انواع راهبند های اتوماتیک و کاربرد های آن ها

بوم یک راهبند نصب شده در ورودی یک فضای باز که به رنگ سفید و قرمز است.

در بسیاری از ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی و حتی محیط های عمومی از انواع راهبند برای کنترل تردد و تامین امنیت استفاده می‌شود. از آنجایی که فضای نصب راهبند در هر محیط متفاوت می باشد،‌ لازم است که قبل از تهیه این وسیله امنیتی، ابتدا بدانیم که راهبند چیست و سپس به انواع راهبند بپردازیم و با کاربرد هریک از آن ها آشنا شویم. راهبند های برقی در دسته درب های اتوماتیک قرار دارند و اصولا از دو جنبه ظاهری و فناوری تقسیم بندی می‌شوند.

معرفی کاربرد و انواع راهبند بر اساس ظاهر

ظاهر یک راهبند در عملکرد و کارایی آن موثر است. در حال حاضر راهبند ها بر اساس ظاهر در اشکال مختلف بازویی، ۹۰ درجه، تلسکوپی و غیره به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

راهبند اتوماتیک بازویی

راهبند‌های بازویی از یک بدنه و میله تهیه شده اند و ساده ترین نوع راهبند هستند. آن‌ها کاربرد گسترده ای در ورودی ساختمان ها، مراکز تجاری و عوارضی ها دارند. در حال حاضر راهبند های برقی بازویی در ابعاد مختلف ۳، ۴ متری و بیشتر به فروش می‌رسند.

راهبند بازویی نصب شده در ورودی یک پارکینگ. در میان انواع راهبند، بازویی ها ساده ترین نوع آن هستند.
راهبند بازویی

راهبند اتوماتیک  ۹۰ درجه

این راهبند ها برای برخی اماکن مانند پارکینگ‌هایی که سقف کوتاه دارند و امکان باز شدن راهبند به صورت ۱۸۰ درجه (کامل) نمی‌باشد، مناسب هستند. راهبند های ۹۰ درجه حین باز شدن از وسط خم می‌شوند و زاویه قائمی را تشکیل می‌‌دهند، در این صورت ارتفاع کمتری را اشغال می‌کنند. همچنین در مقایسه با راهبند های بازویی معمولی، سرعت باز و بسته راهبند های ۹۰ درجه بیشتر است و استهلاک کمتری دارند.

راهبند ۹۰ درجه نصب شده در ورودی یک پارکینگ.
راهبند ۹۰ درجه

راهبند اتوماتیک دفنی

به علت بدنه مستحکم این نوع راهبند، آن ها در برابر  تصادف و آتش سوزی مقاوم‌اند. پایه های راهبند دفنی، درون زمین نصب می‌شوند. سپس میله های راهبند در مواقع مورد نیاز به سمت بالا حرکت می‌کنند و روی سطح زمین قرار می‌گیرند. استفاده از راهبند دفنی در سفارت ها،‌ مراکز دولتی، نظامی و امنیتی کارآمد و مناسب است. این نوع راهبند با عنوان بولارد (bollard) نیز شناخته می‌شود.

راهبند بولارد نصب شده در خیابان و یک محیط عمومی. از میان انواع راهبند اتوماتیک، راهبند های بولارد(دفنی) در مقابل ضربه از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
راهبند دفنی

راهبند اتوماتیک زنجیری

عملکرد راهبند زنجیری بدین صورت است که یک زنجیر در بین دو میله فلزی قرار دارد و در صورت نیاز برای تردد، میله به صورت اتوماتیک، در حالت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می کند. از راهبند های زنجیری می‌توان در پیاده‌رو ها، پارکینگ های خصوصی و هتل ها استفاده کرد.

راهبند زنجیری برقی نصب شده در ورودی یک پارکینگ.
راهبند زنجیری اتوماتیک

راهبند اتوماتیک فنسی

در رابطه با راهبند های فنسی باید به این نکته اشاره کرد که در اصل راهبندی با این عنوان تولید نمی‌شود. راهبند های فنسی همان راهبند معمولی بازویی هستند که در زیر آن‌ها تعدادی فنس نصب شده است تا از تردد افراد جلوگیری شود. در اکثر مکان هایی که امکان استفاده از راهبند بازویی است، شرایط نصب راهبند فنسی هم نیز وجود دارد، اما با این تفاوت که راهبند فنسی علاوه بر ماشین، از ورود و خروج اشخاص هم نیز جلوگیری می‌کند.

راهبند فنسی نصب شده در ورودی یک پارکینگ.
راهبند فنسی برقی

راهبند اتوماتیک تلسکوپی

راهبند های تلسکوپی قابلیت تغییر اندازه دارند و مناسب اماکنی می باشند که نیاز است در طی شبانه روز، طول میله راهبند کم یا زیاد شود. تیغه راهبند های تلسکوپی به گونه ای است که می‌توان در صورت نیاز، با توجه به شرایط و عرض درب، طول آن ها را تا ۶ یا ۷ متر نیز گسترش داد.

راهبند تلسکوپی نصب شده در ورودی یک پارکینگ.
راهبند تلسکوپی

آشنایی با انواع و کاربرد راهبند بر اساس فناوری

فناوری یک راهبند در میزان استهلاک، قیمت و محل نصب آن، نقش اساسی دارد. فناوری یک راهبند تعیین می‌کند که این وسیله برای چه مکانی مناسب است. در حال حاضر راهبند ها از نظر ساختار به دو دسته مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند.

راهبند مکانیکی

این نوع راهبند ها با مواردی همچون گیربکس،‌ چرخ دنده و سایر تجهیزات مکانیکی در ارتباط هستند. در فناوری مکانیکی، میله راهبند بر روی شفت خروجی گیربکس قرار دارد. با ورود جریان برق، نیروی شفت موتور به گیربکس منتقل می‌شود، سپس در نتیجه بازو راهبند به حرکت در می آید. راهبند های مکانیکی مناسب تردد های معمولی و کم می‌باشند. استفاده بیشتر از تحمل آن ها، در طول زمان موجب ساییدگی و آسیب به موتور می‌گردد.

راهبند هیدرولیکی

راهبند های هیدرولیکی به واسطه فشار روغن عمل می‌کنند و مناسب فضاهای پرتردد هستند. راهبند های هیدرولیکی در مقایسه با مکانیکی ها، استهلاک کمتری دارند، اما در عوض هزینه تعمیرات، نگهداری و تهیه آن ها گران تر است. تولید راهبند های هیدرولیکی در مقایسه با راهبند های مکانیکی نیاز به تخصص بیشتری دارد.

باید به این نکته اشاره نمود که علاوه بر نوع راهبند، شناسایی محیط مناسب آن نیز حائز اهمیت است. هر مکان به یک نوع درب اتوماتیک و راهبندی متناسب با نیازهای خود احتیاج دارد. در ادامه باید افزود، انواع راهبند اتوماتیک عموما جنبه کنترل تردد دارند، با استفاده از سیستم های نظارتی و حفاظتی، می‌توان به میزان تامین امنیت توسط راهبند ها افزوده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist