هر آنچه که درباره ویژگی جک درب پارکینگ باید بدانید

فردی در حال باز کردن درب پارکینگ متصل به جک پارکینگی به واسطه ریموت.

استفاده از جک های اتوماتیک در بسیاری از منازل، مراکز اداری و تجاری صورت می‌گیرد. ویژگی جک درب پارکینگ، سهولت و کاربری آسان آن است. جک های اتوماتیک به وسیله برق به آسانی باز و بسته می‌شوند که این مسئله شرایط ورود و خروج به پارکینگ را برای بسیاری از افراد ساده کرده است. برای خرید جک درب پارکینگ مناسب، باید از خصوصیات، مزایا و معایب، شیوه خاص نگهداری و ملزومات آنها به خوبی مطلع بود تا استفاده بهینه از آن حاصل شود.

ویژگی جک درب پارکینگ

جک های اتوماتیک پارکینگی از لحاظ ظاهر و فناوری دارای ویژگی و خصوصیت های مختلفی می‌باشند. آن ها از لحاظ ظاهری در دو شکل بازویی و ریلی، از لحاظ فناوری به دو صورت الکترومکانیکی و هیدرولیکی تولید می‌شوند.

جک های پارکینگی بازویی

جک های بازویی به صورت دو بازوی الکتریکی تولید می‌شوند. این بازو ها می‌توانند، تک لنگه یا دو لنگه بر روی درب نصب شوند که این مسئله به نوع درب بر می‌گردد. درب های تک لنگه نیاز به جک تک لنگه و درب های دو لنگه نیاز به جک دو لنگه دارند. هر بازو بر روی یک لنگه درب قرار می‌گیرد.

یکی از خصوصیات ظاهری جک های پارکینگی تولید آن در دو نوع بازویی و ریلی می‌باشد. جک بازویی دو لنگه نصب شده بر روی یک درب چوبی.

جک های پارکینگی ریلی

جک های ریلی مانند یک ریل درب را به چپ و راست می‌کشند. آن ها مناسب فضایی های هستند که درب قابلیت باز و بسته شدن به سمت عقب و جلو را ندارد. معمولا جک های ریلی در مقایسه با جک های بازویی، وزن بیشتری را می‌توانند تاب بیاورند. حداکثر وزن قابل تحمل توسط بازویی ها ۵۰۰ کیلوگرم است در حالی که ریلی ها تا ۱ تن هم می‌توانند حمل کنند.

یکی از خصوصیات ظاهری جک های پارکینگی تولید در دو نوع بازویی و ریلی می‌باشد. جک ریلی نصب شده بر روی یک درب پارکینگی میله ای.

جک های الکترومکانیکی

برای محیط های کم تردد و درب هایی که وزن آنچنان سنگینی ندارند، از جک های الکترومکانیکی استفاده می‌شود. با ورود جریان برق به جک های مکانیکی، انرژی برق تبدیل به نیرو حرکتی می‌گردد که در نتیجه، درب باز و بسته می‌شود. معمولا برای ساختمان های کمتر از ۴۰ واحد، جک های مکانیکی پیشنهاد می‌شوند.

جک های پارکینگی هیدرولیکی

جک های هیدرولیکی در مقایسه با مکانیکی ها گران تر، و طول عمر بیشتری دارند. آن‌ها به واسطه فشار روغن کار می‌کنند و مناسب محیط های پرتردد و درب های سنگین می‌باشند. خراب شدن یا تعمیر جک های هیدرولیکی اندکی زمان بر است. از آنجایی که جک های هیدرولیکی در فرآیند تولید نیاز به تجهیزات و علم تخصصی دارند، هر شرکتی قادر به تولید آن ها نیست.

موارد مهم حین تهیه جک پارکینگ

برای تشخیص اینکه چه نوع جک پارکینگی مناسب درب ساختمان ما است، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم. در صورت عدم بررسی دقیق این موارد، ممکن است جکی را خریداری نماییم که از عهده حمل درب برنیاید و در نتیجه بعد از مدتی خراب شود یا موتور آن بسوزد.

وزن درب

وزن درب با مقدار تحمل جک، طول عمر و حتی ایمنی آن ارتباط مستقیمی دارد. جک ها حین باز و بسته کردن درب ، باید آن را حمل کنند و به حرکت در بیاورند. اگر موتور جک کشش حمل درب را نداشته باشد، از طول عمر و کارایی آن کاسته می‌شود. همچنین از جنبه امنیتی، احتمال اینکه جک نتواند درب را تحمل کند و درب به صورت ناگهانی سقوط کند نیز وجود دارد.

عرض درب

حداقل عرض درب های پارکینگی باید ۱.۵ متر باشد تا بتوان بر روی آن ها جک نصب کرد. هرچقدر عرض درب بیشتر شود، نیاز است که طول جک هم، افزایش پیدا کند.

میزان تردد

در صورتی که دو مورد عرض و وزن درب را اندازه گرفته باشیم، فاکتور سوم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، میزان تردد روزانه درب می‌باشد. جک ها با توجه به نوع خود، روزانه حداکثر تا یک تعداد تردد را می‌توانند سازماندهی کنند. منظور از حداکثر تردد اشاره به یک عددی خاص نیست و حتی در کاتالوگ محصولات هم رقم مشخصی برای میزان تردد روزانه آن ها بیان نشده است. در صورت وارد شدن فشار به جک، روند عملکرد آن ها بدین صورت نیست که در لحظه خراب شوند، بلکه اثر آن در طولانی مدت مشخص می‌گردد. از این جهت توصیه می‌شود برای ساختمان های بیشتر از ۴۰ یا ۵۰ واحد از جک های هیدرولیکی استفاده شود.

ماشین در حال ورود از درب پارکینگی که به واسطه جک پارکینگی در حال باز شدن است. با توجه به ویژگی جک های پارکینگی، باید به میزان تردد محیط نصب آن ها دقت نمود.

مزایای جک درب پارکینگ

جک های پارکینگی علاوه بر اینکه با عملکرد خود، شرایط را برای بسیاری از افراد ساده کرده اند، می‌توانند از جهاتی دیگر نیز سهولت بخش باشند و یا حتی به تامین امنیت کمک کنند.

اتصال جک درب پارکینگ به access control(کنترل تردد)

بسته به نوع مرکز کنترل جک ها، آن ها می‌توانند به دستگاه های کنترل تردد نصب شوند. در این صورت، سیستم access control به واسطه اثر انگشت یا وارد کردن رمز توسط اشخاص، درب را باز می‌کند که این مورد تا حدودی در تامین امنیت ساختمان موثر است.

دستگاه کنترل تردد نصب شده در ورودی یک پارکینگ که با ورود رمز، به جک پارکینگی فرمان باز شدن را ارسال می‌کند. مزایای جک های پارکینگی قابلیت اتصال آن ها به دستگاه access control است.

اتصال جک پارکینگ به آیفون تصویری

آیفون هایی که دارای ورودی مخصوصی برای جک ها هستند، بر روی بدنه آن‌ ها کلیدی طراحی شده است که با فشردن آن، می‌توان از داخل واحد، درب پارکینگ را باز نمود.

اتصال جک پارکینگ به دستگاه رادیویی

دستگاه های رادیویی به واسطه فرکانس کار می‌کنند و برای عملکرد خود،‌ حتما نیازمند یک کنترل تردد (access control) هستند. آن ها دارای تگ های خاصی می‌باشند که بر روی شیشه یا داشبورد ماشین قرار می‌گیرند. با ورود ماشین، دستگاه رادیویی، فرکانس بر روی تگ را می‌خواند و به کنترل تردد می‌فرستد، کنترل تردد هم به جک فرمان باز یا بسته شدن ارسال می‌کند. هر پارکینگ نیاز به دو عدد دستگاه رادیویی دارد که یکی از آن ها در قسمت خارجی درب و دیگری در قسمت داخلی درب قرار می‌گیرد.

ملزومات همراه جک

علاوه بر جک ها که اصلی ترین بخش به حساب می‌آیند، برخی ملزومات هستند که نقش مکمل دارد و در صورت نبود هر یک از آن ها، عملکرد جک با مشکل مواجه می‌شود.

  • مرکز کنترل: این بخش دقیقا نقش هسته را بازی می‌کند، تمامی دستورات باز و بسته شدن، سرعت حرکت، اینکه ابتدا کدام لنگه باز شود و بسیاری از موارد در این قسمت تنظیم می‌شوند.
  • چشمی: با عنوان فتوسل نیز شناخته می‌شود. به وسیله اشعه مادون قرمز اشیا را تشخیص می‌دهد. چشمی باعث می‌شود تا در صورت وجود افراد یا اشیا، درب بسته نشود.
  • چراغ چشمک زن: به محض باز و بسته شدن درب، چراغ روشن می‌شود و به نوعی هشدار باز و بسته شدن درب را  بر عهده دارد؛
  • ریموت: ریموت کنترل ها به مرکز کنترل وصل می‌شوند و از دور فرمان باز یا بسته شدن درب را صادر می‌کنند.
  • منبع تغذیه: این مورد داخل پکیج جک نیست، اما وجود آن ضروری است. منبع تغذیه، برق مورد نیاز جک و مرکز کنترل را تامین می‌کند.
  • ریل: کاربرد آن در جک های ریلی می‌باشد. در بسته بندی اکثر جک های ریلی، چند متر ریل وجود دارد.

جک های درب پارکینگ یکی از وسایل های پرکاربرد در پارکینگ های خانه ها، اداره ها و مجتمع ها است که به سهولت در رفت و آمد و امنیت کمک بسیار زیادی کرده است. به همین خاطر اطلاع از مزایا و ویژگی جک های پارکینگ می‌تواند هنگام انتخاب درست این وسایل بسیار کمک کننده باشد.

جهت مشاهده انواع محصولات جک های پارکینیگی به فروشگاه برقیجات مراجعه کنید و این وسایل را همراه با مشخصات و قیمت، مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist