تفاوت های دوربین مداربسته AHD و IP چیست؟

تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP چیست؟

تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به هنگام خرید دوربین مداربسته باید مورد بررسی قرار بگیرد. امروزه تنوع دوربین‌های مداربسته به قدری بالا رفته است که شما سردرگم می‌شوید که برای رفع نیاز خود کدام یک را انتخاب کنید. اما جای نگرانی نیست. اگر بین دوربین AHD و دوربین IP مردد هستید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، کافی است به تفاوت‌های دوربین تحت شبکه با آنالوگ نگاهی بیندازید. در ادامه می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌های میان این دو دوربین بپردازیم.

دوربین مداربسته IP چیست؟

دوربین‌های مداربسته آی پی یکی از انواع دوربین‌های امنیتی فوق العاده قدرتمند هستند که مبنای انتقال اطلاعات در آن‌ها با استفاده از پروتکل‌های اینترنتی صورت می‌گیرد. دقیقا اصلی‌ترین فرق دوربین IP با AHD نیز همین تکنولوژی اینترنتی است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها و کاربردهاهی دوربین مداربسته آی پی می توانید مقاله دوربین مداربسته IP را مطالعه کنید.

دوربین مداربسته AHD چیست؟

دسته دیگری از دوربین‌های امنیتی پرکاربرد، دوربین‌های مداربسته AHD هستند. این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های نسل قبل باکیفیت‌تر و واضح‌تر عمل می‌کنند؛ اما همواره یکی از انواع دوربین‌های مداربسته آنالوگ به شمار می‌آیند. در این دوربین‌ها تمامی اطلاعات به واسطه  کابل  کواکسیال به DVR‌های AHD منتقل می‌شوند. این دوربین‌ها از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار شده‌اند و تصاویری باکیفیت و با نویز کم را ذخیره سازی می‌کنند‌. در مقاله دوربین مداربسته AHD می توانید اطلاعات کامل تری در مورد ویژگی ها و کاربردهای این دوربین دریافت کنید.

یکی از مهمترین تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP در استفاده از کابل است، طوری که دوربین های آی پی به کابل نیازی ندارند.

بررسی تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP

امروزه دوربین‌های مداربسته در برندهای مختلف و در کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ AHD نیز جزو همین دوربین‌ها هستند که از جنبه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت شده‌اند. تفاوت های این دو دوربین ها عبارتند از:

  • تفاوت در کابل دوربین مداربسته
  • تفاوت در کیفیت تصاویر
  • تفاوت در قابلیت POE
  • تفاوت در نحوه انتقال تصاویر
  • هوش مصنوعی
  • تفاوت در دستگاه های ضبط
  • تفاوت در محل نصب
  • تفاوت در میزان امنیت
  • تفاوت در مساحت تحت پوشش
  • تفاوت در تکنولوژی

در ادامه این مطلب به هرکدام از این موارد به صورت اختصاصی می پردازیم.

تفاوت در کابل دوربین مداربسته آی پی (IP) و ای اچ دی (AHD)

دوربین‌های آنالوگ و AHD با استفاده ار کابل‌های کواکسیال اطلاعات را دریافت و منتقل می‌کنند. در حالی که دوربین‌های تحت شبکه و آی پی برای دریافت و ارسال اطلاعات از شبکه‌های دیجیتالی و اینترنتی بهره می‌گیرند. دوربین‌های آنالوگ به  دستگاه دی وی آر (DVR) نیاز دارند و دوربین‌های تحت شبکه به دستگاه ان وی آر (NVR) نیاز دارند.

مقایسه کیفیت تصویر دوربین AHD و IP

یکی از اصلی‌ترین تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP، تفاوت در کیفیت تصاویر است. اگر بخواهیم در حالت کلی تفاوت بین این دو دوربین را بررسی کنیم باید بگوییم که دوربین‌های آی پی و تحت شبکه در انتقال تصاویر با کیفیت محدودیتی ندارند. آن‌ها قادرند تا ۳۰ مگابایت تصاویر را منتقل کنند. این در حالیست که در دوربین‌های آنالوگ مداربسته حداکثر ۵ الی ۸ مگاپیکسل تصویر منتقل می‌شود. این بدان معناست که کیفیت تصاویر دوربین‌های آنالوگ به نسبت دوربین‌های تحت شبکه چندان زیاد نیست.

لازم به ذکر است که دوربین‌های تحت شبکه دارای رزولوشن تصویر زیادی هستند. اما دوربین‌های آی پی آنالوگ تنها می‌توانند نیاز شما به تصویربرداری از یک محیط را برطرف کنند. البته اگر شما دوربینی با لنز با کیفیت را خریداری کنید، احتمال دارد بتوانید کیفیت تصاویر را ارتقا دهید. این مزایای دوربین IP نسبت به AHD  است که سبب پرفروش شدن آن شده است.

قابلیت POE در دوربین مداربسته آی پی (IP) و ای اچ دی (AHD)​​

قابلیت POE نوعی فناوری است که همزمان برق مورد نیاز را به تجهیزات می‌رساند و می‌تواند اطلاعات را نیز منتقل کند. دوربین‌های مداربسته آی پی و دوربین‌های AHD در این زمینه نیز با یکدیگر متفاوت هستند. دوربین‌های تحت شبکه با استفاده  از کابل CAT می‌توانند برق اطلاعات و تجهیزات را سریعا منتقل کنند. متاسفانه دوربین‌های آنالوگ و  AHD از این قابلیت برخوردار نیستند.

از تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP می توان به انتقال تصاویر اشاره کرد که دوربین آی پی می توانید به نقاط مختلف دنیا ارسال کند اما دوربین AHD فقط به فاصله 500 و نهایتا هزار متری خود ارسال می کند.

تفاوت دوربین تحت شبکه با آنالوگ در انتقال تصویر

در تمامی پروژه‌هایی که نظارت بر محیط از راه دور اهمیت دارد، تنها دوربین‌های تحت شبکه و IP هستند که می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند. این دوربین‌ها در فواصل دور به خوبی عمل می‌کنند. چرا که در بسترهای اینترنتی اطلاعات را از این سر جهان به آن سر جهان می‌فرستند‌. دوربین‌های AHD برای فواصل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری مناسب هستند. در محیط‌هایی همچون ادارات، منزل، مغازه داری و … می‌توان از این دوربین ها استفاده کرد.

هوش مصنوعی دوربین مداربسته آی پی (IP) و ای اچ دی (AHD)​​​​

در قابلیت برخورداری از هوش مصنوعی نیز میان دو دوربین تحت شبکه و دوربین مداربسته AHD تفاوت‌هایی دیده می‌شود. دوربین‌های آی پی با استفاده از دستگاه‌های پردازنده مستقل عمل می‌کنند و به خوبی می‌توانند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. این در حالی است که دوربین‌های مداربسته AHD تنها به صورت صحیحی اطلاعات را تجزیه تحلیل می‌کنند. این تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP باعث شده است که دوربین‌های آی پی به نسبت دوربین‌های آنالوگ بهتر عمل کنند.

دستگاه‌های ضبط دوربین مداربسته آی پی IP و ای اچ دی AHD

تمامی مدل‌های دوربین‌های تحت شبکه آی پی برای ثبت تصاویر مد نظر شما به دستگاه ضبط نیاز دارند‌. دستگاه‌های آنالوگ دوربین مداربسته نیز هم این طور هستند. تنها تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP در این مورد این است که مدل دستگاه ضبط آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. دوربین‌های آی پی به دستگاه‌های ضبط NVR نیاز دارند. دستگاه‌های ضبط DVR نیز مناسب ارتباطات دستگاه‌های دوربین مداربسته آنالوگ هستند. با وجود این دستگاه‌های ضبط شما به راحتی می‌توانید تصاویر مختلف را دریافت یا ارسال کنید.

تفاوت محل نصب دوربین مداربسته آی پی (IP) و ای اچ دی (AHD)

دیگر تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP تفاوت در محل نصب است. دوربین‌های AHD به دلیل این که پیچیدگی کمتری دارند، به راحتی نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها در محیط‌های مسکونی، اداری و … گزینه ایده آلی هستند. چرا که قیمت اقتصادی و عملکردی مناسب دارند. اما دوربین‌های تحت شبکه با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارند، برای پروژه‌های بزرگ‌تر مناسب هستند. این دوربین‌ها ممکن است به زمان بیشتری برای نصب شدن نیاز داشته باشند. البته مزایای دوربین IP نسبت به AHD باعث شده است که در فضاهای کوچک، بزرگ و متوسط از آن‌ها استفاده گسترده‌ای شود.

امنیت دوربین مداربسته آی پی (IP) و ای اچ دی (AHD)​​​​​

یکی دیگر از تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP که باید به آن بپردازیم، تفاوت در امنیت است. دوربین‌های مداربسته آی پی به دلیل این که با اینترنت کار می‌کنند ممکن است هک شوند، اما درصد آن بسیار کم است. اگر آموزش جلوگیری از هک دوربین‌های مداربسته را بلد باشید، احتمال دارد که این اتفاق اصلاً رخ ندهد. اما دوربین‌های آنالوگ از نظر امنیتی بسیار پیشرفته هستند و قابلیت هک شدن هم ندارند.

دوربین آی پی به دلیل اینکه با اینترنت کار می کند، احتمال هک شدن آن نیز وجود دارد و این موضوع یکی از تفاوت های دوربین مداربسته آی پی با AHD است.

تفاوت در مساحت تحت پوشش

دیگر تفاوت دوربین AHD و IP در مساحتی است که آن‌ها تحت پوشش قرار می‌دهند؛ چرا که دوربین مدار بسته‌های IP می‌توانند مساحت بالایی را تحت پوشش قرار دهند. اما دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های AHD چنین نیستند. این دوربین‌ها برای فضاهای کوچک مناسب‌تر به شمار می‌آیند.

اگر بخواهید فضاهای بزرگ را با کمک این دوربین‌ها مجهز کنید، باید تعداد بیشتری دوربین AHD خریداری کنید و این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین در فضاهای بزرگ از دوربین‌های آی‌پی و تحت شبکه استفاده می‌شود و در فضای کوچک از دوربین‌های AHD کمک گرفته می‌شود.

تفاوت از نظر تکنولوژی و قیمت

می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوتی که دوربین‌های تحت شبکه با دوربین‌های آنالوگ با کیفیت دارند در تکنولوژی و قیمت آن‌ها است. از آنجایی که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه دوربین‌هایی به روز هستند، به طبع قیمت بیشتری نسبت به دوربین‌های AHD دارند. مدار بسته های AHD با وجود این که از دوربین‌های آنالوگ بهتر هستند و کیفیت قابل قبولی دارند، اما به لحاظ تکنولوژی و کیفیت تصاویر از دوربین‌های آی پی عقب مانده هستند. به همین دلیل قیمت آن‌ها کمتر است.

کلام پایانی

در این مطلب در مورد تفاوت دوربین مداربسته AHD و IP صحبت کردیم. دوربین ای اچ دی و دوربین آی پی دو نوع دوربین پرکاربرد و متداول هستند. تصاویر آن‌ها کیفیت قابل قبولی دارد و کاربرد آن‌ها نیز در محیط‌های مختلف است. اگر شما نیز در حال خرید دوربین مداربسته هستید، با بررسی مزایای دوربین IP نسبت به AHD و تفاوت‌هایی که این دو محصول دارند می‌توانید یکی از دوربین‌های برتر را خریداری نمایید. در تکنولوژی، قیمت، کیفیت، مساحت تحت پوشش، امنیت و هوش مصنوعی و … تفاوت‌هایی بین این دو دستگاه دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist