معرفی انواع لوازم پخت و پز برقی و کاربرد های آن ها

لوازم پخت و پز برقی در انواع مختلف تولید می‌شوند. در این تصویر نمونه از یک پلوپز، زودپز و سرخ کن وجود دارد.

در معرفی انواع لوازم خانگی به خصوص لوازم برقی آشپزخانه، بعضی از دستگاه ها جایگاه مهم تری دارند. با توجه به تنوع در شیوه طبخ مواد غذایی، انواع لوازم پخت و پز برقی زیادی تولید و روانه بازار شده اند. امروزه لوازم پخت و پز برقی در تکنولوژی و کاربرد های گوناگون به صورت گسترده در بازار یافت می‌شوند که تعداد کثیری از افراد در صدد تهیه آن‌ها هستند. انتخاب افراد در زمینه تغذیه و ملزومات مربوط به پخت آن، می‌تواند زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

لوازم پخت و پز برقی و انواع آن چیست؟

این لوازم به وسیله نیرو برق باعث تسهیل و تسریع روند طبخ مواد غذایی می‌شوند. انواع لوازم پخت و پز برقی، با توجه به تکنولوژی ساخت و نوع مواد غذایی، قادر هستند تا طیف وسیعی از غذا ها را به روش‌های گوناگونی از جمله سرخ‌کردن، بخارپز، گریل و آبپز آماده کننده. از آنجایی که اکثر این وسایل با برق عمل می‌کنند و نیازی به گاز ندارند، می‌توان در هر زمان آن ها را از جایی به جای دیگر انتقال داد.

معرفی انواع لوازم پخت و پز برقی

لوازم پخت و پز ابزارها و تجهیزاتی هستند که برای پخت و آماده‌سازی غذاها در آشپزخانه استفاده می‌شوند. این لوازم ممکن است بسیار متنوع باشند و بسته به نوع غذاها و سبک پخت و پز، متفاوت باشند.

پلوپز

پلوپز برای طبخ برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر پلوپزها دارای چندین برنامه پخت هستند و حتی به واسطه آن‌ها می توان انواع مختلفی از خورشت و سوپ را درست کرد. برخی از پلوپز ها قابلیت تهیه ته دیگ را دارند که مطمئنا این مسئله برای ایرانیان می‌تواند خیلی دلچسب باشد. نکته دیگری که درمورد پلوپز ها وجود دارد، قابلیت گرم نگه داشتن است که تا مدتی بعد از خاموش کردن دستگاه، همچنان غذا را گرم نگه می‌دارند. آن‌ها با ظرفیت های مختلف برای هر تعداد خانوار به تولید می‌رسند.

فردی در حال کشیدن برنج پخته شده در دستگاه پلوپز. پلوپز جز لوازم پخت و پز برقی می ‌باشد که به واسطه آن می‌توان انواع مختلفی از خورش و کیک را طبخ نمود.

زودپز برقی

زودپزهای برقی به واسطه فشار بخار آب به پخت هرچه سریع تر مواد غذایی از جمله غذاهایی که دیر پخت هستند و درون قابلمه زمان زیادی صرف طبخ آن‌ها می شود، کمک می‌کنند. از جمله ویژگی های آن‌ها می‌توان به داشتن قابلیت هایی همچون تایمر، کنترل دما و فشار اشاره نمود.

زودپزی با بدنه ای استیل که در آن غذا پخته شده است. زودپز از انواع لوازم پخت و پز برقی است که روند پخت بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت را سرعت می‌بخشد.

تخم مرغ پز

تخم مرغ پز ها دارای یک مخزن آب هستند که به واسطه آن می‌توان تخم مرغ را در چندین حالت متفاوت از جمله عسلی و کامل و نیم پز طبخ نمود. برخی از آن ها گنجایش چندین و برخی صرفا گنجایش دو تخم مرغ را دارند.

انواع تخم مرغ پز که در طرح و ابعاد مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. تخم مرغ پز جز وسایل پخت و پز برقی می‌باشد که به واسطه آن می‌توان تخم مرغ را به شیوه های مخلفت طبخ نمود.

ساندویچ ساز

ساندویچ سازها دارای دو صفحه المنتی هستند که برای پخت مواد غذایی روی یکدیگر قرار می‌گیرند. با کمک آن‌ها می‌توان مواد غذایی را در روغن بسیار کم، سرخ یا گریل نمود. جنس صفحه های ساندویچ ساز معمولا نچسب است و دارای طرح های متفاوت دو خانه، چهارخانه یا صفحه گریل است.

دستگاه لوازم پخت و پز ساندیچ ساز که فردی در حال برداشتن اسنک ها از درون دستگاه است.

بخار پز

برای افرادی که قصد تهیه غذای سالم را دارند، بخارپز ها بهترین گزینه اند. آن ها دارای مخزن آب و یک یا چند طبقه آبکش مانند هستند تا بخار آب بتواند به آسانی از میان آن ها عبور کند و مواد غذایی را بخارپز نماید.

دستگاه پخت و پز برقی بخار پز، مواد غذایی را به واسطه بخار آب طبخ می‌نماید.

آون توستر

آون توستر ها عمدتا به واسطه دو یا چند المنت عمل می‌کنند که یکی از آن‌ها در صفحه پایینی و دیگری در بالای آن قرار دارد. با ورود جریان برق به دستگاه، المنت ها گرم می‌شوند و مواد غذایی پخته می‌گردد. در آون توستر می‌توان غذاها را گریل یا گرم نمود و حتی قابلیت طبخ کیک و پیتزا نیز دارند. اکثر آون توستر ها قابلیت تغییر درجه حرارت دارند و همچنین از ویژگی جوجه گردان بهره برده اند.

فردی در حال بیرون آوردن کوکی های پخته شده از درون فر. از میان لوازم پخت و پز برقی، آون توستر قابلیت گرم کردن و پختن انواع کیک و غذا را دارد.

سرخ کن

سرخ کن ها متشکل اند از یک مخزن و یک بدنه، که روغن و غذاها درون مخزن ریخته می‌شوند. دور تا دور این مخزن المنت قرار گرفته است که وظیفه آن گرم کردن روغن می‌باشد. منوی تنظیمات بر روی بدنه واقع شده که به واسطه آن می توان دما، تایمر و سایر موارد را بررسی و تنظیم نمود.

زنی در حال سرخ کردن سیب زمینی به واسطه دستگاه سرخ کن برقی، که در کنار دستگاه سرخ کن چندین کروسان آماده پختن بر روی یک سینی قرار گرفته اند. وسایل پخت و پز برقی گسترده هستند، سرخ کن ها بسیار پر و کاربرد و در این دسته قرار می‌گیرند.

هواپز

دستگاه های هواپز از یک المنت و فن تشکیل شده اند و عملکرد ساده ای دارند، فقط کافی است تا مواد غذایی در داخل سبد هواپز قرار داده شوند و سپس دما و درجه تنظیم گردد. دستگاه های هواپز با عنوان air fryer هم شناخته می‌شوند و می‌توانند بدون روغن هر نوع ماده غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات را بپزند. بر روی اکثر دستگاه های هواپز چندین برنامه پخت قرار گرفته است که می‌توان با توجه به نوع غذا، برنامه طبخ مناسب آن را انتخاب کرد. هواپز ها برای پخت کیک و شیرینی هم مناسب می‌باشند.

یک دستگاه هواپز که بر روی یک میز قرار گرفته است و داخل مخزن آن مقداری سیب زمینی قرار دارد.

کاربرد لوازم پخت و پز برقی

موارد استفاده لوازم پخت و پز برقی دامنه گسترده ای دارد؛ برخی از این وسایل علاوه بر پخت غذا، از قابلیت هایی همچون طبخ کیک و شیرینی نیز پشتیبانی می‌کنند. در ادامه مقاله برقیجات به برخی از کاربرد های لوازم پخت و پز برقی می پردازیم.

  • پلوپز: علاوه بر طبخ برنج و خورش، قابلیت پخت کیک و شیرینی نیز دارند.
  • زودپز: هر ماده غذایی که پخت آن زمان بر است مانند گوشت، مرغ و حبوبات به وسیله زوپز قابل تهیه است.
  • تخم مرغ پز: صرفا امکان پخت تخم مرغ را دارند.
  • ساندویچ ساز: اسنک، پنینی، مرغ، بیکن و ماده های غذایی که نیاز به حرارت آنچنان بالایی ندارد.
  • بخارپز: قابلیت طبخ سبزیجات، ماهی، مرغ و تخم مرغ را دارند.
  • آون توستر: امکان پخت پیتزا، انواع کیک و شیرینی را دارند.
  • سرخ کن: هر نوع ماده غذایی که نیاز به سرخ کردن داشته باشد با این وسیله قابل انجام است.
  • هواپز: برای پخت اکثر مواد غذایی مناسب می‌باشند.

پلوپز، ساندویچ ساز، سرخ کن و آون توستر که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و دسته وسایل پخت و پز برقی قرار دارند.

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه نمودید، انواع لوازم پخت و پز در موارد مختلفی دسته بندی می‌شوند که هر کدام بنا به ویژگی های خود به گونه ای در طبخ غذا دست دارند. با خرید لوازم پخت و پز مناسب، ما می‌توانیم تجربه آشپزی لذت بخشی داشته باشیم و غذاهای لذیذ و خوشمزه ای بپزیم.

ما در این مقاله برقیجات سعی کردیم، گریزی نیز به کاربرد لوازم های پخت و پز بزنیم تا حین تهیه آن‌ها، شناخت بهتری از نیاز خود داشته باشید. در ضمن تهیه لوازم خانگی از جمله وسایل پخت و پز برقی، نیازمند راهنمایی و نکات مهمی می‌باشد که لازم است قبل خرید حتما به آن ها توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist