انواع جک درب پارکینگ چیست و چه کاربردی دارند؟

کاربرد جک درب پارکینگ بسیار گسترده است. جک پارکینگی بازویی نصب شده بر روی یک درب قهوه ای روشن که در حال باز شدن است.

استفاده از سیستم‌ها و انواع درب اتوماتیک پارکینگ بسیار فراگیر شده است و در اکثر ساختمان ها و مجتمع ها استفاده می‌شوند. آن ها به راحتی بر روی درب های پارکینگی نصب می‌گردند و با استفاده از یک ریموت، درب حیاط مد نظر را باز و بسته می‌کنند، که این امر، باعث افزایش سطح رفاه بیشتر شده است.

پس به طور کلی جک های پارکینگی یک نوع سیستم اتوماتیک هستند که در مدل ها و کاربرد های مختلف تولید می‌شوند و بر روی انواع درب های پارکینگ نصب می شوند و آن ها را به صورت خودکار باز و بسته می‌کنند.

در ابتدا این موضوع را بررسی می‌کنیم که جک درب پارکینگ چیست و در ادامه با انواع و کاربرد این وسیله بیشتر آشنا ‌می‌شویم.

جک درب پارکینگ چیست

جک درب پارکینگ یک وسیله برقی است که برای باز و بسته کردن درب‌های پارکینگی به‌کار می‌رود. این جک ها با استفاده از موتورها، سیستم‌های کنترلی و سنسورها کار می‌کنند تا به طور اتوماتیک و دقیق، فرآیند ورود و خروج خودروها را مدیریت کنند. این تجهیزات اهمیت زیادی از نظر مدیریت و امنیت پارکینگ‌ها دارند و باعث می‌شوند فقط افراد و وسایل نقلیه مجاز به پارکینگ داخل شوند و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری گردد.

کاربرد جک درب پارکینگ

درب بازکن های پارکینگی در زندگی ما نقش بسیار موثر و پررنگی دارند و تقریبا زندگی بدون حضور این وسیله ها با سختی هایی همراه است؛ پس توصیه می شود که کاربرد انواع جک های پارکینگی را بشناسیم تا هنگام خرید این وسایل دچار اشتباه نشویم.

از مهمترین کاربرد های جک ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش امنیت
  2. کاهش هزینه و زمان
  3. کارایی در هوای بارانی و سرد

افزایش امنیت

استفاده از جک های برقی پارکینگ باعث می شود که درب پارکینگ به صورت اتوماتیک بسته شود ودیگر افراد نگران بازماندن درب نباشند، از بابتی دیگر پیاده شدن از ماشین برای باز و بسته نمودن درب پارکینگ می‌تواند ما را با خطراتی همچون سرقت ماشین یا زورگیری مواجه نماید، همچنین برخی از جک های پارکینگی می‌توانند مجهز به سیستم کنترل تردد شوند و فقط اجازه دسترسی محدودی از افراد به درب حیاط یا درب پارکینگ بدهند که باعث بیشتر شدن امنیت در محیط می‌شود.

دستگاه کنترل تردد نصب شده بر روی یک درب، تا به محض تشخیص افراد به جک فرمان باز شدن ارسال کند. این کاربرد جک درب پارکینگ به تامین امنیت کمک شایانی می‌کند.

کاهش زمان

استفاده از این وسایل باعث می شود که زمان پارک و خروج از پارکینگ به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و باعث صرفه جویی در زمان است.

کارایی در هوای بارانی و سرد

در شرایط آب و هوایی سرد و بارانی دیگر افراد نیازی ندارند از ماشین های خود پیاده شوند و درب را به صورت دستی باز کنند.

فردی در هوای بارانی،‌در حال باز کردن درب پارکینگ به واسطه ریموت جک پارکینگی.

انواع جک پارکینگ بر اساس فناوری آن ها

مدل های مختلفی از انواع جک درب پارکینگ برای خرید در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد و فضای خاص خود را دارند که باید با توجه به این موارد، جک مناسب آن محیط را انتخاب کرد. برخی از جک های پارکینگی حداکثر تا یک حدی از وزن و عرض درب را می‌توانند تحمل کنند و عملکردی با دوام از خود بروز دهند، غیر از این مورد، میزان تردد و باز و بسته شدن درب پارکینگ در طول شبانه روز، روی کارایی و عملکرد جک ها اثر گذار است.

جک های درب اتوماتیک بر اساس فناوری به دو نوع الکترومکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند. میزان اهمیت تفاوت این دو فناوری، زمانی مشخص می‌شود که محل نصب جک، ساختمان یا محیطی پرتردد باشد.

جک های الکترومکانیکی

از این مدل جک‌ها بیشتر در مکان های کم تردد و در ساختمان هایی که تعداد واحد های کمتر از ۵۰ تا دارند؛ استفاده می‌شود. نحوه کارکرد آن ها همان طور که مشخص است به صورت مکانیکی است و با چرخ‌دنده و گیربکس کار می‌کنند. آن ها به طور کلی دارای توان های ۲۲۰ و ۲۴۰ وات می‌باشند.

جک های هیدرولیکی

از دیگر مدل هایی که بیشتر در مکان های پرتردد و شلوغ، مانند اداره ها، مجتمع های مسکونی و تجاری با تعداد واحد بالا  استفاده می‌شوند؛ جک های هیدرولیکی است. در این جک ها روغنی در محفظه استوانه شکلی وجود دارد که با اعمال نیرو به این روغن، جک برقی مد نظر کار خود را شروع می‌کند و باعث می شود که درب پارکینگ به صورت اتوماتیک باز و بسته شود.

انواع جک پارکینگ بر اساس ظاهر

جک ها بر اساس کارکرد و شکل ظاهری هم نیز در دو مدل بازویی و ریلی به بازار عرضه می‌گردند، که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. تفاوت جک های بازویی و ریلی بیشتر بر سر میزان تحمل وزن و شیوه باز کردن درب است.

جک های بازویی

یکی از پر استفاده ترین جک ها که در اکثر ساختمان ها استفاده می شوند، جک های بازویی هستند. معیار درست انتخاب این نوع جک بر اساس وزن و عرض درب پارکینگ مد نظر است. این نوع جک درب حیاط در دو مدل تک لنگه و دو لنگه تولید می شوند که جک تک لنگه مناسب درب های یک لنگه و جک های دو لنگه مناسب درب های دو لنگه می‌باشند. جک های بازویی برای باز کردن درب آن را به صورت معمول به عقب یا جلو هل می‌دهند.

استفاده از جک بازویی بر روی یک درب میله ای شکل،‌که یکی از انواع جک های پارکینگی بر اساس ظاهر جک های بازویی هستند.

جک های ریلی

گاهی اوقات درب های پارکینگ، فضای مناسبی برای باز و بسته شدن به صورت کامل را ندارند و یا وزن درب نصب شده بسیار زیاد است، در این هنگام بهتر است که از انواع جک های ریلی استفاده شود. این جک ها درب را به صورت کشویی باز می‌کنند و به صورت ریل درب را جا‌ به‌ جا می‌شود.

جک ریلی نصب شده بر روی یک درب چوبی قهوه ای رنگ.

نتیجه گیری

همانطور که به طور کامل توضیح داده شد، استفاده از جک های پارکینگی در جوامع امروز به یک نیاز تبدیل شده است، که هم امنیت محیط را بالا می‌برند و هم باعث کاهش زمان و افزایش رفاه در زندگی می‌شوند.

در نهایت انتخاب درست یک جک پارکینیگی باید بر اساس نیاز ها و شرایط آن محیط صورت بگیرد؛ اگر اطلاعات کافی ای در این زمینه ندارید؛ پیشنهاد می‌کنم با کارشناسان فروشگاه برقیجات تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist