مهمترین لوازم آشپزخانه برای آماده کردن آسان و سریع مواد اولیه‌ی پخت و پز

انواع غذاساز و خردکن، غذاساز تک کاره و چندکاره، خردکن دستی و برقی

در خانه ها و آشپزخانه ها، انواع لوازم خانگی وجود دارد که کار را برای ما در زندگی روزمره آسان می‌کند. به خصوص در آشپزخانه و در فرایند آشپزی، لوازمی هستند که سرعت تهیه و ترکیب مواد غذایی را بالا می‌برند، مانند غذاساز و خردکن، گوشت کوب برقی یا چرخ گوشت. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها، تولیدکننده انواع غذاساز، خردکن، گوشت کوب برقی و چرخ گوشت هستند که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند. کاربرد این وسایل ها به گونه ای است که می توانند در فرایند تهیه اکثر غذاها دست داشته باشند. بررسی چیستی و کاربرد این لوازم برقی آشپزخانه که عمدتا در انجام فرایند های قبل از پخت غذا کارآمد هستند، در شناخت بهتر و در نتیجه انتخاب درست آن ها موثر است.

غذاساز چیست؟

غذاساز یک وسیله همه فن حریف آشپزخانه است که این شرایط را ایجاد می‌کند، تا بتوان به واسطه ابزار و تیغه های قدرتمندی که دارد، مواد غذایی را خرد، پوره، آبگیری، مخلوط و حتی چرخ نمود. آن ها به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. اکثر غذاساز ها، کارایی یک مخلوط کن، همزن، رنده برقی، خردکن، گوشت‌کوب برقی و غیره را به صورت یکجا در خود جای داده اند.

انواع غذاساز

در ساده ترین تعریف، معمولا انواع غذاساز به دو صورت ساده و چندکاره تولید می‌شوند. میزان تفاوت این دو در تعداد قابلیت ها و عملکرد آن ها است.

غذاساز ساده (غذاساز تک کاره)

این نوع غذاساز صرفا به موارد ساده ای همچون رنده، پوره و خرد کردن می‌پردازد. در این نوع غذاساز، موتور دستگاه در پایه قرار دارد و صرفا با تعویض تیغه ها، می‌توان مواد غذایی را به شیوه های مختلفی خرد نمود.

سه مدل مختلف از انواع غذاساز ساده.
غذاساز ساده

غذاساز چندکاره

غذاسازهای چندکاره دارای مدل های مختلفی از تیغه و ملزومات هستند که هرکدام یک مزیت و ویژگی جداگانه دارند. چندکاره ها علاوه بر اینکه می‌توانند مانند غذاساز های ساده مواد را خرد و رنده کنند، قادر به آبگیری، چرخ کردن، مخلوط کردن و حتی آسیاب نیز هستند. البته باید این نکته را در نظر داشت که خود غذاسازهای چندکاره هم مدل های مختلفی دارند. زیرا ممکن است همه آن ها نتوانند تک تک این فرایند ها را بر روی غذا انجام دهند و صرفا قابلیت انجام برخی از این امور را داشته باشند.

غذاساز چندکاره که بر روی اپن یک آشپزخانه قرار گرفته است.
غذاساز چندکاره

کاربرد غذاساز

از این دستگاه می‌توان در تهیه و ترکیب انواع مواد غذایی استفاده نمود. غذاساز ها پیش مقدمه و فرایند طبخ انواع مواد کیک و شیرینی، کوفته، سس و کباب را انجام می‌دهند. حلقه کردن، رنده کردن (ریز و درشت)، آب مرکبات گیری، خامه زدن، خمیر گیری،‌ پوره کردن و مخلوط کردن از جمله کاربرد هایی هستند که یک غذاساز می‌تواند انجام دهد.

فردی در حال خردکردن سبزیجات و نخود به واسطه خردکن.

تهیه یک دستگاه غذاساز چه از نوع ساده یا چندکاره اندکی هزینه بر می‌باشد. ممکن است بسیاری از افراد تنها به ویژگی خرد کردن در یک غذاساز نیاز داشته باشند و مایل به تهیه سِری کامل آن نباشند. از این جهت دستگاه‌های خردکن تنها با قابلیت خردکردن مواد غذایی،‌ به صورت جداگانه تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

خردکن چیست؟

خردکن ها از یک مخزن، موتور و تیغه تشکیل شده اند. مواد غذایی درون مخزن ریخته می‌شوند و سپس توسط تیغه، خرد و به قطعات ریز تبدیل می‌گردند. معمولا موتور خردکن ها بر روی درپوش مخزن قرار می‌گیرد.

انواع خردکن

خردکن ها به دو صورت برقی و دستی در بازار به فروش می‌رسند. برقی ها غالبا به واسطه جنس تیغه، قدرت موتور و جنس بدنه از یکدیگر متمایز می‌شوند. خردکن های دستی از برقی ها ارزان تر و برای کارها سبک مناسب اند.

خردکن برقی

خردکن های برقی به واسطه نیروی برق، قادر هستند تا اکثر مواد غذایی را خرد کنند. میزان چرخش تیغه و خرد کردن مواد غذایی به قدرت موتور و تیزی تیغه خردکن بستگی دارد. برخی از خردکن های برقی تک سرعت و برخی دارای چندین درجه سرعت هستند. همچنین گنجایش مخزن آن ها با یکدیگر متفاوت است.

فردی در حال خردن کردن سالاد با کمک خردکن برقی.
خردکن برقی

خردکن دستی

خردکن های دستی آنچنان گران قیمت نیستند و برای فعالیت های ساده ای همچون خرد کردن کاهو و سبزی مناسب اند. نحوه عملکرد آن ها معمولا بدین صورت است که تیغه به یک نخ یا یک دسته متصل است که با کشیدن نخ یا چرخاندن دسته، مواد غذایی خرد‌ می‌شوند.

انواع خردکن دستی
انواع خردکن دستی

کاربرد خردکن

از دستگاه خردکن می‌توان برای خرد کردن گوشت، حبوبات، مغزیجات،‌ صیفی جات و به صورت کلی اکثر مواد غذایی استفاده نمود. خردکن هایی که دارای موتور قوی هستند قادر می‌باشند تا مغزیجات را تا حدی ریز کنند که پوره شوند و حتی از آن ها کره گرفت.

گوشت کوب برقی چیست؟

گوشت کوب برقی ها دارای یک پایه و تیغه هستند که به واسطه آن ها می‌توان مواد غذایی را پوره، خرد یا له کرد. از جمله مواد غذایی که گوشت کوب برقی می‌تواند آن ها را خرد کند سبزیجات، گوشت، مرغ و حبوبات می‌باشند. به واسطه گوشت کوب برقی ها حتی می‌توان مواد سوپ را پوره و مخلوط کرد. تیغه های این دستگاه معمولا دوتایی هستند و به منظور عملکرد بهتر، یکی از آنها به سمت بالا و دیگری به سمت پایین تمایل دارد.

انواع گوشت کوب برقی

گوشت کوب های برقی از لحاظ عملکرد به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می‌شوند. مدل های تک کاره صرفا متشکل از یک تیغه و دسته هستند که مواد غذایی را پوره یا له می‌کنند. اما در نقطه مقابل، گوشت کوب های برقی چند کاره، دارای چندین عملکرد هستند. آن ها علاوه بر گوشت کوب از قابلیت خردکن، همزن و حتی در برخی مواد رنده برقی نیز پشتیبانی می‌کنند. در گوشت کوب های برقی چندکاره، هر عملکرد دارای یک سَری جداگانه می‌باشد که با قرار گرفتن سری بر روی موتور، دستگاه می‌تواند با توجه به ویژگی های در نظر گرفته و نوع سَری، فرایند های مختلفی را بر روی مواد غذایی انجام دهد.

کاربرد گوشت کوب برقی

  • تهیه انواع کیک
  • سوپ
  • گوشت
  • مرغ
  • سبزیجات
  • حبوبات

چرخ گوشت گوشت چیست؟

چرخ گوشت ها دارای یک تیغه و توری و سایر ملزومات هستند که با ورود گوشت درون مخزن، تیغه گوشت را خرد می‌کند. در نهایت گوشت خرد شده از توری خارج می‌شود. چرخ گوشت ها تنها برای گوشت کاربردی نیستند، آن قادر هستند تا حبوبات و سبزیجات را نیز به ریز ترین حالت ممکن تبدیل کنند.

انواع چرخ گوشت

چرخ گوشت ها از لحاظ عملکرد به دو صورت دستی و برقی تولید می‌شوند. مدل های برقی عمدتا از لحاظ قدرت موتور با یکدیگر متفاوت هستند. موتور چرخ گوشت ها با قدرت چرخ کردن آن ها ارتباطی مستقیم دارد. از دیگر مواردی که باعث ایجاد تفاوت در چرخ گوشت ها می‌شود، می‌توان به اندازه دهانه یا برخی ویژگی ها مانند چرخش معکوس یا قابلیت سوسیس ساز اشاره نمود.

کاربرد چرخ گوشت

  • کمک به تهیه سوسیس خانگی
  • ریز کردن حبوبات
  • چرخ کردن مرغ
  • چرخ کردن انواع گوشت

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کلی سعی شد با نگاهی اجمالی به معرفی انواع لوازم آشپزخانه که قبل از پخت غذا کاربردی هستند و به نوعی وظیفه ترکیب مواد غذایی را دارا می‌باشند، پرداخته شود. با گسترش روز به روز تولیداتِ انواع لوازم برقی آشپزخانه،  موارد ذکر شده در بالا، جایگاه نسبتا محبوبی را در اکثر منازل به دست آورده اند. این به نیاز ما برمی گردد که به فکر تهیه کدام یک از این دستگاه ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist