با معایب و مزایای لامپ ال ای دی بیشتر آشنا شوید!

لامپ ال ای دی که بر روی یک سطح سفید قرار گرفته است.

روشنایی بسیاری از فضا ها به واسطه لامپ ال ای دی تامین می‌شود. چرا که نوردهی و طول عمر آن ها بالا است. ساختار لامپ های LED در مقایسه با سایر منابع روشنایی تا حدودی سالم ترین لامپ برای منزل محسوب می‌شوند. لامپ ها انواع تکنولوژی های بسیاری را پشت سر گذاشته اند تا به LED ها رسیده اند. در حال حاضر لامپ ال ای دی در اکثر منازل، محیط های اداری و تجاری ، برای خود جا باز کرده است.  واژه LED مخفف light emitting diode می‌باشد که معنی آن دیود ساطع کننده نور است.

مزایای لامپ ال ای دی

منابع روشنایی LED نکات مثبت متعددی را در خود جای داده اند که تا این حد آن ها را محبوب ساخته اند. طول عمر بالا، طیف رنگ متنوع، طرح های مختلف و غیره از جمله مزایای لامپ ال ای دی هستند.

طول عمر بالا

لامپ های LED در مقایسه با لامپ های فلورسنت، رشته ای و گازی دارای طول عمر بیشتری هستند. اکثر آن ها حدود 25000 ساعت عمر می‌کنند. دلایل مختلفی در طول عمر بالای آن ها موثر است. تولید کم گرما و نیمه رسانا بودن منبع روشنایی از جمله این دلایل هستند.

دمای رنگ

دمای رنگ لامپ ها با واحدی تحت عنوان کلوین مشخص می‌شود. لامپ های LED دارای طیف وسیعی از رنگ های گرم و سرد هستند و می‌توانند کاربرد گسترده ای داشته باشند. در حال حاضر انواع لامپ ال ای دی در رنگ بندی های مختلفی از جمله آبی، بنفش، قرمز، سبز و غیره در بازار موجود هستند.

طرح

لامپ های LED در طرح های مختلف حبابی، شمعی، هالوژن و دیگر اشکال مانند قارچ و گل تولید و به فروش می‌رسند. این حجم از تنوع، دست افراد را برای انتخاب طرح لامپ متناسب با فضای مد نظر باز می‌گذارد.

مصرف برق

لامپ های LED مصرف برق پایین و بهره نوری بالایی دارند. آن ها 80 درصد انرژی دریافتی را به نور و الباقی 20 درصد را به گرما تبدیل می‌کنند. میانگین بهره نوری لامپ های 5 تا 20 وات حدود 40 تا 100 لومن بر وات می‌باشد. اینکه صرفا 20 درصد از برق دریافتی را به گرما تبدیل می‌کنند از جمله دلایل داغ نشدن آن ها به حساب می‌آید.

بدون گاز

در صورت ضربه دیدن و شکستن لامپ هایی که با گاز جیوه، هالوژن و یا سایر گاز ها کار می‌کنند، مواد سمی درون آن ها در هوا پخش می‌شود که می‌تواند برای ریه مضرات بسیاری را به همراه داشته باشد. این در حالی است که شکستن لامپ های LED هیچ خطری به همراه ندارد. در ضمن جنس حباب آن ها معمولا به گونه ای است که به آسانی شکسته نمی‌شوند.

شاخص نمود رنگ بالا

هنگامی که اجسام و کالاها تحت نور مصنوعی قرار می‌گیرند، ممکن است رنگ حقیقی آن ها مشخص نشود. برای اینکه رنگ یک لامپ را با نور خوشید مقایسه کنند، از واحد CRI(شاخص نمود رنگ) استفاده می‌شود. هرچقدر این شاخص به عدد ۱۰۰ نزدیکتر باشد، رنگ کالاها تحت آن نور حقیقی تر است. در لامپ های LED این شاخص معمولا کمتر از ۸۰ نیست.

مقایسه گوجه ها تحت نور دارای شاخص نمود رنگ بالا و لامپی که CRI پایینی دارد.

معایب لامپ ال ای دی

هر وسیله ای علاوه بر موارد مثبتی که در خود جای داده است، شامل برخی معایب و نکات منفی نیز می‌شود. معایب لامپ ال ای دی ممکن است هزینه ها و حتی خواب ما را تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت

در مقایسه با سایر تکنولوژی هایی که در انواع لامپ به کار رفته است، لامپ های ال ای دی قیمت بالاتری دارند. اما تا حدودی هزینه کردن برای یک لامپ LED مقرون به صرفه است. چرا که طول عمر منابع روشنایی ال  ای دی بالا می‌باشد و مصرف برق کمتری دارند.

نور آبی

در لامپ های LED به ویژه با رنگ سرد، میزان نور آبی در حالت بیشتری قرار دارد. نور آبی با چشم انسان قابل مشاهده نیست. طی تحقیقات انجام شده، نور آبی موجب کاهش ترشح ملاتونین و در نتیجه معضلات مربوط به خواب می‌شود. همچنین بودن طولانی مدت تحت نور آبی، موجب خستگی چشم می‌شود. از میان اکثر معایب لامپ ال ای دی، خستگی و ضرر لامپ ال ای دی برای چشم از جمله مهم ترین آن ها است.

حساس به دما

در دماهای بالا یا یا دماهای پایین، عملکرد لامپ های LED دچار مشکل می‌شود. معمولا لامپ های ال ای دی در بازه دمایی -20 تا 40+ می‌توانند پاسخگو باشند. در دمای های بسیار پایین با مشکلاتی همچون سو سو زدن،‌ کاهش روشنایی و حتی روشن نشدن مواجه می‌شوند.

آلودگی نوری

ال ای دی ها به عنوان منابع نور کوچک و متمرکز شناخته می‌شوند که ممکن است در هنگام استفاده برای روشنایی عمومی، به دلیل شدت بالای نور، تابش خیره کننده‌ای ایجاد کنند. این تابش ممکن است بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد و یکی از عوامل آلودگی نوری به شمار آید.

آلودگی نوری که در اثر خیرگی و تابش مستقیم نور لامپ ال ای دی ایجاد می‌شود.

کاربرد لامپ ال ای دی

از لامپ های LED در اکثر مراکز تجاری، اداری و منازل می‌توان استفاده نمود. آن ها بهره نوری بالایی دارند و می‌توانند فضا را به خوبی روشن کنند. در محیط های خارجی مانند پارک ها یا نقاط تاریک، لامپ ال ای دی بهترین گزینه است.

نتیجه گیری

سعی نمودیم که مزایا و معایب لامپ های ال ای دی را از جنبه های مختلف بررسی کنیم. در رابطه با مورد ضرر لامپ ال ای دی برای چشم، باید به این نکته اشاره نمود که منظور از ضرر یک آسیب دائمی و جبران ناپذیر نیست. بلکه این موضوع به خستگی و عدم تمرکز چشم اشاره دارد. تا به حال تحقیقی مبنی بر جبران ناپذیر بودن اثر لامپ های LED انجام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist