معرفی انواع دوربین دام به همراه مزایا و معایب آن

از انواع دوربین دام که در یک سقف نصب شده است.

دوربین‌های مداربسته دام یکی از انواع دوربین‌های مدار بسته پرکاربرد هستند که انواع مختلفی دارند و به خوبی می‌توانند نیاز شما به امنیت در اماکن مختلف را برطرف کنند. این دوربین‌ها در برندهای مختلف تولید می‌شوند و توانسته‌اند بخش عظیمی از بازار فروش دوربین مداربسته را به خود اختصاص دهند. شما با نصب آن‌ها روی سقف قادر خواهید بود که از مزایای این محصولات استفاده کنید.

انواع دوربین مداربسته دام

دوربین‌های دام دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربردهای متنوعی هم دارند. آن‌ها را از نظر بستر کابل، لنز و کیفیت تصاویر به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند:

انواع دوربین دام از نظر بستر کابل شبکه

دوربین های دام به صورت کلی در دو نوع آنالوگ و آی پی موجود هستند. فعالیت دوربین در نوع آنالوگ براساس کابل کواکسیال است؛ اما در نوع آی پی از طریق اینترنت انجام می شو. لازم به ذکر است که دوربین های آنالوگ خود از طیف گسترده ای از دوربین ها را در برمیگرد که می توان به دوربین های AHD، HDCVI، CVBS و HDTVI اشاره کرد. اما در مقابل دوربین های ویژگی های برتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوربین های آنالوگ و آی پی می توانید مقاله «دوربین دام چیست» را مطالعه کنید.

دوربین مداربسته دام بر مبنای نوع لنز و دید لنز

امروزه دوربین‌های مداربسته دام را با توجه به نوع لنزی که در ساختار آن‌ها به کار رفته است، طبقه بندی می‌کنند.‌ نوع اول از این دوربین‌ها، دوربین‌هایی دارای لنز ثابت (Fixed) هستند که تنها از یک نقطه خاص فیلمبرداری می‌کنند و قابلیت زوم ندارند. نوع دیگر این دوربین‌ها، دوربین‌های دارای لنز متغیر وریفوکال (Varifocal) هستند که کاربردهای زیادی دارند. این دوربین‌ها می‌توانند فاصله کانونی لنز خود را تغییر دهند و به خوبی از یک سوژه تصویر برداری کنند. نوع سوم این دوربین‌ها، دوربین‌های دارای لنز موتورایز (Motorized) هستند که به نسبت دید شفاف و واضحی را به شما می‌دهند. این دوربین‌ها از چندین نقطه کانونی برخوردار شده‌اند و روی سوژه نیز زوم می‌کنند. شما باید بدانید که بهترین نوع لنز برای  دوربین دام چیست تا بتوانید دوربینی متناسب یا کاربردهای مد نظر خود را خریداری کنید.

دوربین های دام بر اساس کیفیت تصاویر

طبقه بندی دیگری که برای انواع دوربین دام ارائه شده است، طبقه بندی بر اساس کیفیت تصویر است. کیفیت تصویر از جمله موارد بسیار مهمی است که در خرید دوربین مداربسته بسیار اهمیت پیدا می‌کند. همه ما می‌دانیم که با افزایش کیفیت دوربین‌های مداربسته می‌توان تصاویری بهتر با جزئیات بیشتر را ضبط کرد. معمولا دوربین‌های پرکاربرد دام را با کیفیت ۱ مگاپیکسل، ۲ مگاپیکسل، ۳ مگاپیکسل، ۴ مگاپیکسل، ۵ مگاپیکسل و … تولید می‌کنند. هر چه از عدد یک به سمت اعداد بیشتر حرکت کنیم، کیفیت و وضوح دوربین افزایش خواهد یافت. با توجه به کاربرد دوربین دام می‌توانید یکی از مناسب‌ترین انواع این دوربین‌ها را خریداری کنید.

کاربرد دوربین دام بسیار مختلف است که می توان به کاربردهای آن در فروشگاه ها و بانک ها اشاره کرد.

کاربردهای دوربین مداربسته دام

همان طور که اشاره کردیم، دوربین دام یکی از متداول‌ترین انواع دوربین‌ها است که کاربردهای زیادی هم دارد. زمانی که پیکر بندی صحیحی برای این نوع از دوربین‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان در هر محیطی از آن بهره برد. در حالت کلی چنین تبیین می‌شود که دوربین مداربسته دام برای پوشش دهی مکان‌هایی با برد کم و وسعت بالا بسیار ایده آل است. این دوربین‌ها در فضاهای بزرگ و کوچک نصب می‌شوند تا نظارت بر فرآیندهای مختلف این مکان‌ها را به خوبی پیش ببرند. در مراکز تجاری، اداری، شرکت‌های مختلف و هر محیط مسقفی می‌توان این دوربین‌ها را نصب کرد. بنا بر این گفته، کاربرد دوربین دام فراتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید! در مکان‌های زیر می‌توان این محصولات را به کار بست:

  1. کاربرد دوربین‌های دام در خرده فروشی‌ها و فضاهای عمومی
  2. کاربرد در فروشگاه‌ها
  3. کاربرد در بانک
  4. کاربرد در آسانسور
  5. کاربرد در گاراژ و پارکینگ‌های کوچک و بزرگ
  6. کاربرد در هتل‌ها
  7. کاربرد در رستوران
  8. کاربرد در کتابخانه‌ها
  9. کاربرد در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها
  10. کاربرد در آزمایشگاه
  11. کاربرد در مدارس
  12. کاربرد در پمپ بنزین‌ها
  13. و حتی کاربرد در نماهای بیرونی ساختمان

با توجه به کاربرد دوربین دام که بسیار گسترده است، شما متوجه خواهید شد که این دوربین‌ها تقریبا همه کاره هستند. بنابراین تمامی فضاها و اماکن را به راحتی تحت پوشش قرار می‌دهند. در واقع دوربین‌های دام هم اکنون امتحان خود را پس داده و انتخابی ایده آل جهت حفظ نظم و امنیت به شمار می‌آیند.

مزایای استفاده از دوربین دام

دوربین‌های گنبدی یا دوربین‌های دام به صورت استاندارد تهیه می‌شوند. این محصولات ویژه نظارتی با اهداف مختلفی تولید می‌شوند و مزایای زیادی دارند. اگر می‌خواهید بدانید که مزایای دوربین دام چیست، توجه به وارد زیر ضروری است:

از مزایای دوربین دام می توان به موقعیت یابی گسسته آن اشاره کرد.

موقعیت یابی گسسته

در پاسخ به این سوال که مزایای دوربین دام چیست می‌توانیم به موقعیت یابی گسسته این دوربین‌ها اشاره کنیم. افزون بر این که این دوربین‌ها از طراحی محتاطانه برخوردار شده‌اند، ممکن است برای تماشاگران و سارقین قابل تشخیص نباشند. به همین دلیل زمانی که یک سارق می‌خواهد اقدام خرابکارانه‌ای را انجام دهد، تصور می‌کند که دوربین‌ها تمام نقاط کور محیط را مشاهده می‌کنند‌ به همین دلیل دست از اقدام بعدی خود بر می‌دارد.

ایجاد امنیت در یک محیط

یکی از مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته دام و هر نوع دوربین مداربسته دیگر این است که امنیت را بر یک محیط حاکم می‌کند. این نوع از دوربین‌ها خیال شما را از بابت امنیت مال و جان راحت خواهند کرد؛ چرا که به محض تشخیص سوژه‌های مشکوک سریعاً آژیر می‌کشند و پس از تشخیص سوژه به فیلمبرداری از آن می‌پردازند. حتی زمانی که همه چیز امن و امان است این نوع از دوربین‌ها از محیط تصویر می‌گیرند تا اتفاقات ناگوار را بازرسی کنند.

مقاوم در برابر ضربه

با توجه به این که یک بدنه کاملاً مقاوم برای انواع دوربین دام در نظر گرفته شده است، این دوربین‌ها در برابر هر گونه ضربه فیزیکی مقاومت بالایی دارند. زمانی که اجزای حساس و عملکردی یک دوربین در محفظه مقاوم قرار گرفته باشد، مسلماً دوربین پس از ضربه دیدن نیز می‌تواند به عملکرد صحیح خود ادامه دهد. همین مزیت باعث شده است که افراد با خیال راحت دوربین‌های دام را در مناطق حساس که ضریب خرابکاری آن‌ها هم زیاد است نصب کنند.

مقاوم در مقابل هوا و ضد آب

آیا از خود پرسیده‌اید که در فضاهای بیرونی کاربرد دوربین دام چیست؟ دوربینی که در فضاهای باغ پارکینگ ویلا و سایر فضاهای خارجی نصب می‌شود، باید در برابر آب باران و شرایط جوی مقاومت بالایی داشته باشد. این یک ویژگی و البته یک وضعیت منحصر به فرد در دوربین‌های دام است.

انواع دوربین های دام در برابر عوامل بیرونی مانند گرد و گبار و .. مقاوم هستند و می توانند برای محیط های خارجی نیز مناسب باشند.

مقاومت در برابر آب و هوا

خوشبختانه طراحی دوربین‌های مختلف دام به گونه‌ای پیش رفته است که آن‌ها می‌توانند در برابر شرایط جوی مختلف پایداری داشته باشند. برخی از ویژگی‌های دوربین مداربسته دام همچون وجود بخاری‌های داخلی در این نوع از دوربین‌ها باعث شده است که آن‌ها بی‌وقفه عمل کنند و شرایط آب و هوایی و شرایط جوی نیز روی عملکرد آن‌ها تاثیری نگذارد.

قابلیت دید در شب

از دیگر مزایایی که در اکثر دوربین‌های مداربسته دام دیده می‌شود این است که در شب نیز همچون روز به تصویربرداری می‌پردازند. این به دلیل وجود قابلیت دید در شب در دوربین‌های دام است. اکثر سارقین در شب از محیط سرقت می‌کنند. بیشترین تخلفات نیز در شب اتفاق می‌افتد. بنابراین دوربین‌های دام با استفاده از لامپ‌های ال ای دی مادون قرمز و سنسور cmos به خوبی توانسته‌اند از قابلیت دید در شب با وضوح بالا پشتیبانی کنند. برخی از این دوربین‌های با کیفیت به صورت رنگی در شب از محیط تصویربرداری می‌کنند و برخی دیگر تصاویری سفید و مشکی را از شب دریافت می‌کنند.

برخورداری از لنز هوشمند

همان طور که گفتیم، دوربین‌ها دام دارای چندین نوع هستند که از نظر لنز با یکدیگر متفاوت شده‌اند. گاهی اوقات لنز وریفیکال و موتورایزی که در این دوربین‌ها کاربرد دارد، خود یکی از مزایای دوربین دام نیز هست. این نوع از لنزها باعث می‌شوند که دوربین علاوه بر تصویربرداری از یک محیط روی سوژه نیز تمرکز کند و در فواصل دور قادر به تصویر برداری بهتر از محیط باشد. در فضاهای پرتردد، ورودی‌ها و ‌مکان‌های پر تجمع می‌توان از این محصولات استفاده کرد.

طراحی منحصر به فرد

جدا از ویژگی‌ها و مزایای عملکردی که دوربین‌های dome دارند، نباید از طراحی ظاهری منحصر به فرد آن‌ها نیز غافل شد. دوربین‌های دام و طبیعت همه کاره خود و طراحی‌های شکیلی که دارند همواره برای هر محیطی مناسب به شمار می‌آیند. تمامی کسب و کارها و افرادی که برای تجهیز کردن محیط به دنبال انتخاب‌های مقیاس بندی شده سریع و پوشش دهی آسان هستند می‌توانند از این دوربین استفاده‌ کند.

وضوح بالا

دوربین‌های دام اکثرا دارای وضوح بالایی هستند و این ویژگی توانسته است محبوبیت این دوربین‌ها را چند برابر کند. دوربین‌های دام برند داهوا یکی از زبانزدترین دوربین‌ها به شمار می‌آیند که وضوح و کیفیت آن‌ها فوق العاده بالا است. به هنگام خرید این محصولات باید وضوح آن‌ها را بررسی کنید و محصولی که به خوبی می‌تواند نیازتان را برطرف کند را بخرید.

معایب دوربین‌های مداربسته دام

اگرچه دوربین دام یکی از دوربین‌های پرکاربرد است؛ اما پرکاربرد بودن آن به معنای همه چیز تمام بودن این محصولات نیست. در کنار مزایایی که دوربین‌های دام دارند، نمی‌توان از معایب دوربین مداربسته دام نیز غافل شد. اگر می‌پرسید که معایب دوربین دام چیست، توجه شما را به موارد زیر جلب می‌کنیم:

یکی از دوربین دام که در یک محیط بسته نصب شده است و در حال فعالیت است.

مشکلات مربوط به نور

گنبدی که به عنوان بدنه این نوع از دوربین‌ها در نظر گرفته شده است. ممکن است سبب ایجاد تاری، تجمع گرد و غبار و ایجاد لکه و تراکم روی خروجی لنز شود. بنابراین مشکلات نوری به وجود می‌آیند و این می‌تواند وضوح تصاویر را کاهش دهد. در واقع این مشکل به بدنه و ساختار دوربین مرتبط است و ممکن است نیاز دوربین به نگهداری و تعمیر را تشدید کند. گنبدها احتمال دارد اشعه‌های مادون قرمز ساطع شده از دوربین را نیز بازگشت دهند. بنابراین کارایی دید در شب دوربین را نیز با مشکل مواجه می‌کنند.

نیاز به مهارت تخصصی برای نصب دوربین

دوربین‌های dome  شاید به سرعت در محیط نصب شوند اما افراد عادی به هیچ‌ عنوان نمی‌توانند این دوربین‌ها را به خوبی در محیط نصب کنند. برای نصب درست این دوربین‌ها باید به مهارت و تخصص کافی دسترسی داشت. در ضمن، برای تغییر دادن موقعیت این دوربین‌ها باید گنبدها را بردارید و مجددا آن‌ها را نصب کنید. به طور نسبی فرآیند نصب صحیح این دوربین‌ها کمی زمان برتر از سایر دوربین‌های مداربسته است.

محدوده بصری کوچک

یکی از مهم‌ترین ویژگی دوربین مداربسته دام این است که زاویه دید خوبی دارد. اما همچنان این دوربین‌ها برد کمی دارند و این باعث شده است که برای نظارت از راه دور مناسب نباشند. برای محیط‌هایی که برد دوربین در آن‌ها اهمیت ندارد، این محصولات مناسب هستند.

کلام پایانی

دوربین‌های دام یا دوربین‌های گنبدی شکل چند سالی است که در بازار شناخته شده‌اند. آن‌ها در انواع مختلف تحت شبکه و آنالوگ با کیفیت و لنزهای گوناگون تولید می‌شوند و برای نظارت بر امنیت محیط مناسب هستند. در فضاهای مسقف یا حتی فضاهای باز می‌توان این محصولات را نصب کرد. از مزایای آن‌ها می‌توانیم به مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، دید در شب، موقعیت یابی گسسته و قیمت مناسب اشاره کنیم. در کنار مزایای بسیار این دوربین‌ها معایبی هم دارند. محدوده بصری کوچک نیاز به مهارت تخصصی نصب و مشکلات مربوط به نور از معایب این دستگاه‌ها هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist