جک ریلی درب پارکینگ چیست؟

جک ریلی نصب شده بر روی یک درب میله ای، پاسخی مناسب برای سوال موتور ریلی چیست.

در چندین دهه اخیر که جک های پارکینگی اتوماتیک روی کار آمده اند، درب های پارکینگ بسیاری از ساختمان ها و منازل به این سیستم مجهز شده است. جک های پارکینگی دارای دو نوع مختلف بازویی و ریلی می باشند که هر کدام بنا به ویژگی های خود برای درب های متعددی کاربرد دارند. از میان انواع جک درب پارکینگ، موتور های ریلی (جک ریلی) از محبوبیت نسبتا خوبی برخوردار می‌باشند و در زمینه های متفاوتی کاربردی هستند.

موتور ریلی چیست؟

موتور های ریلی که با عنوان جک های ریلی نیز شناخته می‌شوند، دسته ای از جک های پارکینگی برقی هستند. آن ها برای باز و بسته نمودن درب پارکینگ، آن را به مانند یک کشو به سمت چپ یا راست می‌کشند. جک های ریلی معمولا برای درب های حداقل 500 کیلوگرم تا 2 تن مناسب هستند. میزان تحمل وزن این نوع جک ها برای درب های فوق سنگین مناسب می‌باشند.

موتور ریلی نصب شده در ورودی یک پارکینگ

انواع جک ریلی

جک های ریلی عمدتا بر اساس دو مورد مقدار تحمل وزن (قدرت موتور) و فناوری ساخت مکانیکی یا هیدرولیکی تقسیم بندی می‌شوند. که هر کدام از این موارد بر قیمت و عملکرد جک تاثیر دارد.

جک ریلی هیدرولیکی

این نوع جک با فشار روغن کار می کند و برای محیط های پرتردد مناسب است. زیرا از آنجایی که عملکرد آن با روغن سر و کار دارد، در صورت باز و بسته شدن به صورت مکرر به موتور آسیبی وارد نمی‌شود. هزینه تهیه، نگهداری و تعمیرات این نوع جک اندکی بالا است.

جک ریلی مکانیکی

جک های ریلی در مقایسه با جک های هیدرولیکی ارزان قیمت تر هستند و سیستم عملکردشان با چرخ دنده، گیربکس و به صورت کلی ابزار مکانیکی است. جک های ریلی برای محیط های کم تردد پیشنهاد می‌شوند، در غیر این صورت با تردد بالا، به مرور زمان به موتور دستگاه آسیب وارد می‌شود.

جک ریلی بر اساس قدرت موتور

هر مدل از جک های ریلی، بسته به نوع موتوری که برای آن ها در نظر گرفته شده است، قادر اند تا حداکثر یک وزن خاصی را تحمل کنند. از این جهت، در بازار، موتور های ریلی برای حمل درب ها با وزن های مختلف در انواع متنوعی تولید می‌شوند.

جک ریلی نصب شده بر روی درب یک پارکینگ با وزن سبک و عرض کم

ویژگی جک ریلی

از جمله مواردی که به نوعی جز نکات مثبت موتور های ریلی محسوب می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مناسب نصب برای فضاهای کوچک
  • قابلیت نصب به دستگاه کنترل تردد(اکثر جک های ریلی)
  • حمل درب های سنگین و عریض
  • کم صدا حین عملکرد
  • سرعت باز و بسته شدن بالا
  • امنیت بالا

موتور ریلی نصب شده بر روی یک درب میله ای.

کاربرد موتور ریلی

جک های ریلی به علت عملکرد و کشویی باز نمودن درب، در برخی از موارد بسیار محبوب و کاربردی هستند.

محیط های کم جا

درب های بعضی از پارکینگ ها، فضای کافی برای باز و بسته شدن به صورت معمول را ندارند. از این بابت تنها حالتی که می‌توان آن را باز نمود، به صورت کشویی است که این مسئله می‌تواند توسط موتور های ریلی صورت بگیرد.

درب های سنگین

سوله ها و فضاهای کارگاهی عمدتا دارای درب های سنگین و عریضی هستند که حمل آن ها را اندکی مشکل می‌سازد. جک های ریلی به علت طراحی خود می‌توانند این نوع درب ها حرکت دهند.

ورودی پارکینگ ها

از جک های ریلی می‌توان در پارکینگ اکثر ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی استفاده نمود، فقط به شرط اینکه درب پارکینگ در دو طرف فضای کافی برای کشیده شدن داشته باشد.

موتور ریلی که بر روی یک درب نسبتا سنگین و عریض به رنگ آجری نصب شده است.

سخن پایانی

شناخت و آشنایی با ویژگی، انواع و کاربرد های موتورهای ریلی می‌تواند در انتخاب بهتر و در نتیجه خرید موفق تر بسیار موثر باشد. همچنین در آخر باید افزود که علاوه بر مواد ذکر شده، عرض و طول درب نیز از جمله مواردی هستند که حین تهیه یک موتور ریلی حتما باید به آن ها توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist