بخاری برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

بخاری برقی فن دار و قابل حمل که بر روی زمین قرار گرفته است و پس زمینه آن یک زن با لباسی ززرد بر روی مبل نشسته است.

بخاری برقی یا به اصطلاح هیتر برقی معمولا برای گرمایش فضاهای کوچک یا قسمت های جزئی از محل کار و منزل مورد استفاده قرار می گیرد. بخاری های برقی علاوه بر اینکه به صورت مستقل در گرم شدن محیط های کوچک موثر می‌باشند، برای فضاهای بزرگ نیز نقش یک وسیله گرمایشی مکمل را دارند. هیتر برقی استفاده آسانی دارد و برای روشن شدن، صرفا نیازمند یک پریز برق است.

بخاری برقی چیست؟

بخاری برقی یک وسیله گرمایشی می‌باشد که بین عموم مردم با عنوان هیتر برقی نیز شناخته می‌شود. این دستگاه محبوب و تا حدودی پرفروش، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند و موجب افزایش دمای محیط می‌شود. فرایند تبدیل برق به انرژی گرمایش، توسط قطعه ای با عنوان المنت صورت می‌گیرد. بخاری برقی با توجه به توان مصرفی، سیستم عملکرد، جنس بدنه، تعداد المنت، ویژگی های ایمنی و غیره به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود. تمامی این موارد در قیمت نهایی محصول تاثیری مستقیم دارند.

از آنجایی که کارکرد بخاری برقی نیازی به گاز و لوله کشی ندارد، حوادثی همچون گازگرفتگی اتفاق نمی‌افتد و احتمال آتش سوزی بسیار پایین است. برخی از بخاری های برقی دارای ابعاد بزرگ و قابلیت هایی همچون ضد آب بودن می‌باشند که آن ها را مناسب محیط های خارجی می‌سازد.

انواع بخاری برقی

یکی از مواردی که انواع بخاری برقی بر مبنا آن دسته بندی می‌شوند، نحوه پرتاب باد و گرمایش است. این مسئله تا حدودی در محدوده گرمایش بخاری، موثر است.

بخاری برقی بدون فن

در این نوع بخاری برقی، المنت های درون دستگاه، هوا را گرم می‌کنند و سپس هوا به اطراف دستگاه منتقل می‌شود.

یک بخاری برقی تابشی و بدون فر که المنت های آن روشن هستند و بخاری بر روی یک موکت سفید رنگ قرار گرفته است.

بخاری برقی فن دار

بخاری های برقی فن دار با کمک فن به چرخش بهتر هوای گرم در محیط کمک می‌کنند. اکثر آن ها از ترموستات پشتیبانی می‌کنند.

بخاری برقی فن دار که بر روی یک سطح چوبی قرار گرفته است و در پس زمینه آن یک مبل طوسی رنگ همراه با کوسن زرد رنگ قرار دارد.

بخاری برقی کانوکتور

کانوکتور ها، همزمان می‌توانند تابشی و فن دار عمل کنند. اینکه تابشی یا فن دار کار کنند به این بستگی دارد که فن نصب شده درون آن ها، چگونه تنظیم شود.

یک بخاری برقی کانوکتور که در وسط یک خانه قرار دارد و در پشت زمینه آن مبلی به با رنگ طوسی است.

کارکرد بخاری برقی

در تمامی هیتر های برقی، المنت اساسی ترین نقش را بازی می‌کند. المنت ها دارای دو بخش اصلی مقاومت و عایق می‌باشند. مقاومت، سیم یا میله ای از جنس نیکل و کروم یا آلیاژهای خاص می‌باشد. وقتی جریان الکتریکی از این سیم یا میله عبور می‌کند، مقاومت الکتریکی آن باعث تولید گرما می‌شود.
عایق المنت، به نوعی یک نوع روکش برای سیم یا میله مقاوم محسوب می‌شود. این لایه عایق کمک می‌کند تا جریان الکتریکی به سمت‌های دیگر انتقال پیدا نکند و گرما به سمت خارجی منتقل شود.
در برخی های برقی ترموستات وجود دارد که در صورت بیش از حد گرم شدن المنت، آن را خاموش می‌کند.

کارکرد بخاری برقی تابشی(بدون فن)

بخاری های برقی بدون فن با عنوان تابشی نیز شناخته می‌شوند. آن ها صرفا توانایی انتقال گرما مستقیم به افراد یا اشیایی را دارند که در مقابل آن ها قرار گرفته اند. این دستگاه بدون سر و صدا کار می‌کند و هرچقدر که تعداد المنت آن بیشتر باشد، محدوده بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کارکرد بخاری برقی همرفت(فن دار)

بخاری های برقی فن دارد، به مانند یک سشوار هوای سرد را از طریق فیلتری که در پشت یا بالا سر آن ها قرار دارد، به داخل می‌کشند. این هوای سرد توسط المنت های گرم می‌شود و در نهایت با استفاده از فن در محیط پخش می‌شود. هیتر های فن دار در مقایسه با هیتر تابشی، گرمای یکنواخت تری را در فضا ایجاد می‌کنند.

کارکرد بخاری برقی کانوکتور

با روشن کردن فن به مانند یک بخاری فن دار کار می‌کنند و در صورت خاموش کردن فن، بخاری تابشی می‌شوند. همچنین نکته جالبی که درباره بخاری هایی که از فن پشتیبانی می‌کنند وجود دارد، این است که در برخی از آن ها، با روشن کردن فن و خاموش نمودن المنت، در فصول گرم نقش یک پنکه را بازی می‌کنند.

سه مدل بخاری برقی فن دار، بدون فن و کانوکتور که هر یک در فضاهای مختلف قرار گرفته اند.

کاربرد بخاری برقی

با توجه به کارکرد هر یک از بخاری های برقی، از آن ها در فضاهای مختلفی می‌توان استفاده نمود. بخاری های تابشی معمولا برای فضاهای خارجی مناسب هستند اما در محیط های داخلی مانند منازل، پاساژ، رستوران و غیره نیز کاربردی می‌باشند. بخاری های فن دار هم کارایی نزدیک به بخاری برقی تابشی دارند. اما با این تفاوت که به علت فن دار بودن، از آن ها می‌توان در فضاهای بزرگ نیز استفاده نمود. بخاری کانوکتور دار عمدتا برای محیط های داخلی مناسب است.

انواع متفاوت بخاری برقی که بر روی یک سطح چوبی پارکت با پس زمینه ای صورتی قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

متراژ، محیط نصب(خارجی یا داخلی)، شرایط آب و هوایی و غیره در انتخاب بخاری برقی موثر هستند. تعداد المنت های یک بخاری برقی می‌تواند وسعت گرمادهی آن ها تعیین کند. در نهایت این مورد را در نظر داشته باشید، سعی کنید تا حد امکان از بودن در مقابل  حرارت مستقیم بخاری برقی تابشی امتناع کنید. زیرا ممکن است باعث سوختگی خفیف و حتی آسیب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist