تفاوت غذاساز تک کاره با چند کاره چیست؟ به همراه کاربرد، مزایا و معایب آن ها

single-task-multifunction-food-processors-comparing-barghijat

در آشپزی، انتخاب بین غذاساز تک کاره و چند کاره مثل انتخاب بین سادگی و تنوع است. به طور کلی غذاساز تک کاره یک وظیفه را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و در نقطه مقابل غذاساز چند کاره ( همه کاره) می‌تواند امکانات گسترده‌ای را در اختیار افراد قرار دهد. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دو نوع غذاساز پرداخته و به شناخت بهتری از انتخاب مناسب برای نیازهای آشپزی خود می‌پردازیم.

حین بررسی تفاوت غذاساز تک کاره و چندکاره باید در مرحله اول با قابلیت های آن ها آشنا شد و سپس به سراغ مشخصات داخلی این دو دستگاه رفت. در ادامه با بیان کاربرد غذاساز تک کاره و چند کاره مشخص می‌شود که با توجه به نیاز، کدام نوع دستگاه غذاساز را هنگام خرید باید تهیه کنیم. در واقع همین تفاوت ها است که غذاساز تک کاره با چندکاره را از یکدیگر متمایز می‌کند و همه موارد از جمله قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مقایسه غذاساز تک کاره با همه کاره

دستگاه های تک کاره همانطور که نامش بیان می‌کند تنها از یک عملکرد پشتیبانی می‌کند و قابلیت آن به رنده یا خرد کردن مواد غذایی در اشکال مختلف محدود می‌شود. در نقطه مقابل غذاساز چندکاره می‌تواند حداقل ۲ تا ۱۶ (حتی بیشتر از ۱۶ کارایی) عملکرد مختلف را به راحتی انجام دهد. غذاساز چند کاره علاوه بر رنده کردن، از قابلیت خمیرزن، له کردن، مخلوط کردن و غیره هم پشتیبانی می‌کند.

به طور کلی باید گفت که غذاساز یک وسیله برقی آشپزخانه است که در انجام فرایند های مختلف، قبل از پخت غذا نقش دارد. این دستگاه به نوعی مواد غذایی را آماده پخت و مصرف می‌کند.

بررسی تفاوت غذاساز تک کاره با چندکاره

مزایا غذاساز تک کاره

غذاساز تک کاره دارای جنبه های مثبت بسیاری است. این دستگاه برای افرادی که برای خرد یا رنده کردن مواد غذایی وقت زیادی را صرف می‌کنند گزینه مناسبی می‌باشد و می‌تواند کارآمد عمل کند.

قیمت مناسب

یکی از مزایای اصلی غذاسازهای تک کاره، قیمت مناسب‌تر آنها است. این دستگاه‌ها معمولاً برای انجام یک وظیفه خاص طراحی شده‌اند، بنابراین هزینه آنها نسبت به غذاسازهای چند کاره کمتر است.

سهولت استفاده

استفاده آسان یکی از مزایای مهم غذاسازهای تک کاره است که آنها را به انتخابی مناسب برای افرادی که به آشپزی تازه وارد هستند یا افرادی که فرصت زیادی برای پیگیری یک فعالیت خاص ندارند، تبدیل کرده است.

کم جا

ابزار به کار رفته در غذاساز تک کاره معمولا بیشتر از چندین عدد تیغه، مخزن و خود بدنه نیستند. به علت کم بودن لوازم همراه، غذاساز تک کاره آنچنان فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و همین مسئله به شست و شو راحت تر اجزای دستگاه کمک می‌کند.

مزایا غذاساز چندکاره

یکی از ابزارهای بسیار مهم و کارآمد در آشپزخانه، غذاسازهای چندکاره هستند که با توانایی انجام چندین وظیفه مختلف، به آشپزان امکان تهیه غذاهای خوشمزه و متنوع را فراهم می‌کنند. سرعت بخشیدن به آشپزی از جمله نکات مثبت غذاساز چندکاره است.

تنوع عملکرد

یکی از مزایای اصلی غذاسازهای چندکاره، توانایی انجام چندین وظیفه مختلف در یک دستگاه است. این ابزارها معمولاً قابلیت خمیرزنی، آسیاب کردن، آرد کردن، مخلوط کردن، خرد کردن، ترکیب و سایر کارها را دارند.

مقرون به صرفه

دستگاه غذاساز چندکاره، دارای یک موتور و چندین قطعه مختلف است. هر یک از این قطعات برای انجام کار های مختلف بر روی موتور قرار می‌گیرند. در واقع تنها با یکبار پرداختن بهای غذاساز چندکاره می‌توان همه این عملکرد ها را در آشپزخانه خود داشت. در صورت تهیه جداگانه لوازم برقی آشپزخانه باید برای هر یک بهای موتور، سیم پیچ و به صورت کلی تجهیزات داخلی دستگاه را هم پرداخت کرد.

اشغال فضای کم

پایه و بدنه دستگاه برای تمامی فرایندهایی(خرد کردن، رنده، آسیاب و غیره) که بر روی مواد غذایی انجام می‌شود یکسان است. صرفا تیغه ها و سری های دستگاه هستند تغییر می‌کنند، همین مسئله به کاهش فضای اشغال شده توسط دستگاه کمک می‌کند.

معایب غذاساز تک کاره

غذاساز تک کاره هم مانند هر وسیله برقی دیگر دارای معایبی است که قبل از تهیه باید از آن ها مطلع بود. زمانی می‌توان یک انتخاب درست را تجربه کرد که علاوه بر مزایا، معایب هر وسیله را هم در نظر گرفت.

محدودیت کارایی

غذاسازهای تک کاره به دلیل تخصصی بودن در یک وظیفه، در تنوع آشپزی محدود هستند. به عبارت دیگر، اگر نیاز به انجام چندین وظیفه مختلف در آشپزخانه باشد، این دستگاه ممکن است کمی محدود عمل کند.

اندکی غیر اقتصادی

اگرچه که غذاساز تک کاره در مقایسه با غذاساز چند کاره قیمت کمتری دارد، اما در صورت اقدام به خرید سایر ابزار برقی آشپزخانه که یک غذاساز چند کاره قابلیت انجام آن ها را دارد، در این حالت تهیه غذاساز تک کاره اندکی غیر اقتصادی است. این مسئله می‌تواند منجر به هزینه بیشتر و مجدد می‌شود.

معایب غذاساز چندکاره

در حالی که غذاسازهای چندکاره ابزارهای بسیار کاربردی و مفیدی در آشپزخانه به حساب می‌آیند، معایبی نیز در استفاده از آنها وجود دارد. این معایب، از جوانب مختلفی نظیر پیچیدگی در عملکرد تا شست و شو دشوار می‌توانند برخی از کاربران را متوجه نقاط ضعف این دستگاهها کنند.

شست و شو دشوار

شست و شوی غذاساز چندکاره ممکن است به دلیل داشتن قطعات مختلف و پیچیده بودن ساختار آن، کمی زمان‌بر و دقیق باشد. حین خرید باید به این نکته هم توجه کرد که بتوان قطعات غذاساز را داخل ماشین ظرفشویی قرار داد.

پیچیدگی استفاده

غذاسازهای چندکاره با تنوع ابزارها ممکن است در زمان استفاده، برخی از کاربران را دچار سردرگمی کند. پیچیدگی تعویض قطعات و نیاز به آشنایی دقیق با تنظیمات، می‌تواند در استفاده ابتدایی، برخی افراد را دچار چالش کند.

تفاوت عملکرد دستگاه غذاساز چند کاره با تک کاره

ابزار همراه غذاساز تک کاره

بدون در نظر گرفتن موتور، بدنه و مخزن که از اجزا ثابت دستگاه غذاساز محسوب می‌شوند، یک غذاساز تک کاره دارای انواع مختلفی از تیغه است که جزئیات آن ها به شرح زیر است:

  • تیغه S (مخصوص خرد کردن)
  • تیغه خمیر زنی(معمولا پلاستیکی)
  • دیسک ورقه کردن
  • دیسک رنده

تیغه های دستگاه غذاساز تک کاره

ابزار همراه غذاساز چندکاره

دستگاه های غذاساز چندکاره معمولا علاوه بر تیغه هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، دارای برخی ملزومات دیگر هم هستند.

  • مخلوط کن
  • همزن
  • آسیاب
  • آب مرکبات گی
  • آبمیوه گیر

تیغه و متعلقات غذاساز همه کاره

کاربرد غذاساز تک کاره و چند کاره

 غذاساز تک کاره، دارای چندین تیغه مختلف می‌باشد که هرکدام آن ها به یک شیوه ای جداگانه و خاص، مواد غذایی را خرد می‌کند. این خرد کردن می‌تواند به حالت اسلایس، مکعبی،‌ حلقه ای، رشته ای و غیره باشد. هرچقدر تعداد تیغه هایی که بر روی دستگاه قرار دارد بیشتر باشد حالت های خرد کردن آن هم از تنوع بیشتری برخوردار است. البته عملکرد این تیغه ها به خرد کردن محدود نمی‌شود، برخی از دستگاه های غذاساز تک کاره دارای قابلیت خمیر زنی و کره گیری هم هستند.

غذاسازهای چندکاره، علاوه بر خرد کردن مواد غذایی می‌توانند همزدن، مخلوط کردن، آبگیری،‌ مرکبات گیری، آسیاب، پوره کردن انواع مواد غذایی را هم انجام دهند. البته مجددا باید به این نکته اشاره کرد که میزان عملکرد های غذاساز چند کاره بیشتر از یک عدد است اما همه آن ها قرار نیست تک تک قابلیت هایی که در بالا به آن ها اشاره شد را انجام دهند. شرکت های تولیدکننده جز به جز تعداد عملکرد های دستگاه خود را در کاتالوگ محصول ذکر می‌کنند. ممکن است یک غذاساز چند کاره همزمان همه قابلیت ها حتی چرخ گوشت را در خود جای دهد یا اینکه صرفا تعداد محدودی عملکرد را انجام دهد.

کاربرد های مختلف دستگاه غذاساز تک کاره با چند کاره

نتیجه گیری

در بررسی تفاوت غذاساز تک کاره با چند کاره به خوبی می‌توان متوجه شد که هریک دارای قابلیت های جداگانه خود هستند و بدین صورت نمی‌توان به صورت قطعی بیان کرد که غذاساز تک کاره بخریم یا چند کاره، بلکه انتخاب این مسئله به عهده افراد و با توجه به نیاز آن ها است.

به صورت کلی غذاساز تک کاره مناسب افرادی است که به صورت تخصصی بر روی یک فعالیت متمرکز هستند و غذاساز چندکاره مخصوص کسانی است که فضای کمی در اختیار دارند اما می‌خواهند دستگاهی تهیه کنند که بتواند چندین کار را انجام دهد. جدا از بحث تعداد عملکرد و کاربرد غذاساز تک کاره و چند کاره، اگر افراد قصد خرید یک غذاساز را دارند باید به مواردی همچون قدرت موتور، جنس بدنه، گارانتی، ابعاد دستگاه، ظرفیت مخزن و غیره هم توجه کنند و صرفا همه تمرکز خود را محدود به قابلیت های دستگاه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist