چگونه نور و روشنایی بر محیط زندگی ما بهترین تأثیر را می‌گذارد؟

نور و روشنایی مصنوعی بر بسیاری از جهات زندگی بشر تاثیر دارد.

از صبح تا شب، نور و روشنایی در بسیاری از ابعاد زندگی ما مانند خواب، آرامش، امنیت و تا حدودی اشتها، تاثیر دارد؛ اگرچه این اثر، مستقیم و در برگیرنده نیست اما تقریبا می‌تواند زندگی ما را تحت شعاع قرار دهد؛ به فرض مثال نور محیط کار، کلاس درس، اتاق خواب و حتی مراکز تجاری می‌تواند بر خلق و رفتار افراد تاثیر داشته باشد و عملکرد آن‌ها را دچار تغییر سازد.

به طور کلی نور و روشنایی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود، که هر کدام در جایگاه خود به شیوه ای خاص در زندگی ما تاثیر دارد. اولین عنصر روشنایی که از همان ابتدای پیداش با ما بوده، نور خورشید می باشد؛ این طیف طلایی رنگ، علاوه بر تامین روشنایی به ساختن ویتامین دی و پرورش حس طراوت در وجود انسان کمک شایانی می‌کند، همچنین در بسیاری از زمینه ها مانند تامین گرما، تغییرات آب و هوایی و فصول نقش اساسی را در دست دارد.

در بحث نور و روشنایی نور طبیعی در مقایسه با سایر منابع روشنایی اهمیت بیشتری دارد.

روشنایی مصنوعی

روشنایی مصنوعی جز آن دسته مواردی است که به محض کشف، از گذشته تا به حال دگرگون کننده زندگی انسان بوده؛ در واقع هدف از اختراع روشنایی مصنوعی این می باشد تا در مواقعی که از نور خورشید محرومیم مانند شب، روزهای ابری یا محیط های کم نور، بتوانیم همچنان با کمک انواع تجهیزات نور و روشنایی به فعالیت روزانه خود بدون ایجاد خللی ادامه دهیم، در حال حاضر نور مصنوعی علاوه بر لامپ و چراغ که در عرصه روشنایی کاربرد دارند، در بسیاری از دستگاه ها مانند تلویزیون، لپتاپ، تلفن های همراه و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نور های مصنوعی بعد از اختراع، دری جدید به روی دنیا نور و روشنایی گشودند.

کاربرد های روشنایی مصنوعی بر زندگی انسان

هرروز که از خواب بیدار می‌شویم تا شب که به رختخواب برگردیم، نور در  بسیاری از زمینه های زندگی ما از جمله رفتار، خوراک و حتی امنیت مسیری که شب از آن باز  می گردیم نقش بازی می کند. همانطور که در بالا اشاره نمودی؛ اگرچه که تاثیرات ایجاد شده در این موارد منحصرا وابسته به نور نیست اما به نوعی مسئله روشنایی آن ها را دچار تغییر می‌سازد.

تاثیر نور بر امنیت

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، وجود منابع نوری در اماکن به ویژه جاده ها تا 21 درصد به کاهش جرم و جنایات کمک می کند؛ از همین جهت شیوه های مختلفی مانند نورپردازی پیوسته، قابل حمل، استندبای و اضطراری برای تامین روشنایی محیط های متفاوت در نظر گرفته شده اند.

اثرات مثبت نور بر کسب و کار

برای مواردی مانند فروشگاه های پوشاک، طلا و جواهر، مواد غذایی و غیره، به طور کل مشاغلی که نیاز دارند تمرکز مشتری را بر روی یک جنس خاص جلب نمایند نور و شیوه تابش آن می تواند خیلی موثر عمل کند؛ نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد مورد (CRI) می باشد. CRI در ترجمه فارسی یعنی شاخص نمود رنگ؛ هرچقدر میزان شاخص نمود رنگ یک لامپ به خورشید نزدیک تر باشد، اجسام تحت آن نور، به رنگ واقعیشان نزدیک تر می شوند.

الگو به کار گیری نور و روشنایی در یک مغازه می تواند بر میزان فروش آن تاثیر داشته باشد.

تاثیر روشنایی بر آرامش افراد

نور محیط می تواند بر حس و خلق افراد تاثیر مستقیم داشته باشد. انسان در صورت قرار گرفتن تحت نور خورشید از لحاظ درونی به آرامش می رسد و میان چرخه بدنش تعادل برقرار می شود؛ اما همه افراد قادر نیستند تا مدت زمانی که روزانه بدنشان به نور خورشید احتیاج دارد را تحت آن صرف کنند؛ از همین بابت بسیاری از لامپ های LED با رنگی شبیه به خورشید طراحی و ساخته می شوند تا بتوانند از معضلات کمبود نور آفتاب در زندگی افراد بکاهند.

خواب راحت تر با کمک نور مصنوعی

با تغییر نور محیط می توان میزان ترشح ملاتونین مغز را تغییر داد؛ این هورمون بر چرخه خواب و بیداری موجودات تاثیر دارد، آنطور که محققین به نتیجه رسیده اند قرار گرفتن تحت نور قرمز می تواند سطح تولید این ماده را در مغز افزایش دهد که به کیفیت و طول مدت خواب کمک می کند.

اشتهای بهتر به واسطه نور محیط

صرف غذا تحت نورهای زرد و سفید می تواند بر افزایش اشتها تاثیر داشته باشد، این در حالیست که نور آبی باعث کاهش اشتها می شود.

به طور کل، هدف از این مطالب بر این بوده است که نسبت به اهمیت تاثیر نور بر زندگی، دید جدیدی برای شما رقم بزنیم تا حین خرید لوازم روشنایی برای اتاق خواب، مغازه و یا رستوران خود نور مناسبی را در نظر بگیرید و از تاثیرات آن غافل نمانید. موارد اشاره شده صرفا چکیده ای از تاثیرات نور بر زندگی روزمره ما هستند ، روشنایی در ابعاد گسترده و تخصصی تر مانند کشاورزی، پزشکی و… سودبخش است که هر کدام این زمینه ها در رابطه با نیازشان به نور و روشنایی جزئیات بسیاری را برای گفتن دارند.

جهت خرید محصولات نور و روشنایی و مشاوره قبل از خرید، می‌توانید به فروشگاه برقیجات و قسمت تماس با ما  مراجعه کرده و با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist