مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین بولت و دام چیست؟

یکی از تفاوت دوربین دام و بولت در شکل ظاهری آن است.

آیا می‌دانید که مهم‌ترین تفاوت دوربین دام و بولت چیست؟ آیا با قابلیت‌ها و کاربردها و شکل ظاهری هر یک از این دوربین‌ها آشنایی کامل دارید؟ خوشبختانه در چند سال اخیر تکنولوژی‌های مربوط به ساخت انواع دوربین‌های مداربسته رشد چشمگیری کرده‌اند. از این رو تنوع این دوربین‌ها افزایش یافته است. دوربین‌های دام و بولت جزو پرکاربردترین دوربین‌های مداربسته هستند که می‌توانند میدان دید وسیعی را برای نظارت بر محیط در اختیارتان قرار دهند. اگرچه هر دوی این محصولات جزو دوربین‌های نظارتی هستند؛ اما آن‌ها تفاوت‌های ویژه‌ای نیز با یکدیگر دارند.

اصلی‌ترین مزایای دوربین بولت و دام چیست؟

دوربین‌های بولت به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارند، از برد و میدان دید بیشتری نیز برخوردار شده‌اند. این دوربین‌های ویژه ضد آب هستند و برد دید در شب خوبی دارند. آن‌ها می‌توانند در فضاهای باز و فضاهای بسته به خوبی عمل کنند و قابلیت نصب آسانی هم دارند. در مقابل دوربین‌های دام قرار گرفته‌اند که می‌توانند به صورت دوربین مخفی یا معمولی مورد استفاده قرار بگیرند.

دوربین دام و بولت که در زمینه سفید قرار دارند.

چنین محصولاتی افزون بر این که مقاومت بالایی در برابر خراب شدن دارند، قابلیت نصب در هر محیط مسقفی را نیز دارند و می‌توانند با چرخش امنیت را افزایش دهند. شما متناسب با نیازی که دارید و البته با رصد کردن تفاوت دوربین دام و بولت می‌توانید یک ‌محصول کاربردی را برای برطرف کردن نیازهای امنیتی خود خریداری کنید.

تفاوت دوربین‌های دام و بولت

در درجه اول برای مقایسه دوربین دام با بولت فراموش نکنید که این دو نوع دوربین ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارند که نمی‌توان تمامی آن‌ها را با هم مقایسه کرد. با این حال، مقایسه مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که این دو نوع دوربین دارند سبب می‌شود شما انتخاب بهتری داشته باشید. این تفاوت ها عبارتند از:

  • تفاوت ظاهری
  • تفاوت کیفی
  • تفاوت در نوع نصب
  • تفاوت در محل نصب
  • تفاوت در محدوده دید
  • تفاوت در میزان زوم و فوکوس
  • تفاوت در میزان نورپردازی
  • تفاوت در ظرافت طراحی
  • تفاوت در میزان مقاومت
  • تفاوت در قیمت

که در ادامه به بررسی هر کدام از این تفاوت ها به صورت اختصاصی می پردازیم.

تفاوت ظاهری دوربین مداربسته دام و بولت؛ مهم‌ترین تفاوت این دو محصول

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های انواع دوربین مداربسته که در نگاه اول می‌توان به آن پی برد، تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت در شکل ظاهری است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی نام گذاری این دو نوع دوربین بر اساس شکل ظاهری آن‌ها صورت گرفته است. دوربین‌های دام دوربین‌هایی گنبدی شکل به شمار می‌آیند و ظاهری شبیه به یک نیم کره دارند. دوربین‌های بولت دوربین‌هایی استوانه‌ای شکل هستند و ظاهری شبیه به یک گلوله دارد.

تفاوت کیفی دوربین‌های دام و بولت؛ اصلی‌ترین دلیل استقبال از این دوربین‌ها

لازم به ذکر است که این دوربین‌ها از نظر میزان کیفیتی که دارند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. همین ویژگی‌های کیفی آن‌ها است که سبب گسترش استقبال کاربران از این دوربین‌ها شده است. البته میزان کیفیت انواع دوربین‌های بولت و دام به مدلی که دارند مشخص می‌شود.

بنابراین نمی‌توان گفت که همه آن‌ها باکیفیت هستند یا همه آن‌ها بی کیفیت هستند. در کل اگر شما هزینه بیشتری را صرف خرید این نوع از دوربین‌ها کنید، می‌توانید محصولی با کیفیت را برای از بین بردن نیازهای امنیتی خود خریداری نمایید. لازم به ذکر است که این دو نوع دوربین دارای دو مدل تحت شبکه و آنالوگ هستند. دقت کنید که مدل‌های تحت شبکه کاربری بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تفاوت در نوع نصب

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توانیم برای این دو مدل از دوربین‌های مداربسته نام ببریم، تفاوت در نوع نصب است. دوربین‌های دام به دلیل شکل ظاهری ویژه‌ای که دارند، عمدتا روی سقف نصب می‌شوند. دوربین‌های بولت از ابعاد بزرگتری برخوردار هستند و برای نصب دوربین روی پایه و دیوار انتخابی ایده آل به شمار می‌آیند.

تفاوت دوربین دام و بولت در نوع نصب است که یکی برای نصب به پایه نیاز دارد و دیگری نیاز ندارد.

لازم به ذکر است که دوربین‌های بولت آسان‌تر و بهتر نسبت به دوربین‌های دام نصب می‌شوند. شما به سرعت با استفاده از پایه می‌توانید آن‌ها را روی دیوار نصب کنید و متناسب با نیازی که دارید جای آن‌ها را تنظیم نمایید. اما برای نصب دوربین‌های سقفی و دام لازم است که سیم کشی انجام دهید و این نوع از دوربین‌ها را در محدوده‌ای مناسب نصب کنید

تفاوت دوربین دام و بولت در محل نصب

ناگفته نماند که دوربین‌های مداربسته بولت عموماً برای محیط‌های روباز و فضاهای آزاد طراحی شده‌اند؛ در واقع کاربرد این نوع از دوربین‌ها کاربرد out door است. این دوربین‌ها از آنجایی که با استاندارد ip66 تولید می‌شوند، در برابر رطوبت و گرد و غبار استحکام بالایی دارند. به همین دلیل در محیط‌های بیرونی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند. اما دوربین‌های دام چنین نیستند و همین باعث ایجاد اصلی‌ترین تفاوت دوربین دام و بولت شده است. در محیط‌های سربسته و مسقف می‌توان از این دوربین‌ها استفاده کرد. بدنه آن‌ها اگرچه مقاومت دارد؛ اما در برابر گرد و غبار و رطوبت نمی‌تواند مقاومت زیادی از خود نشان دهد. به همین دلیل در محیط‌های مسقف آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

تفاوت در محدوده دید دوربین دام و بولت

محدوده دید دوربین دام و بولت نیز با هم متفاوت است. همان طور که اشاره کردیم، دوربین بولت مناسب برای محیط‌های مسقف طراحی شده است. به همین دلیل از محدوده دید کوتاهی برخوردار است. شما برای نظارت بر مساحتی کم می‌توانید به خوبی از این دوربین‌ها بهره ببرید. اما دوربین‌های بولت برای فضاهای بیرونی طراحی شده‌اند. به همین دلیل می‌توانند فضای بیشتری را تحت پوشش قرار دهند و میدان دید وسیع‌تری داشته باشند. این فرق دوربین دام و بولت است که می‌تواند در تصمیم گیری خرید یک دوربین خوب و کاربردی به شما کمک شایانی کند.

تفاوت زوم و فوکوس در دوربین مداربسته دام و بولت

به جرئت می‌توانیم بگوییم که یکی از نقاط ضعف دوربین‌های دام در فوکوس و زوم آن‌ها است. همین نقطه ضعف سبب ایجاد تفاوت دوربین دام و بولت نیز شده است. این دوربین‌ها از بدنه‌ای کوچک برخوردار شده‌اند. به همین دلیل نمی‌توان از لنزی چندان باکیفیت برای زوم و فوکوس آن‌ها استفاده کرد. لنزی هم که برای زوم و فوکوس در دوربین‌های دام به کار گرفته می‌شود، قدرت چندانی ندارد. بر خلاف این نوع از دوربین‌ها، دوربین‌های بولت دارای لنز با کیفیت هستند که از فواصل دور می‌توانند محیط را تحت پوشش دهی خود در بیاورند. بنابراین اگر نیاز به زوم و فوکوس بر روی سوژه دارید، پیشنهاد ما این است که دوربین مداربسته بولت را خریداری نمایید.

دوربین بولت که در یک دیوار سفید رنگ نصب شده است و در حال نظارت محیط است.

تفاوت در نورپردازی دوربین دام و بولت

به لطف پیشرفت تکنولوژی‌های مختلفی که برای ساخت انواع دوربین‌های مداربسته طراحی شده‌اند، این دوربین‌ها قابلیت دید در شب دارند. اغلب دوربین‌های دام و بولت از قابلیت دید در شب برخوردار شده‌اند و در مکان‌های تاریک می‌توانند به خوبی از محیط فیلم بگیرند. تفاوت دوربین دام و بولت آنجایی مشخص می‌شود که نور ال ای دی به کار رفته در این دوربین‌ها با هم متفاوت شود. بدیهی است که برخی از دوربین‌های پرقدرت و با کیفیت دارای نور ال ای دی قدرتمندی هستند تا بهتر از محیط فیلم بگیرند، اما برخی دیگر دارای ال ای دی‌های معمولی هستند.

تفاوت در ظرافت طراحی

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توانیم برای دوربین‌های دام و دوربین‌های بولت نام ببریم تفاوت در طراحی است. خوشبختانه دوربین‌های دام از طراحی بسیار ظریف‌تر و بهتری برخوردار شده‌اند. اگر شما می‌خواهید در فضای داخلی محیط دوربینی را نصب کنید و به زیبایی و دکوراسیون آن نیز اهمیت می‌دهید، دوربین‌های دام برایتان مناسب هستند. این در حالی است که دوربین‌های بولت ظاهر بزرگ‌تری دارند و نمی‌توانند با دکوراسیون همخوانی چندانی داشته باشند.

تفاوت در میزان مقاومت

تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت تنها به موارد فوق بسنده نمی‌کند. این دوربین‌ها حتی از نظر میزان مقاومت و ماندگاری که دارند، با هم متفاوت شده‌اند. تولید کنندگان برای ساخت و طراحی دوربین‌های مداربسته دام اغلب از پوشش دهنده‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. پوشش دهنده‌های پلاستیکی هر چقدر هم که استحکام داشته باشند، باز هم ممکن است مقاومت آن‌ها نسبت به خرابکاری کم باشد. اما دوربین‌های بولت از پوشش‌های فلزی و پلاستیکی برخوردار شده‌اند و ماندگاری و دوام بالایی دارند.

چند دوربین بولت که در یک استوانه ای نصب شده اند و در حال نظارت خیابان هستند.

تفاوت در قیمت

با وجود این که ویژگی‌های متعدد این دو دوربین با هم متفاوت هستند، طبیعی است که قیمت آن‌ها نیز با هم متفاوت باشد. دوربین‌های بولت همواره به دلیل ابعاد و کیفیت و ساختار خود گران‌تر از دوربین‌های دام هستند. اما در این زمینه عواملی همچون کیفیت و ساختار دوربین اثر گذار خواهد بود. شما باید متناسب با میزان بودجه خود یک دوربین خاص و خوب را خریداری کنید.

دوربین دام بهتر است یا بولت؟

حال که با تفاوت دوربین دام و بولت آشنایی بیشتری پیدا کردید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای خرید دوربین مداربسته، کدام دوربین بهتر است؟ در پاسخ به این سوال نمی‌توان یک دوربین خاص را مشخص کرد. چرا که کاربرد هر فرد و انتظارات او از یک دوربین مداربسته می‌تواند متفاوت باشد. در کل به یاد داشته باشید که دوربین‌های بولت عمدتاً برای محیط‌های خارجی مناسب هستند و دوربین‌های دام برای محیط‌های داخلی مناسب هستند.

مردی که در حال نصبت دوربین دام در یک محیط بسته است.

پس اگر می‌خواهید بر فضای ویلا، محیط کشاورزی باغ و مواردی از این قبیل نظارت کنید، دوربین بولت را خریداری نمایید. برای نظارت بر منازل، محیط اداری، تجاری و مواردی از این قبیل نیز دوربین‌های دام انتخابی ایده ‌آل هستند. با این حال شما باید کاربرد خود را بسنجید تا بتوانید در مورد خرید بهترین نوع از دوربین‌های مداربسته تصمیم‌ گیری کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب به بررسی تفاوت دام و بولت پرداختیم و ویژگی‌های هر یک از این دوربین‌ها را بررسی کردیم. دوربین‌های بولت از این نظر که هر دو برای نظارت بر محیط کاربرد دارند، می‌توانند به هم شباهت داشته باشند. اما از نظر عملکرد محدوده دید کیفیت ظاهر و خیلی از ویژگی‌های دیگر با یکدیگر متفاوت شده‌اند. افرادی که قصد خرید یک دوربین مداربسته خوب را دارند، باید ابتدا تفاوت دوربین دام و بولت را بدانند و سپس بهترین محصول را خریداری نمایند. اگر هنوز هم سردرگم هستید که کدام دوربین را خریداری کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

Add New Playlist