیت هایی هستند که یک غذاساز توانایی انجام آن ها را دارد. معمولا موتور های به کار رفته در غذاساز ها قوی می‌باشند و از پس عملکرد های مختلف دستگاه بر می‌آیند. بدنه غذاساز می‌تواند از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، استیل یا غیره باشد.

مجموعه ای کامل از غذاساز چندکاره

قابلیت غذاساز چندکاره

مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است، جز کارکرد های غذاساز همه کاره هستند. نکته ای که درباره این موارد وجود دارد این است که همه غذاساز ها قرار نیست از جز به جز این عملکرد ها پشتیبانی کنند، شرکت سازنده تعیین می‌کند که کالای تولیدی آن دقیقا چه ویژگی هایی داشته باشد. ممکن است یک غذاساز چند کاره تمامی این ویژگی ها را در خود جای دهد یا اینکه فقط چند مورد از آن ها را پشتیبانی کند.

آسیاب کردن

آسیاب در غذاسازها یک ویژگی حیاتی است که به کاربران امکان پردازش مواد خشک را می‌دهد. این قابلیت اغلب برای خرد کردن سبزی خشک و یا پودر کردن ادویه‌ها به کار می‌رود. آسیاب در غذاسازها متغیر است و ظرفیت آن می‌تواند در هر مدل متفاوت باشد. از این قابلیت برای تهیه پودرهای خشک، ترکیبات ادویه‌ای دلخواه یا حتی آرد برنج و گندم در خانه استفاده می‌شود. این ابزار کاربردی باعث می‌شود تا کاربران به سرعت و با دقت مواد خشک خود را پردازش کرده و در آشپزخانه‌ی خود تنوع بیشتری به دست آورند.

چرخ کردن

قابلیت چرخ کردن موضوعی است که تعداد خاصی از غذاساز های چندکاره می‌توانند آن را انجام دهند. غذاساز هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند دقیقا به مانند یک چرخ گوشت دارای شبکه، طوقه، گلویی و سایر لوازم چرخ گوشت هستند که می‌توانند انواع گوشت و مرغ را چرخ کنند.

یکی از قابلیت غذاساز چندکاره امکان چرخ کردن انواع مواد غذایی است.

همزدن

از همزن می‌توان برای ترکیب مایعات مانند مواد کیک یا کوکو استفاده کرد. غذاساز هایی که دارای همزن هستند، به دو صورت کاسه دار و بدون کاسه تولید می‌شوند. ظرفیت کاسه در غذاسازها متفاوت بوده و به مدل و نوع غذاساز بستگی دارد. ظرفیت کاسه معمولاً در گنجایش لیتر یا کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود.

مخلوط کردن

برای ترکیب و تهیه انواع نوشیدنی مانند شیر موز و اسموتی، مخلوط کن مناسب است. پایه و پارچ مخلوط کن بر روی بدنه غذاساز قرار می‌گیرند، در نهایت به واسطه تیغه موجود در داخل پارچ مواد به صورت یکنواخت مخلوط می‌شوند. عملکرد مخلوط کن با آسیاب تقریبا نزدیک به یکدیگر است اما با این تفاوت که آسیاب برای مواد خشک کاربردی است ولی مخلوط کن برای مایعات کارایی دارد.

پوره کردن

غذاساز هایی که دارای گوشتکوب برقی هستند برای پوره کردن انواع مختلف مواد غذایی مناسب می‌باشند. تیغه هایی که در انتهای گوشتکوب برقی قرار دارند، می‌توانند با پوره کردن به تهیه انواع مختلف سوپ و آش کمک کنند.

رنده کردن

دستگاه‌های غذاساز چندکاره با دارا بودن تیغه‌های متنوع، به آشپزان این امکان را می‌دهند تا میوه و سبزیجات را به شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون رنده کنند. بسته به نوع این تیغه‌ها می‌توان مواد غذایی را به صورت مکعبی، نواری یا حتی رشته‌ای رنده کرد. این ویژگی از غذاسازها باعث افزایش تنوع در تهیه غذاها و دسرها می‌شود.

خمیر زنی

یکی از تیغه هایی که بر روی غذاساز قرار دارد تیغه مخصوص خمیر زنی است. جنس این تیغه عموما از پلاستیک می‌باشد و به واسطه آن می‌توان با ترکیب آرد و سایر ملزومات، یک خمیر با بافتی نرم تحویل گرفت.

خرد کردن

خردکن دارای یک تیغه استاندارد یا همان “S blade” می‌باشد که با قرار گرفتن در مخزن خردکن و اتصال به موتور دستگاه، به کاربر کمک می‌کند تا مواد مختلفی از جمله گوشت، مرغ، حبوبات پخته، میوه، و سایر مواد غذایی را به راحتی و به صورت یکنواخت خرد کند. این ویژگی از غذاسازها، فرآیند آماده‌سازی مواد اولیه را ساده‌تر و سریعتر کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که در زمان کمتری به دستورهای آشپزی خود عمل کنند.

به واسطه خردکن می‌توان از مغزیجاتی که امکان کره گیری از آن ها وجود دارد یک کره طبیعی با روغن سالم گرفت. برای این کار کافی است که مغزیجاتی مانند فندق، بادام زمینی یا گردو را در داخل خردکن غذاساز ریخت و اجازه داد تا مواد به خوبی خرد شوند تا جایی که بافتی غلیظ و مایع طور پیدا کنند.

آبمیوه گیری

بعضی از غذاساز ها دارای قابلیت آبمیوه گیری هستند. آن ها به واسطه تیغه صافی مخصوص آبگیری، می‌توانند آب هر نوع میوه را بگیرند و همچنین دارای یک مخزن برای تفاله ها و یک مخزن برای آبمیوه گرفته شده هستند.

زا کاربرد غذاساز چندکاره امکان تهیه انواع آب میوه های مختلف است

کاربرد غذاساز چند کاره

دستگاه های غذاساز چندکاره می‌توانند برای تهیه اکثر مواد غذایی کاربردی باشند. به واسطه غذاساز همه کاره می‌شود انواع مختلف کیک و شیرینی، سوپ، سس، سالاد، کباب، کوکو، کوفته، نان و مربا را درست کرد. غذاساز چندکاره به افراد این اجازه را می‌دهد تا بتوانند تنها با خرید یک وسیله، امکانات بسیاری را دریافت کنند.

مزایا و معایب غذاساز همه کاره

غذاساز های همه کاره مانند هر وسیله ای دیگر دارای جنبه های خوب و بد زیادی هستند که اطلاع از آن ها به انتخاب بهتر مشتری کمک می‌کند. غذاساز ها تنها با تعداد قابلیت سنجیده نمی‌شوند، بلکه برخی از موارد دیگر هم در تصمیمات افراد دخیل هستند.

  • کاربری آسان
  • تعداد عملکرد بالا
  • صرفه جویی در زمان
  • مقرون به صرفه
  • تعداد ملزومات زیاد
  • مصرف برق بالا
  • پر سر و صدا
  • شست و شو دشوار

تمیز کردن دستگاه غذاساز همه کاره

نتیجه گیری

تعداد عملکرد و قابلیت های غذاساز همه کاره در هر مدل متفاوت است. برخی از غذاسازها می‌توانند ۱۲ عملکرد مختلف داشته باشند و برخی دیگر از ملزومات بیشتری برخوردار هستند و ۳۴ کاره می‌باشند. حین خرید غذاساز چندکاره، علاوه تمرکز بر روی کارایی آن، باید به موارد دیگر همچون قدرت موتور، جنس بدنه، ظرفیت و غیره نیز توجه کرد. غذاساز ها مجموعه کاملی از چندین وسیله برقی آشپزخانه هستند، با خرید غذاساز ها به طور متوسط از هزینه خرید سایر لوازم کاسته می‌شود.

دیدگاه ها 4

  1. لیلا می‌گوید:

    من در منزل خمیر نان زیاد درست میکنم
    یک غذاساز چند کاره بگیرم کارم رو راه میندازه یا باید یک همزن با قابلیت خمیرزن تهیه کنم؟

    • Faezeh Nateghi Faezeh Nateghi می‌گوید:

      درود وقت بخیر
      برای تهیه یک خمیر نان حرفه ای، همزن پر قدرت با قابلیت خمیرزن توصیه می‌شود.

  2. خانم آقاجانی می‌گوید:

    عذرمیخوایم غذاساز چندکاره ای که کامل باشه و تمام ویژگی هارو داشته باشه کدوم برند پیشنهاد می کنید ؟ و اینکه اگر تمام ویژگی هارا داشته باشه مقرون به صرفه هست ؟

    • Faezeh Nateghi Faezeh Nateghi می‌گوید:

      درود وقت بخیر
      غذاساز میگل مدل GFP 800 تقریبا برای اکثر نیاز ها پاسخگو است اما در صورت تمایل به عملکرد گسترده تر باید به سراغ برند های دیگر مانند بوش و فیلیپس بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist