معرفی آیفون تصویری و صوتی به همراه انواع و کاربرد‌های آن

تصویر یک پنل تصویری و گوشی صوتی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تقریبا چند دهه ای است که پای آیفون تصویری و صوتی به اکثر خانه ها باز شده است. با نصب یک درب باز کن صوتی یا تصویری، می‌توان بدون نیاز به مراجعه به درب ورودی ساختمان، آن را باز کرد. امروزه آیفون صوتی و آیفون تصویری بسیاری با امکانات و قابلیت های متنوع به بازار عرضه شده اند که می‌توانند به اکثر نیاز های افراد پاسخ دهند.

آیفون تصویری چیست؟

درب باز کن تصویری، از یک پنل، مانیتور و منبع تغذیه تشکیل شده است. در مواردی برای ساختمان های بیشتر از چهار واحد، علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد برای جلوگیری از افت کیفیت تصاویر، برای راه اندازی این سیستم از یک سوئیچر نیز استفاده می‌شود.
پنل آیفون در خارج از منزل در قسمت ورود و مانیتور در داخل واحد نصب می‌شوند، با فشردن شماره واحد مورد نظر بر روی پنل، مانیتور زنگ می‌خورد. به علت اینکه پنل های مخصوص آیفون‌های تصویری دارای دوربین هستند، افراد داخل واحد می‌توانند تصاویر رو به رو پنل را دریافت کنند و دقیقا بفهمند چه کسی زنگ واحد را فشرده است.

آیفون های تصویری تقریبا از دهه ۶۰ در ایران مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه بسیار پر استفاده و متداول هستند. به صورت کلی، پنل و مانیتور از مهمترین اجزای یک آیفون تصویری محسوب می‌شوند و افراد هنگام خریدن آن ها باید نهایت دقت را به خرج دهند و حتما دقت داشته باشند تا هر دو آن ها از یک برند باشند.

انواع مانیتور آیفون تصویری

از آنجایی که مانیتور اصلی ترین بخش یک آیفون تصویری است، شرکت های سازنده بر روی این بخش، سرمایه گذاری گسترده ای کرده اند. از آنجایی که مانیتور در داخل واحد قرار می‌گیرد، افراد هر واحد این حق انتخاب را دارند تا با توجه به بودجه و سلیقه خود، از میان مانیتور های تولید شده توسط برند‌های مختلف، مانیتور مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بر اساس اندازه صفحه نمایش

مانیتور ها برای اینکه تصاویر را نشان دهند نیاز به یک صفحه نمایشگر دارند. در هر مدل مانیتور، ابعاد این نمایشگر می‌تواند متفاوت باشد. در حال حاضر، مانیتور های آیفون تصویری با ابعاد ۳.۵، ۴.۳، ۷ و حتی ۱۰ اینچ به بازار عرضه می‌شوند.

دکمه لمسی یا شاسی

صفحه کلید مانیتور های آیفون تصویری می‌توانند با دکمه شاسی کار کنند و یا اینکه لمسی باشند. معمولا مدل های لمسی ظاهری شیک تر و البته قیمتی بالاتر دارند. در برخی از مدل ها، کل صفحه نمایشگر لمسی می‌باشد اما برخی دیگر، تنها کلید های عملکرد مانند باز کردن یا روشن کردن دوربین لمسی هستند.

نمونه ای از یک مانیتور لمسی

حافظه دار یا بدون حافظه

برخی از مدل های مانیتور دارای اسلات کارت حافظه هستند. با قرار دادن SD card به داخل این مانیتور ها، می‌توان با هر بار زنگ خوردن از افراد عکس و ویدیو ذخیره کرد. مدل های بدون حافظه از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین قیمت ارزان تری دارند.

قابلیت ها

برخی از شرکت های تولیدکننده بر روی مانیتور های تولیدی خود ویژگی هایی را قرار می‌دهند که به صورت کلی تاثیر خاصی بر روی عملکرد کلی آیفون ندارند اما به نوعی یک مزیت و دلیلی برای عملکرد بهتر مانیتور محسوب می‌شوند.

  • وای فای: این مانیتور ها به وای فای متصل می‌شوند و در صورت عدم حضور، به تلفن همراه ثبت شده در سیستم گزارش می‌فرستند که در این حالت افراد می‌توانند اقدام به باز کردن درب و حتی صحبت با فردی بکنند که زنگ درب را زده است؛
  • اتصال به درب پارکینگ: دارای یک قسمت برای سیم کشی به درب پارکینگ هستند و به واسطه آن ها می‌توان درب پارکینگ را نیز باز کرد؛
  • ارتباط داخلی: برخی مانیتور ها از قابلیت اینترکام بهره برده اند که با کمک آن می‌توان با نگهبانی یا سایر واحد های داخل ساختمان تماس داخلی انجام داد.

تعداد ورودی

برخی از مانیتور های آیفون تصویری، از دو ورودی مجزا، می‌توانند تصاویر را دریافت کنند. در این مدل مانیتور ها، علاوه بر پنل اصلی، می‌توان تصاویر یک دوربین مداربسته و یا یک پنل دیگر (دوم) را نیز بر روی مانیتور نمایش داد. افراد می‌توانند در هر لحظه که اراده کردند، تصاویر دوربین یا پنل دوم را مشاهده کنند.

انواع پنل در آیفون تصویری

از دیگر بخش های مهم آیفون های تصویری، باید به پنل ها اشاره کرد. پنل ها نقش یک رابط اصلی میان درب ورودی ساختمان و داخل ساختمان را بازی می‌کنند. با فشردن کلید پنل، می‌توان افراد حاضر در ساختمان را مطلع کرد و زنگ مانیتور را به صدا در آورد. پنل ها از جنبه های مختلف دسته بندی می‌شوند.

تعداد واحد پنل

پنل ها از لحاظ تعداد واحدی که بر روی آن ها لحاظ شده است با یکدیگر متفاوت هستند. برای اینکه بتوان پنل یک ساختمان را به تمامی مانیتور های هر واحد نصب کرد، باید برخی سیم کشی ها انجام شوند، از این جنبه شرکت های سازنده، پنل های خود را با تعداد واحد های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند تا بتوانند برای هر ساختمانی مناسب باشند.

پنل تصویری کدینگ

اگر تعداد دکمه هایی که برای هر واحد بر روی پنل قرار گرفته اند بیشتر از یک حدی شوند، علاوه بر اینکه ظاهر پنل را زشت می‌کنند، باعث سخت تر شدن فرایند نصب نیز می‌شوند. یکی از انواع پنل های تصویری، پنل های کدینگ هستند، بر روی مدل این پنل ها اعداد ۰ تا ۹ قرار گرفته اند که به منظور زدن زنگ واحد مورد نظر، باید شماره واحد را بر روی پنل شماره گیری کرد. این پنل ها معمولا برای ساختمان های بیشتر از ۱۰ واحد مورد استفاده قرار می‌گیرند و به واسطه یک دیکودر عمل می‌کنند.

مقایسه یک پنل کدینگ و تعداد واحد

کارتخوان بودن یا نبودن

برخی از پنل ها دارای قابلیت کارتخوان هستند. پنل هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند دارای یک کارت یا تگ مخصوص هستند که با قرار گرفتن در مقابل پنل می‌توانند درب را باز کنند. عملکرد پنل های کارتخوان دقیقا شبیه به ورودی مترو است.

لمسی بودن یا نبودن

دسته ای از پنل های آیفون تصویری به جای اینکه دارای دکمه شاسی باشند، دارای دکمه های لمسی هستند. شماره های هر واحد بر روی این مدل پنل ها مشخص شده است و افراد برای فشردن زنگ باید عدد هر واحد را لمس کنند.

کاربرد آیفون تصویری

استفاده از آیفون های تصویری هیچ محدودیتی ندارد. از این وسیله می‌توان در اکثر محیط های اداری، مسکونی و غیره استفاده کرد. مدل هایی که دارای ارتباط داخلی هستند برای ساختمان های بزرگ، می‌توانند گزینه خوبی باشند.

مزایا و معایب آیفون تصویری

نصب آیفون های تصویری در بسیاری از موارد زندگی را برای افراد ساده تر کرده است. این وسیله موجب می‌شود بدون اینکه نیاز باشد، از داخل واحد و با مشاهده تصویر افراد، بتوان درب را برای آن ها باز کرد. آیفون تصویری ها نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

زیبایی آیفون تصویری

از آنجایی که آیفون تصویری به یک بخش جدا ناپذیر از هر خانه ای تبدیل شده است، شرکت های سازنده همواره سعی می‌کنند تا مانیتور و پنل های تولیدی خود را با بهترین ظاهر به بازار عرضه کنند. مانیتور های امروزی با توجه به ظاهری که دارند می‌توانند در زیباتر شدن منزل تاثیر بسزایی داشته باشند.

امنیت بیشتر با آیفون تصویری

یکی از ویژگی های مثبت آیفون های تصویری رویت تصویر درب ورودی ساختمان است. این مسئله به افراد کمک می‌کند تا دقیقا بدانند چه کسی زنگ درب را به صدا درآورده است و در صورت تمایل اقدام به باز کردن درب کنند.

فردی با استفاده از مانیتور تصویری در حال مشاهده این است که چه کسی پشت درب می‌باشد.

تنوع بالا آیفون تصویری

امروزه پنل‌ها و مانیتور ها از برند های مختلف با طرح و قابلیت های بسیاری تولید می‌شوند. این تنوع محصول باعث می‌شود تا مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند و با توجه به سلیقه و نیاز خود آیفون تصویری را انتخاب کنند که هم ظاهر آن مورد پسند است و هم اینکه قابلیت های آن پاسخگو نیاز خریدار می‌باشد.

قیمت گران پنل و مانیتور تصویری

از آنجایی که تکنولوژی آیفون تصویری نسبتا جدید است و هر روز امکانات بیشتری به آن افزوده می‌شود، ممکن است که بهای تمام شده این محصول اندکی بالا برود. البته اگر قیمت محصول برای افراد در اولویت است، می‌توانند با تهیه مانیتور و پنل های ساده، تا حد بسیاری هزینه های خود را کاهش دهند.

نصب زمانبر درب باز کن تصویری

برای اینکه بتوان یک مانیتور را از داخل هر واحد به پنل نصب کرد، لازم است تا سیم کشی شود و برای انتقال صدا، تصویر و صدای زنگ از سه سیم مجزا استفاده نمود. از این جهت ممکن است که فرایند نصب آیفون های تصویری اندکی طول بکشد.

آیفون صوتی چیست؟

درب بازکن های صوتی از یک گوشی و پنل صوتی به همراه منبع تغذیه برای تامین برق و قفل تشکیل شده اند. آیفون های صوتی عملکردی ساده و صرفا قابلیت انتقال صدا دارند، با فشردن پنل مقابل ورودی منزل و ساختمان، گوشی داخل واحد به صدا در می‌آید که با فشردن دکمه آن می‌توان درب را باز کرد. تاریخچه آیفون های صوتی در مقایسه با درب بازکن های تصویری قدیمی تر می‌باشد.

انواع گوشی آیفون صوتی

گوشی هایی که برای درب بازکن های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عملکرد کاملا ساده ای دارند و به جز یک دکمه برای باز کردن درب، یک اسپیکر برای دریافت صدا و یک میکروفن برای انتقال صدا، قطعه دیگری ندارند.

انواع پنل آیفون صوتی

پنل های صوتی نیز آنچنان عملکرد پیچیده ای ندارند و عمدتا از دو جنبه تعداد واحد و کدینگ تقسیم می‌شوند. کارایی هر دو آن ها یکسان است و تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند اما در برخی موارد ممکن است دارای تمایز باشند.

بر اساس تعداد واحد

هر پنل صوتی با توجه به طراحی که برای آن در نظر گرفته شده است، حداکثر تا یک تعدادی مشخص می‌تواند صدا را به گوشی های قرار گرفته در داخل واحد انتقال دهد. دکمه زنگ مربوط به هر واحد بر روی پنل قرار می‌گیرد. بر این اساس، پنل های صوتی با تعداد واحد مختلف از ۱ تا ۳۰ واحد و حتی بیشتر به بازار عرضه می‌شوند.

یک عدد پنل تک واحدی صوتی

پنل صوتی کدینگ

پنل های کدینگ صوتی مانند پنل های صوتی که بر اساس تعداد واحد ساخته می‌شوند، برای هر واحد دارای یک دکمه زنگ مجزا نیستند. بر روی پنل های صوتی کدینگ، اعداد ۰ تا ۹ قرار گرفته اند که افراد هنگام زنگ زدن باید به واسطه این صفحه کلید، شماره واحد مورد نظر را وارد کنند. هنگامی که شماره واحد گرفته می‌شود، کد آن توسط یک دیکودر خوانده و در نهایت گوشی داخل واحد به صدا در می‌آید.

کاربرد دربازکن صوتی

از آیفون های صوتی در بسیاری از موارد مانند منازل، ساختمان های اداری و تجاری و غیره می‌توان استفاده کرد. امروزه نقش درب بازکن های صوتی کم شده است و آنچنان حضوری پررنگی ندارند.

مزایا و معایب آیفون صوتی

دنیای آیفون های صوتی، ساده و به دور از دشواری است، آن ها مانند هر وسیله دیگر دارای نکات خوب و بد می‌باشند که اطلاع از آن ها به افراد کمک می‌کند تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

فردی در حال زنگ زدن با پنل صوتی است.

مقرون به صرفه بودن درب باز کن صوتی

قطعاتی که برای ساخت آیفون های صوتی به کار می‌روند آنچنان پیچیده و گران قیمت نیستند، همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت نهایی گوشی و پنل های صوتی مقرون به صرفه باشد.

قابلیت های کم درب باز کن صوتی

آیفون های صوتی مانند درب باز کن های تصویری دارای ویژگی های گسترده نیستند. تنها قابلیت پنل و گوشی های صوتی انتقال صدا و باز کردن درب می‌باشد. یکی از ضعف هایی که به آیفون های صوتی می‌توان وارد دانست همین ویژگی های محدود آن ها است.

نتیجه گیری

آیفون تصویری و صوتی از برخی جنبه ها دارای تشابه و از جنبه هایی دیگر دارای تفاوت می‌باشند. اگر افراد قصد دارند که از قابلیت هایی همچون تغییر زنگ صدای مانیتور داخل واحد، ضبط و ذخیره فیلم و عکس، مشاهده افراد رو به روی پنل و غیره استفاده کنند باید به فکر تهیه یک آیفون تصویری باشند، اما اگر صرفا انتقال صدا و متوجه شدن زنگ خوردن گوشی برای آن ها اولویت است، یک آیفون صوتی نیز برای آن‌ها کفایت می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist