انواع کرکره برقی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

انواع کرکره برقی بسیار دنیای گسترده ای است.کرکره برقی مشکی رنگ، که برای یک گاراژ نصب شده و فردی در حال باز کردن آن با ریموت است.

در بسیاری از پارکینگ و مغازه ها، استفاده از انواع کرکره برقی به علت قیمت مناسب و کارایی موثر آن‌ها، به صورت گسترده محبوب شده است. کرکره های برقی از دسته درب های اتوماتیک پارکینگ به حساب می آیند و از چندین تیغه، یک موتور، شفت، ریل، مدار فرمان، باتری و غیره تشکیل شده اند که بر روی یکدیگر سوار و نصب می‌گردند. این ملزومات با کمک یکدیگر به صورت اتوماتیک کرکره را به حرکت در می‌آورند.

آن ها به علت اینکه برای حرکت و بالا و پایین شدن نیازی به دخالت دست ندارند، کار را برای بسیاری از افراد ساده نموده اند. انواع کرکره برقی از لحاظ جنس تیغه، اندازه تیغه، نوع موتور و حتی ملزومات به کار رفته، به دسته های مختلفی تقسیم می‌گردند که هر یک از این عوامل به تنهایی می‌تواند بر قیمت و کارایی این وسیله برقی موثر باشد.

انواع کرکره برقی بر اساس جنس تیغه

جنس تیغه های یک کرکره، میزان مقاومت و استحکام آن را در مواجه با مواردی همچون ضربه و زنگ زدی تعیین می‌کند. در واقع اینکه کرکره به کار رفته در یک گاراژ، پارکینگ یا یک مغازه طلا فروشی چگونه باشد تا حدودی با جنس تیغه در ارتباط است. همچنین از آنجایی که هر نوع جنس تیغه وزنی متفاوت دارد، این مسئله تا حد زیادی بر روند تهیه موتور کرکره برقی هم تاثیرگذار می‌باشد.

  • گالوانیزه

تیغه های گالوانیزه در اصل تیغه های فلزی هستند که با  آلومینیوم یا روی پوشیده شده اند که این امر آن ها را در مقابل زنگ زدگی، باران، شرایط جوی نامساعد و رطوبت مقاوم می‌سازد. درون برخی از تیغه های گالوانیزه، با هدف ایجاد عایق صوتی و حرارتی از فوم استفاده می‌شود که مقدار به کار رفتن این فوم ها با توجه به نوع و شرکت تولیدکننده متفاوت است. کاربرد کرکره برقی گالوانیزه برای پاساژ، پارکینگ، مغازه ها و بسیاری از اماکن که امنیت آن‌ها حائز اهمیت است گسترده می‌باشد.

  • فولادی

ورقه های فولادی دقیقا به مانند گالوانیزه می‌مانند اما با این تفاوت که به دلیل نداشتن روکش، در مقابل زنگ زدگی و رطوبت مقاوم نیستند. به علت جنس سختی که دارند در صورت برخورد با ضربات به آسانی خراب نمی‌شوند، از همین جهت برای انبار ها، طلافروشی و صرافی ها مناسب اند.

ویژگی کرکره برقی به علت تنوع زیاد ملزومات آن متفاوت است. فولاد و گالوانیزه از جمله جنس هایی هستند که می‌توانند برای تیغه های کرکره برقی مورد استفاده قرار بگیرند که این عکس مقایسه جنس فولادی و گالوانیزه را نشان می‌دهد.
مقایسه ورق استیل و گالوانیزه
  • پلی کربنات

پلی کربنات ماده شفاف و شیشه ای طور است که در مقابل ضربه، حرارت و شرایط جوی نامساعد، نسبتا مقاوم می‌باشد. ویژگی کرکره برقی پلی کربنات وزن سبک و قیمت کمتر آن در مقایسه با گالوانیزه و فولادی است. تیغه های پلی کربنات ابعادی کوچک و مستطیل شکل دارند و مانند آجر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. تیغه های پلی کربنات معمولا برای مغازه ها کاربردی هستند تا در صورت بسته بودن هم ویترین مغازه به چشم بیاید.

انواع کرکره برقی دارای جنس های مختلف تیغه هستند. تیغه پلی کربنات شفاف نصب شده در یک مکان

  • آلومینیوم

تیغه های آلومینیومی انعطاف پذیر بوده و از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند. آلومینیومی ها در مقابل حریق مقاوم اند و بر خلاف تیغه های فولادیِ و گالوانیزه در صورت قرار گرفتن تحت رطوبت و باران دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. از جمله نکات مثبت این تیغه، وزن سبک آن است که در انتخاب موتور و کاهش هزینه ها موثر می‌باشد.

تیغه آلومینیومی که در بین انواع کرکره برقی به علت وزن سبک و مقاومت بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است.
تیغه آلومینیوم فوم دار

انواع کرکره برقی بر اساس ابعاد تیغه

بنا به جنس تیغه ها ابعاد آن ها نیز متفاوت است. در ایران ورقه های آلومینیومی، فولادی، گالوانیزه و پلی کربنات هر کدام در حیطه خود، در حول محور ابعادی نسبتا مشخص، تولید می‌شوند. برای مثال تیغه های آلومینیوم که به دلیل وزن سبک و استحکام بالا محبوب هستند، معمولا با ارتفاع ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و ۱۴۰ میلی متر به بازار عرضه می‌گردند، اما تیغه های گالوانیزه عمدتا ارتفاعی ۸۰ میلی متری دارند. (البته اعداد بالا تقریبی هستند و ابعاد تولیدی هر شرکت ممکن است با شرکتی دیگر  اندکی تفاوت داشته باشد.)

انواع مختلفی از تیغه کرکره برقی در رنگ های مختلف

انواع کرکره برقی بر اساس موتور

موتور به کار رفته در کرکره برقی با وزن تیغه ها، سرعت بالا و پایین شدن، سهولت تعمیر و قیمت، ارتباطی مستقیم دارد. هرچقدر قصد داشته باشیم تیغه محکم تر و سنگین تر تهیه کنیم، به طبع قیمت موتوری که تاب حمل آن را داشته باشد، بیشتر می‌شود.

  • ساید: موتور های ساید در  بالای کرکره نصب می‌شوند. آن ها مناسب درب های سنگین و اماکن پرتردد هستند. از ویژگی کرکره برقی با موتور ساید، قابلیت پاراشوت است که حین بالا بودن کرکره، ایمنی آن را تضمین می‌کند.( سیستم پاراشوت در صورت وقوع حادثه یا اتفاق، اجازه نمی‌دهد درب سقوط کند و از خسارات جانی و مالی پیشگیری می‌کند)؛

موتور های ساید که در میان انواع کرکره برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور برقی ساید با بک گراندی سفید

  • سانترال: محل نصب موتور های سانترال در مرکز چارچوب است. موتور های سانترال در مقایسه با ساید، سرعت باز و بسته کردن بیشتری دارند. از این نوع موتور می‌توان در کرکره های قدیمی نیز استفاده نمود تا در فرایند برقی کردن آن‌ها، هزینه ای برای تهیه تیغه پرداخت نشود. موتور های سانترالِ استاندارد، از ویژگی پاراشوت برخوردار هستند.

موتور سنترال با بک گراندی سفید، این موتور در انواع کرکره برقی به کار می‌رود.

  • توبلار: موتور های توبلار در مقایسه با ساید و سانترال از قدرت کمتری برخوردار اند. آن‌ها عموما برای درب های سبک و محیط های کم تردد پیشنهاد می‌شوند. به علت ظاهر استوانه ای شکل و کم حجم، برای فضاهای کوچک مناسب اند. اما نکته ای که باید حین تهیه یک موتور توبلار در نظر داشت این است که، به علت قرار گرفتن موتور داخل رول کرکره، در صورت خرابی موتور، تعمیر آن اندکی دشوار است.

موتور توبلار با بدنه ای مشکل که در بک گراندی سفید قرار دارد.

کاربرد کرکره برقی

کرکره های برقی در محیط های مختلف کاربردی هستند. آن‌ها می‌توانند در بسیاری از مراکز صنعتی و سوله ها، مغازه ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی، پارکینگ ها و حتی پنجره ها به منظور کنترل ورودی نور و حرارت، تامین امنیت مورد استفاده قرار  گیرند. که البته استفاده از کرکره برقی برای پنجره آنچنان در ایران کاربردی ندارد.

کرکره برقی نصب شده بر روی دو پنجره. از میان انواع کرکره برقی، می‌توان آن ها را برای موارد بسیای از جمله پنجره ها نیز استفاده نمود.
کرکره برقی نصب شده بر پنجره

 کرکره های برقی بیشتر جهت تامین امنیت در مکان های مختلف به کار می‌روند. از آنجایی که ویژگی های کرکره برقی گسترده است، آن ها در انواع و بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می‌شوند و استفاده از هرکدام بسته به فضایی که قصد استفاده دارند، متفاوت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist