مهم ترین تفاوت غذاساز و خردکن به همراه مزایا، معایب و کاربرد آن‌ها

بررسی فرق خردکن و غذاساز که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

خردکن و غذاساز، هردو جز اقلام کاربردی آشپزخانه محسوب می‌شوند. بسیاری از افرادی که قصد تهیه انواع لوازم آشپزخانه برای آماده سازی غذا را دارند، علاقه مند هستند تا تفاوت غذاساز و خردکن را بدانند تا بتوانند در هنگام خرید تصمیم درست تری بگیرند. اطلاع از فرق خردکن و غذاساز باعث می‌شود که از کاربرد ها و نقاط ضعف و قوت این دو محصول اطلاعات کسب کرد و در نهایت تجربه بهتری در خرید داشت.

در مرحله اول بهتر است که چیستی خردکن را بررسی کرد و در نهایت به سراغ تفاوت آن با غذاساز رفت.

خردکن برقی چیست؟

خردکن یک وسیله برقی است که دارای تیغه S (استاندارد) می‌باشد، این تیغه می‌تواند اکثر مواد غذایی مانند مرغ، گوشت، سبزیجات، میوه، مغزیجات، حبوبات پخته و غیره را به آسانی خرد کند. موتوری که در دستگاه خردکن به کار رفته است تعیین می‌کند که قدرت خرد کردن آن تا چه حدی باشد. برخی از خردکن ها دارای قدرت بالایی هستند و خرد کردن مواد غذایی را تا جایی می‌توانند ادامه دهند که کاملا له و خمیری شوند یا حتی از مغزیجات کره گیری کنند اما در نقطه مقابل، برخی دیگر از خردکن ها آنچنان موتور قوی ندارند و صرفا می‌توانند تا حد متوسطی مواد غذایی را خرد کنند.

یک عدد خردکن به رنگ سفید بر روی سنگ آشپزخانه قرار گرفته است. | مجله برقیجات

تفاوت غذاساز و خردکن

تفاوت غذاساز با خردکن برقی در چندین بخش طبقه بندی می‌شود که اطلاع از هریک این موارد می‌تواند در خرید موفق تر موثر باشد.

  • کارایی
  • ظرفیت
  • قدرت موتور
  • قیمت
  • شست و شو
  • حجم
  • ویژگی ها

از جمله موارد اساسی هستند که موجب تفاوت میان خردکن و غذاساز هستند. یکی از نکاتی که به نوعی از مهم ترین گزینه های وجه تمایز غذاساز و خردکن محسوب می‌شوند این است که بر خلاف غذاساز ها، خردکن ها عملا هیچ کاربردی برای پوره کردن و ترکیب مایعات ندارند. غذاساز های چندکاره علاوه بر کاربردی بودن برای مواد خشک مانند میوه و سبزیجات و گوشت و غیره، می‌توانند برای همزدن مایعات مانند مواد کیک یا تهیه نوشیدنی مثل شیرموز یا اسموتی بسیار کارآمد باشند.

کارایی

خردکن ها دارای کارکردی محدود هستند، آن ها تنها از یک مدل تیغه پشتیبانی می‌کنند و صرفا برای ریز یا خرد کردن مواد غذایی کاربردی می‌باشند. غذاساز ها دارای چندین مدل تیغه بوده، هر یک از این تیغه ها می‌توانند به شکلی متفاوت(نواری، رنده، مکعبی، ریز و درشت و حتی خمیرزنی) مواد غذایی را خرد کنند.

غذاساز ها به دو دسته تک کاره و چندکاره تقسیم می‌شوند. مدل های چند کاره، علاوه بر خرد کردن به شیوه های مختلف، از قابلیت هم زدن، مخلوط کردن، پوره کردن، آسیاب کردن در مواردی چرخ کردن گوشت هم پشتیبانی می‌کنند. به صورت خلاصه خردکن تنها دارای یک کارایی است اما غذاساز می‌تواند کار چندین ابزار آشپزخانه، حتی تا ۳۴ عملکرد را با هم انجام دهد.

ظرفیت

برای بیان حجم داخلی مخزن خردکن و غذاساز ها از واحد لیتر استفاده می‌شود. معمولا ظرفیت خردکن ها حداکثر تا ۴ لیتر است و مناسب استفاده های کوچک مانند خرد کردن سبزی یا گوشت و غیره می‌باشد. ظرفیت مخزن غذاساز ها هم عمدتا از ۲ لیتر به بالا شروع می‌شود.

غذاساز ها علاوه بر مخزن (قسمتی که تیغه های مختلف داخل آن بخش قرار می‌گیرند و مواد غذایی را خرد می‌کنند.) دارای پارچ، ظرف آسیاب و حتی در برخی مدل ها کاسه مخصوص همزن هستند که با توجه به نوع غذاساز، ظرفیت تمامی این بخش ها متفاوت است. در بررسی تفاوت دستگاه خردکن با غذاساز از لحاظ ظرفیت، نمی‌توان نظری قطعی داشت که کدام یک حجم بیشتری از مواد غذایی را در خود جای می‌دهد، این مسئله در هر دستگاه متغیر است. اگرچه که عملکرد های غذاساز از خردکن بیشتر می‌باشد اما به این منظور نیست که لزوما همیشه ظرفیت آن هم بیشتر است.

قدرت موتور

اینکه سرعت و عملکرد خردکن و غذاساز چقدر باشد بستگی به قدرت موتور و توان مصرفی آن ها دارد. توان مصرفی خردکن ها به طور معمول کمتر از غذاساز است، چرا که غذاساز ها باید بتوانند چندین عملکرد را انجام دهند و قابلیت های مختلفی را پشتیبانی کنند. قدرت موتور خردکن ها معمولا تا ۵۰۰ وات است. (البته برخی خردکن ها تا ۸۰۰ وات هم تولید می‌شوند.) قدرت موتور غذاساز ها بسته به نوع و شرکت سازنده حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ وات می‌باشد.

قیمت

از چند جنبه، خردکن در مقایسه با غذاساز قیمت کمتری دارد. خردکن ها عمدتا از یک مخزن، تیغه و بدنه تشکیل شده اند و نسبت به غذاساز ها موتور ضعیف تری دارند، همین دو علت موتور ضعیف تر و قطعات کمتر باعث می‌شوند تا خردکن ارزان تر باشد. غذاساز ها دارای چنیدن مدل تیغه مختلف و سایر ملزومات هستند و همچنین موتور آن ها پرقدرت تر می‌باشد.

شست و شو

خردکن ها قطعات کمتری دارند و باز و بسته کردن آن‌ها آسان تر است، از این جهت مدت زمان کوتاه تری صرف شست و شو خردکن می‌شود. غذاساز ها به علت اینکه دارای قسمت ها و ابزار مختلف بیشتری هستند، معمولا برای نظافت، زمان طولانی تری احتیاج دارند.

بررسی فرق خردکن و غذاساز از لحاظ شست و شو، خردکن و غذاساز از لحاظ قطعات در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

حجم

اینکه یک دستگاه خردکن یا غذاساز چه حجمی را اشغال می‌کند بستگی به ابعاد آن دارد. دستگاه های خردکن کم حجم هستند و فضای زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد. در زمینه تفاوت حجم میان خردکن و غذاساز، به صورت کلی غذاساز ها ابعاد و حجم بزرگتری دارند.

ویژگی ها

اکثر دستگاه های خردکن ها ساده هستند و مکانیزم عملکرد آن ها به حالت فشاری است. غذاساز ها دارای ویژگی های گسترده تر مانند صفحه نمایش دیجیتال، تغییر سرعت یا عملکرد توربو می‌باشند. البته باید در نظر داشت که همه غذاساز ها دارای این ویژگی ها نیستند.

قابلیت توربو در برخی از لوازم آشپزخانه که عملکرد آن مکانیکی است (مانند غذاساز، همزن، مخلوط کن) وجود دارد. با فشردن کلید توربو، دور موتور در سریع ترین زمان به بالاترین حد ممکن می‌رسد، در این حالت احتیاجی نیست که سرعت دستگاه را تغییر داد. قابلیت توربو معمولا برای موارد کوتاه مدت مانند همزدن کیک و شیرینی که صرفا برای چند ثانیه احتیاج بوده تا سرعت دستگاه بالا باشد کاربردی است.

کاربرد خردکن و غذاساز

دستگاه های خردکن می‌توانند انواع مواد غذایی را به آسانی خرد و ریز کنند و استفاده از آن ها در هر آشپزخانه ای کاربردی است. از خردکن می‌توان برای تهیه انواع سبزی و میوه و مغزیجات خرد شده، کره گیری، سالاد و سس استفاده کرد.
غذاساز ها علاوه بر خرد کردن، می‌توانند کارایی های دیگری هم بر عهده گیرند. غذاساز برای تهیه سالاد، سس، سوپ، کیک و شیرینی، مخلوط کردن مواد غذایی، کره گیری و خمیر نان کاربردی می‌باشد.

کاربرد و قطعات خردکن و غذاساز که با یکدیگر مقایسه شده اند. | مجله برقیجات

مزایا و معایب خردکن برقی

خردکن ها به عنوان ابزاری که برای خرد کردن سریع مواد غذایی کاربرد دارند، دارای نکات مثبت و منفی بسیاری هستند. هریک از این عوامل می‌تواند به افراد کمک کند که بین خردکن و غذاساز کدام یک را برای آشپزخانه خود تهیه کنند.

  • حمل راحت تر
  • حجم کم
  • تنوع قیمت
  • سهولت استفاده
  • کارایی محدود
  • عدم پشتیبانی از تغییر سرعت (سایر مدل ها)
  • قدرت موتور کمتر در مقایسه با غذاساز
  • محدودیت ظرفیت

مزایا و معایب غذاساز

استفاده از غذاساز ها، فرایند و مقدمه پخت بسیاری از غذا ها را سرعت می‌بخشد. اگرچه که غذاسازها ابزارهای بسیار مفیدی در آشپزخانه هستند، اما قبل از خرید و استفاده از آن ها، مهم است تا از مزایا و معایب غذاساز اطلاع داشت. انتخاب درست نیازمند داشتن اطلاعات کامل است.

  • چند منظوره بودن
  • ویژگی های متغیر
  • تنوع بالا محصول
  • مقرون به صرفه
  • صرفه جویی در زمان
  • هزینه بالا
  • شست و شو دشوار
  • پیچیدگی عملکرد

غذاساز با قطعات مختلف و خردکن با قطعات ساده خود، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شده اند.

نتیجه گیری

خردکن مناسب افرادی است که دوست دارند یک وسیله کوچک دم دستی داشته باشند تا در هر زمان ممکن بتوانند انواع مواد غذایی مختلف را خرد کنند. غذاساز هم برای آشپزخانه هایی با فضای نسبتا بزرگ‌ یا افرادی که قصد دارند با یکبار هزینه کردن از خرید سایر لوازم برقی آشپزخانه مثل مخلوط کن، همزن و خردکن امتناع کنند، کاربردی می‌باشد. با یک بررسی کلی باید این مسئله را در نظر گرفت که نمی‌توان دقیقا توصیه کرد که میان خردکن و غذاساز کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد، افراد باید با توجه به نیاز  و کارکردی که مد نظر دارند، دست به انتخاب بزنند و محصول خود را خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist